۱۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۲۱
کد خبر: 82214936
T T
۰ نفر

فرسودگی تجهیزات، درد صنعت چاپ مازندران

۱۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۲۱
کد خبر: 82214936
فرسودگی تجهیزات، درد صنعت چاپ مازندران

ساری - ایرنا- قدمت صنعت چاپ در مازندران و كمرنگ شدن نوسازی تجهیزات این بخش باعث شده تا این صنعت دراین خطه شمال كشور در رتبه بندی ملی در بین استان های درجه دوم و سوم قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، قدیمی بودن دستگاه های موجود، كاركرد سنتی، به روز رسانی نشدن تجهیزات مطابق با نیاز به دلیل مشكل اقتصادی و مالی، بی اعتنایی بانك ها درپرداخت تسهیلات به این واحدها و مشخص نبودن ماهیت صنعتی و فرهنگی از مشكلات عدیده صنعت چاپ این خطه شمال كشور محسوب می شود.
دست اندركاران این صنعت راهكار برون رفت صنعت چاپ مازندران از وضعیت ركود فعلی به روز رسانی تجهیزات مطابق با نیاز اقتصادی جامعه می دانند.
دراین استان از 478 چاپخانه دارای مجوز این روزها بنا به بررسی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران 418 واحد در بخش افست، دیجیتال، لیتوگرافی و سیلك فعالیت دارند و حدود سه هزار نفر نیز در این واحدهای صنعتی ، فرهنگی فعالیت دارند.
رئیس اتحادیه چاپخانه داران مازندران ضمن تایید برخی مشكلات موجود در صنعت چاپ این استان دلیل این عقب ماندگی ها را مشكل اقتصادی و مالی گریبانگیر صنعت چاپ این خطه شمال كشور و بی توجهی به این صنعت برای كمك به حال رسانی كاركردشان می داند.
علی اصغر دریایی درگفت و گو با ایرنا گفت كه به روز رسانی تجهیزات صنعت چاپ مازندران مطابق با نیاز روز ( خریداری دستگاه های چاپ سه لایه و بسته بندی) نیاز به یك تا دو هزار میلیارد ریال اعتبار دارد كه تامین این بودجه از توان چاپخانه داران استان خارج است.
وی افزود : برای به روز رسانی صنعت چاپ این استان نیاز به حمایت جدی مالی از سوی بانك ها با نرخ سود پایین داریم كه این شرایط به دلیل نامشخص بودن ماهیت صنعتی و فرهنگی این بخش امكانپذیر نیست.
دریایی می گوید : چاپخانه از یك سو با به كارگیری تجهیزات و ماشین آلات صنعتی ماهیت صنعتی دارد و از سوی دیگر به دلیل دریافت مجوز از فرهنگ و ارشاد اسلامی ماهیت فرهنگی دارد و در این بین ما نمی توانیم از تسهیلات مختص صنایع كه گاها با نرخ سود پایین و مدت دار نیز پرداخت می شود؛ بهره بگیریم.
رئیس اتحادیه چاپخانه داران مازندران خواهان توجه بیشتر به صنعت چاپ استان از لحاظ تسهیلات ارزان قیمت برای خروج از ركود و به روز كردن تجهیزات شد.
معاون فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران كهنگی را مشكل اصلی صنعت چاپ این استان دانست و عدم برخورداری از تسهیلات صنعتی برای به روز رسانی تجهیزات را دغدغه اصلی دست اندركاران این بخش دانست.
عباس زارع در گفت و گو با خبرنگارایرنا گفت كه به دلیل ماهیت دوگانه این واحدها بانك ها نیز برای پرداخت تسهیلات برای نوسازی توجهی به این حوزه ندارند و از 35 میلیارد ریال تسهیلات مصوب برای این واحد صرفا دو میلیارد و 400 میلیون ریالش پرداخت شد.
وی افزود : این استان ظرفیت لازم برای رونق حوزه صنعت چاپ را دارد و باید تجهیزات این واحدها نیز متناسب با نیاز روز جامعه تعریف شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران گفت كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی صنعت چاپ باید به این استان توجه بیشتری داشته باشد.
علی رضا یونسی رستمی به خبرنگارایرنا افزود : در شرایط فعلی توجه این وزارتخانه به چند استان خاص در حوزه چاپ معطوف شده و مازندران به نظر می رسد مورد كم توجهی قرار گرفته است.
وی اضافه كرد : این در حالیست كه وزارت فرهنگ و ارشاد باید به عنوان متولی به تمام استان ها از جمله مازندران توجه بیشتری داشته باشد و ظرفیت های اقتصادی موجود در این خطه شمال می طلبد كه صنعت چاپ و بسته بندی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
مدیركل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت كه صنعت چاپ مازندران در رده استان های درجه دوم و سوم قرار دارد و در سطح كشور جایگاه مشخصی برای آن وجود ندارد.
محمودرضا برازش در گفت و گو با خبرنگارایرناافزود : صنعت چاپ این استان متناسب با نیاز اقتصادی جامعه به روز رسانی نشده و بسیاری از واحدهای بزرگ صنعتی و تولیدی این خطه نیازمندهای خود در چاپ و بسته بندی را از خارج كشور و یا از اصفهان و تبریز و سایر استان ها دریافت می كنند.
وی اضافه كرد : اگر صنعت چاپ مازندران به دنبال ارتقاء جایگاهش و تامین نیاز واحدهای تولیدی و صنعتی است می بایست خود را به روز رسانی كند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز كمك كار این واحدها از لحاظ تامین تسهیلات خواهد بود.
وی نبود آموزش را از دیگر مشكل صنعت چاپ مازندران دانست و گفت وزارتخانه متبوعش برای آموزش به چاپخانه داران استان نیز آمادگی لازم را دارد و هزینه آن نیز از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین می شود.
برازش در مورد ماهیت دو گانه این واحدها و سردرگمی متصدیان این واحدها دروزارت صنعت و ارشاد گفت كه آیین نامه تعیین تكلیف این واحدها در دست بررسی است و با تایید این آیین نامه بخش ماشین آلات و تجهیزات ماشینی آن به وزارت صنعت و نشر و تصویر نیز به وزارت ارشاد واگذار می شود.
در كشور پنج هزار چاپخانه با 50 هزار نفر نیروی كار وجود دارد كه حدود 7 تا 8 درصد از این واحدها در مازندران فعالند.
براساس آمار گردش مالی صنعت چاپ در جهان حدود 700 میلیارد دلار است كه كمتر از 10 درصد از این گردش مالی مربوط به خاورمیانه است و سهم كشورمان نیز كمتر از دو میلیارد دلار پیش بینی شده است.
6982/1899
۰ نفر