۱۴ شهریور ۱۳۹۵، ۱۳:۱۸
کد خبر: 82216738
T T
۰ نفر
ارایه خدمات به پذیرندگان اینترنتی «فاقد نماد اعتماد الكترونیكی» متوقف شد

تهران- ایرنا - معاون توسعه و نظارت شركت شاپرك گفت: توقف ارایه خدمات به پذیرندگان اینترنتی فاقد نماد اعتماد الكترونیكی در همه كسب و كارهای اینترنتی بدون استثنا و بنا به درخواست های مكتوب و مكرر مركز توسعه تجارت الكترونیكی انجام شده است.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی شبكه الكترونیكی پرداخت كارت(شاپرك)، «سعید احمدی پویا» با بیان اینكه مركز توسعه تجارت الكترونیكی مسئول اعطای نماد به همه كسب و كارهای مجازی است، افزود: این مركز از شركت شاپرك خواسته است كه هماهنگی های لازم را با شركت های (پی اس پی) برای توقف ارایه خدمات به پذیرندگان اینترنتی كه فاقد نماد اعتماد الكترونیكی است، انجام دهد.
وی افزود: بر این اساس، ما به شركت های (پی اس پی) ابلاغ كرده ایم كه فقط در صورتی با متقاضیان خدمات پرداخت اینترنتی همكاری كنند كه نماد اعتماد الكترونیكی معتبر داشته باشند.
معاون توسعه و نظارت شركت شاپرك ادامه داد: این شركت پس از دریافت نامه های مركز توسعه تجارت الكترونیكی مبنی بر توقف ارایه خدمات به همه كسب و كارهای اینترنتی فاقد نماد اعتماد، در نامه 21 تیرماه امسال، فهرست كاملی از پذیرندگان فاقد نماد از جمله متمركز كننده های اینترنتی و استارتاپ ها را به مركز توسعه تجارت الكترونیكی اعلام كرد.
وی افزود: در این نامه نسبت به پیامدهای قطع ناگهانی ارایه خدمات به این كسب و كارها هشدار داده شد، با این حال مسئولان مركز توسعه تجارت الكترونیكی در دو نامه مجزا بر ضرورت قطع سریع خدمات پرداخت به همه این كسب و كارها تاكید كردند.
احمدی پویا یادآورشد: بر اساس اعلام مركز توسعه تجارت الكترونیكی، همه كسب و كارهای اینترنتی به جز سایت های متعلق به دستگاه های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات كشوری، باید نماد اعتماد الكترونیكی را از آن سازمان دریافت و سپس به اخذ خدمات پرداخت الكترونیكی اقدام كنند.
وی افزود: در دستورالعملها، اعطای نماد اعتماد الكترونیكی و نظارت بر فعالیت كسب و كارهای اینترنتی كه توسط مركز توسعه تجارت الكترونیكی تدوین و خردادماه 92 ابلاغ شده، نماد اعتماد «نشانه ای نمادین است كه فقط توسط مركز توسعه تجارت الكترونیكی صادر شده و به كسب و كارهای مجازی مجاز با هدف ساماندهی، احراز هویت و صلاحیت آنها اعطا می شود».
معاون توسعه و نظارت شركت شاپرك افزود: براساس این دستورالعمل، كسب و كارهای مجاز شامل كسب و كارهای اینترنتی و موبایل می شود؛ از این رو گلوگاه توقف ارایه خدمات به پذیرندگان اینترنتی، صف دریافت نماد اعتماد الكترونیكی است و شركت شاپرك نیز به درخواست مركز توسعه تجارت الكترونیكی، شركت های (پی اس پی) را از ارایه خدمات به پذیرندگان فاقد نماد اعتماد منع كرده است.
وی افزود: مهرماه سال گذشته نیز پیرو تاكید مسئولان بانك مركزی مبنی بر توقف ارایه خدمات به پذیرندگان اینترنتی، مركز توسعه تجارت الكترونیكی در نامه ای خطاب به بانك مركزی تصریح كرد كه «مهلت مقرر برای دریافت نماد اعتماد الكترونیكی از سوی وب سایت های متمركز كننده كسب و كارهای خرد (از جمله «پی لاین»، «جهان پی»، «زرین پال» و وب سایت های مشابه) تا 15 آذرماه سال 94 بوده و این وب سایت ها تا زمان ذكر شده فرصت خواهند داشت برای اخذ نماد اعتماد الكترونیكی اقدام كنند.
احمدی پویا افزود: در این فرصت زمانی، الزامات و تعهدات مربوط به فعالیت وب سایت های یادشده برای اخذ نماد الكترونیكی از سوی این مركز اعلام خواهد شد و كاملا واضح است كه مركز توسعه تجارت، خود را متولی و مسئول بررسی صلاحیت و اعطای نماد اعتماد الكترونیكی می داند اما جای تعجب است كه چطور مسئولان مركز بررسی اعطای نماد به كسب و كارهای اینترنتی همچون استارتاپ ها را جزو مسئولیت های خود نمی دانند و آنها را بر خلاف تاكیدات قبلی خود مستنثنی می كنند.
وی بیان كرد: پس از پایان مهلت دریافت نماد اعتماد الكترونیكی در مهرماه پارسال و درخواست مركز توسعه تجارت الكترونیكی برای تمدید زمان بررسی اعطای نماد، كارگروه ویژه ای متشكل از نهادهای مسئول در این حوزه آغاز به كار كرد تا روند كار تسریع شود اما همچنان تعدادی از این پذیرندگان در صف دریافت نماد باقی مانده اند.
وی افزود: دوم مردادماه امسال مركز توسعه تجارت الكترونیكی در نامه ای، توقف كامل و سریع ارایه خدمات را خواستار شد و شاپرك نیز ناگزیر ارایه خدمات را متوقف كرد.
معاون توسعه و نظارت شركت شاپرك تاكید كرد: شركت شاپرك آمادگی دارد هرگونه همكاری لازم را به عمل آورد تا پذیرندگان پس از اعلام كتبی مركز توسعه تجارت الكترونیكی، از خدمات پرداخت الكترونیكی بهره مند شوند.
اقتصام **1070** 2023
۰ نفر