۱۲ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۰۹
کد خبر: 82214107
T T
۰ نفر

پارچه ای برای خنك نگه داشتن بدن

۱۲ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۰۹
کد خبر: 82214107
پارچه ای برای خنك نگه داشتن بدن

تهران- ایرنا- گرمای محیط های كار احتمالا به زودی برطرف می شود، زیرا محققان پارچه ای ابداع كرده اند كه می گویند بدن را تا چهار درجه فارنهایت خنك می كند.

به گزارش گروه علمی ایرنا از تلگراف، این پارچه جدید علاوه بر دفع نور خورشید، حرارت بدن را نیز عبور می دهد.
مردم از هزاران سال قبل برای محافظت از خود در برابر سرما، از انواع لباس های گرم استفاده می كنند، اما تولید پارچه هایی كه بدن را خنك نگه دارد، هنوز چالش برانگیز است.
بدن انسان در دمای عادی پوست -93 درجه فارنهایت(34درجه سانتیگراد)- پرتوهای مادون قرمز متوسط ساطع می كند و طیف طول موج این پرتوها با طیف نور مرئی تقریبا همپوشانی پیدا می كند؛ به عبارت دیگر، هر پارچه ای كه مانع از نفوذ نور مرئی خورشید شود، گرمای بدن را نیز اصطلاحا به دام می اندازد.
اما پژوهشگران دانشگاه استنفورد در امریكا یك ماده كم هزینه برپایه پلاستیك ساخته اند كه در صورت بافته شدن و تبدیل به پارچه و لباس، این امكان را فراهم می كند كه حرارت بدن دفع و از نفوذ نور و گرما نیز جلوگیری می شود.
این محققان در مقاله ای كه در نشریه ساینس منتشر كردند، گفتند كه استفاده از پارچه جدید در البسه می تواند افراد را در هوای بسیار گرم نیز بی نیاز از دستگاه های سرمایشی كند و همچنین موجب صرفه جویی در انرژی خواهد شد.
ماده جدید موسوم به نانو پی ایی nanoPE از نوعی سلفون –فویل نایلونی- ساخته شده است كه روزنه هایی بسیار ریز و چندصد برابر كوچكتر از قطر مو دارد به طوری كه تنها نور مادون قرمز از آنها عبور می كند و عبور نور مرئی از آنها ناممكن است. این ماده همچنین اجازه می دهد كه عرق بدن امكان تبخیر داشته باشد.
براساس این گزارش، پارچه های كتانی تنها 1.5 درصد امواج مادون قرمز را از خود عبور می دهند، اما پارچه جدید 96 درصد این امواج را عبور می دهد كه باعث حدود چهار درجه فارنهایت دمای كمتر برای فرد می شود و به گفته محققان، همین تفاوت نیاز به روشن كردن دستگاه های سرمایشی را كاهش می دهد.
علمی (6) ** 9259**2017
۰ نفر