۱۴ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۵۵
کد خبر: 82216277
T T
۰ نفر
آذربایجان شرقی نقش موثر درتحقق تجارت 30میلیارد دلاری بین ایران و تركیه دارد

تبریز- ایرنا- معاون وزیر جهاد كشاورزی و مدیرعامل شركت بازرگانی دولتی ایران گفت: آذربایجان شرقی با توجه به ظرفیت های اقتصادی نقش موثر در توسعه روابط ایران و تركیه و تحقق تجارت 30 میلیارد دلاری پیش بینی شده بین 2 كشور دارد.

به گزارش ایرنا، علی قنبری شنبه شب در همایش تجارت و سرمایه گذاری آذربایجان شرقی و تركیه در تبریز با اشاره به اینكه همكاری های تجاری نیازمند ثبات و امنیت است ، گفت: این 2 عامل در جمهوری اسلامی ایران برقرار است و در كنار این عوامل نزدیكی و اشتراكات فرهنگی زمینه تقویت همكاری های ایران و تركیه را فراهم كرده است .
وی با بیان اینكه ایران و تركیه به عنوان مهمترین كشورهای منطقه نقش مهمی در توسعه همدیگر ایفا می كنند، بر ارتباطات گسترده تر و افزایش همكاری های اقتصادی تاكید كرد .
قنبری اظهاركرد: با هم افزایی داشته های 2 كشور می توان كیفیت تولیدات را ارتقا بخشید و راه ورود به بازارهای جهانی را هموار كرد .
وی از توافق اولیه برای سرمایه گذاری 6 میلیارد دلاری تركیه در ایران خبر داد و خاطرنشان كرد: در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی افزایش صادرات در دستور كار است .
مدیرعامل شركت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به تولید 13 میلیون تنی گندم در سال جاری و نیاز 10 میلیون تنی مصرف داخلی ، گفت: بخشی از گندم دوروم تولید كشور به ایتالیا صادر شده و تركیه هم می تواند یكی از مشتریان این محصول باشند.
قنبری با اشاره به اینكه 10 درصد از نیاز 2 میلیون و 200 هزار تنی روغن مصرفی ، یك میلیون و 500 هزار تن از 2 میلیون و 300 هزار تن شكر مصرفی و 2 میلیون 200 هزار تن از 3 میلیون 400 هزار تن برنج مصرفی كشور در داخل تولید می شود، گفت: در زمینه تامین این كالاها می توانیم با تركیه همكاری كنیم .

** 69 پروژه سرمایه گذاری خارجی در آذربایجان شرقی در حال اجراست
مدیركل امور اقتصادی و دارایی و نائب رئیس مركز خدمات سرمایه گذاری آذربایجان شرقی با تشریح مشوق های سرمایه گذاری در این استان، اظهار كرد: هر سرمایه گذاری از تركیه در آذربایجان شرقی سرمایه گذاری انجام دهد، همه مجوزهای لازم به صورت الكترونیكی صادر می شود.
رضا حسینی با اشاره به اینكه 178 پروژه سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران ترك تعریف شده است، با توجه به در پیش بودن رویداد 'تبریز 2018' از سرمایه گذاری در صنعت گردشگری با حمایت ها و امتیازهای ویژه ای استقبال می شود.
وی به ظرفیت های صنعتی، تجاری، حمل نقل و ترانزیت آذربایجان شرقی اشاره كرد و گفت: بزرگترین شهر صنعتی خاورمیانه در تبریز قرار دارد و علاقمندیم 300 هكتار از این شهر صنعتی را در اختیار سرمایه گذاران تركیه ای قرار دهیم.
حسینی به وجود چهار منطقه ویژه اقتصادی و منطقه آزاد ارس در استان اشاره كرد و گفت: علاوه بر منطقه آزاد ارس، علاقمند هستیم یكی از مناطق ویژه اقتصادی را نیز در اختیار سرمایه گذاران ترك قرار دهیم.
مدیركل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی با اشاره به فعال بودن صنایع سنگین، صنایع خودروسازی، تراكتورسازی، ماشین سازی، نفت، پتروشیمی و صنایع معدنی از سرمایه گذاری و مشاركت طرف های ترك در این بخش ها استقبال كرد.
حسینی با اشاره زیرساخت های سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی استان در زمینه راه و حمل و نقل ، گفت: معافیت های مالیاتی و گمركی 5 تا 13 ساله در انتظار سرمایه گذاران تركیه است.
وی با اعلام اینكه در زمان حاضر 69 پروژه سرمایه گذاری خارجی در آذربایجان شرقی در حال اجراست ، گفت: در آینده ای بسیار نزدیك دو پروژه بزرگ نیروگاهی در صوفیان و بناب توسط سرمایه گذاران خارجی كلنگ زنی می شود.
نخستین روز همایش تجارت و سرمایه گذاری آذربایجان شرقی و تركیه با حضور 60 مدیر اقتصادی بخش خصوصی و دولتی تركیه و صاحبان صنایع داخلی دیروز در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد .
روز دوم این همایش امروز در منطقه آزاد ارس برگزار می شود .
3071/518
۰ نفر