۱۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۷:۳۴
کد خبر: 82215803
T T
۰ نفر

كشت زعفران در شهرستان آران و بيدگل آغاز شد

۱۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۷:۳۴
کد خبر: 82215803
كشت زعفران در شهرستان آران و بيدگل آغاز شد

كاشان - ايرنا - مدير جهاد كشاورزي شهرستان آران و بيدگل از آغاز كشت زعفران در 25 هكتار از زمين هاي كشاورزي اين شهرستان خبر داد.

حسين فتاحي عصر شنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: كشت زعفران به عنوان يكي از محصولات كم توقع از نظر نياز آبي و با ارزش افزوده بالا براي افزايش درآمد كشاورزان منطقه، در اولويت برنامه هاي مديريت جهاد كشاورزي شهرستان براي اصلاح الگوي كاشت در سطح منطقه قرار گرفته است.
وي آبياري اين محصول را در طول يك سال، دو بار برشمرد و گفت: هر هكتار حدود 30 نفر اشتغالزايي ثابت و فصلي دارد.
وي با اشاره به اين كه در حال حاضر سطح زيركشت زعفران در شهرستان آران و بيدگل 25 هكتار است تصريح كرد: براي هر هكتار كشت زعفران حدود سه و نيم تن پياز زعفران لازم است كه بهتر است از اقليم هاي مشابه آب و هوايي تهيه شود تا بازدهي بالايي داشته باشد.
وي ميانگين برداشت محصول زعفران را دو كيلو گرم در هر هكتار برشمرد و گفت: پيش بيني مي شود حدود 50 كيلوگرم از سطح مزارع اين شهرستان برداشت شود.
وي با تاكيد بر اين كه زعفران ازجمله محصولات خاص كشور به شمار آمده و با توجه به قيمت بالاي آن در صادرات جايگاه ويژه اي را به خود اختصاص مي دهد افزود: مزيت نسبي و اهميت زعفران از نظر توليد، سطح زير كشت، اشتغالزايي و همچنين قابليت درآمد زايي بالا اين مديريت را بر آن داشته با حمايت هاي سازمان متبوع كشت و توليد آن را در اين منطقه افزايش دهد.
فتاحي با اشاره به نياز اندك زعفران به آب كم كه عمده ترين محدود كننده توليد بخش كشاورزي در منطقه بشمار مي آيد، خاطرنشان كرد: سطح زيركشت و توليد زعفران هرساله از افزايش قابل توجهي برخوردار بوده و مي تواند موجب رونق اقتصادي منطقه و افزايش درآمد بهره برداران شود.
وي هم چنين از برگزاري كارگاه آموزشي كاشت، داشت و برداشت زعفران از طرف واحد ترويج و آموزش آن مديريت در مدرسه شهروند خبر داد و گفت: اين دوره در راستاي سياست هاي حمايتي سازمان جهاد كشاورزي از كشت زعفران در حال برگزاري است و مدرس اين دوره هم محمد حمصيان كارشناس ارشد گياهان دارويي سازمان جهاد كشاورزي استان اصفهان است.
شهرستان آران و بيدگل در شمالي ترين نقطه اصفهان داراي 3 هزار هكتار زمين باغي و 11 هزار هكتار زمين زراعي است.
7408/7472