يكي از مهمترين محورهاي ارتباطي شهرستان كنگاور، محور كنگاور به تويسركان است چرا كه روزانه شاهد حجم زيادي از تردد زائر و مسافر است كه اين جاده به عنوان محوري پرحادثه نيز شناخته مي شود.
ارتقا وضعيت محور كنگاور – تويسركان سالها به عنوان مطالبه اصلي مردم اين منطقه مطرح بوده، تا اينكه با پيگيري هاي مسوولان و نماينده وقت مردم تويسركان در مجلس شوراي اسلامي، اين محور در 19 اسفند ماه سال 92 به جاده شرياني تبديل شد.
طي سالهاي گذشته متاسفانه حوادث تلخ و ناگواري در اين محور رخ داده است و حتي در ايام اربعين اين محور جوابگوي حجم زياد ترددها نيست كه اين مساله نيازمند توجه همه جانبه است.
نماينده مردم كنگاور در مجلس شوراي اسلامي در اين خصوص گفت: اقدام نكردن به موقع وزارت راه و شهرسازي براي دو بانده كردن محور كنگاور – تويسركان موجب نارضايتي مردم منطقه شده است.
حسن سليماني در گفت و گو با ايرنا، افزود: اين مسير به عنوان تنها مسير ارتباطي دو شهرستان كنگاور و تويسركان از نقاط حادثه خيز و آمار بالاي مرگ و مير حوادث جاده اي است.
وي اظهار داشت: از آنجايي كه دو بانده كردن اين محور از شهرستان تويسركان آغاز شده، نياز است براي شروع در حوزه كنگاور نيز وزارت راه و شهرسازي توجه جدي براي تسريع در تخصيص و تامين اعتبار مورد نياز داشته باشد.
نماينده مردم كنگاور يادآور شد: با همكاري مفتح نماينده مردم تويسركان درخواستي در راستاي تامين اعتبار لازم براي تسريع در اجراي پروژه مذكور در دهم شهريور ماه جاري تنظيم و تقديم وزارت راه و شهرسازي شده است.
وي ايمن سازي، بهسازي و رفع نقاط حادثه خيز، تسهيل در حمل و نقل، كوتاه تر شدن مسير و كاهش تصادفات جاده اي را برخي از مزاياي توجه به راه ها دانست كه مي توانند بسترساز رشد اقتصادي و اشتغالزايي در شهرستان كنگاور شود.
اميني معاون برنامه ريزي و اقتصاد حمل و نقل وزير راه و شهرسازي نيز چندي پيش در نشست بررسي طرح چهار خطه كردن راه شرياني تويسركان - كنگاور، اين محور را از طرح هاي مهم و مورد توجه وزارت راه و شهرسازي عنوان كرده بود.
رييس اداره راه و شهرسازي كنگاور هم در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: اين محور 40 كيلومتري كه 6/5 كيلومتر آن به شهرستان كنگاور اختصاص دارد، بارها در ايام مختلف سال شاهد تصادفات و واژگوني خودروهايي است كه با تخطي از سرعت قادر به كنترل خودروي خود نيستند.
علي طاهرآبادي گفت: محور ارتباطي كنگاور به تويسركان داراي نقاط حادثه خيزي ( قوس طاهرآباد، پبچ گودين و ...) است كه به دليل ناشناخته بودن مسير براي رانندگان متاسفانه تصادف هاي زيادي در اين محور رخ مي دهد.
وي با اشاره به انجام مطالعات و نقشه برداري اين محور، افزود: مطالعات مسير، ارزيابي، برآورد و حتي فراخوان پيمانكاران نيز در سال 88 انجام شد، ولي متاسفانه به علت كمبود اعتبار اين طرح به مرحله اجرا نرسيد.
رييس اداره راه و شهرسازي كنگاور ادامه داد: مسير كنگاور- تويسركان با وجود اينكه ترافيك عبوري آن برابر راه هاي اصلي است ولي داراي مشخصات راه فرعي مي باشد و عرض جاده بسيار باريك و پرخطر است.
وي با بيان اينكه ترافيك عبوري اين محور روزانه بيش از هزار واحد است، تصريح كرد: از اين تعداد حدود 65 درصد، تردد خودروهاي سنگين مي باشد.
طاهرآبادي با اعلام ايمن سازي اين مسير در سال گذشته افزود: پيچ حادثه خيز تلاقي روستاي ده بالا كيلومتر 2 و همچنين قوس نرسيده به امام زاده باقر (ع) شهر گودين، كيلومتر 5 جاده تويسركان با نصب 90 عدد نيوجرسي و علايم عمودي و افقي ايمن سازي شد.
رييس اداره راه و كنگاور اظهار كرد: براي ايمن سازي اين نقاط پرحادثه از محل اعتبارات استاني بالغ بر 350 ميليون ريال هزينه شده است.
طاهرآبادي در ادامه اعتبار اوليه اجراي دو بانده كردن اين طرح را 140 ميليارد ريال برآورد كرد و خاطرنشان كرد: احداث چهار خطه كنگاور – تويسركان نقش مهمي در حمل و نقل آسان بار و مسافر دارد.
وي دسترسي به جاده هاي ايمن براي شهرستان كنگاور، كاهش مصرف سوخت و كاهش بار ترافيك را از مزاياي اجراي اين جاده چهارخطه ذكر كرد.
رييس جمعيت جوانان هلال احمر كنگاور نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: از جمله مهمترين مباحث مطرح شده براي مسير ارتباطي كنگاور - تويسركان اين بوده كه قسمت هايي از مسير متاسفانه از استانداردهاي لازم برخوردار نيست.
اكبر جمالي عنوان كرد: محور كنگاور به تويسركان در واقع يك محور مهم ارتباطي در سطح شهرستان است كه نيازمند توجه است چرا كه حجم زيادي از تردد به خصوص در ايام تعطيل و اربعين در اين مسير صورت مي گيرد.
دو بانده كردن محور كنگاور - تويسركان نياز به توجه ويژه دارد و البته در صورت تامين اعتبار مي توان اميدوار بود كه راه هاي ارتباطي اين منطقه از شرايط مناسب تري برخوردار شود.
*مجيد رحمتي خبرنگار ايرنا مركز كرمانشاه
7447/8066
كرمانشاه- ايرنا- شهرستان كنگاور به عنوان دروازه ورودي استان كرمانشاه در شاهراه اصلي كشور قرار دارد و از شهرستان هاي پرتردد در غرب كشور محسوب مي شود و همين امر بحث استانداردسازي جاده هاي اين شهرستان را دو چندان كرده است.