۱۵ شهریور ۱۳۹۵، ۹:۲۰
کد خبر: 82217773
T T
۰ نفر

ناسا: در فضا به روسیه وابسته تر می شویم

۱۵ شهریور ۱۳۹۵، ۹:۲۰
کد خبر: 82217773
ناسا: در فضا به روسیه وابسته تر می شویم

مسكو - ایرنا - با وجود تنش ها و تحریم های متقابل بین مسكو و واشنگتن، آمریكا همچنان به خدمات فضاپیماهای روسیه و نیز استفاده از موتورهای روسی در موشك های فضایی خود وابستگی دارد و ناسا اعتراف كرده است: وابستگی به خدمات فضایی روسیه ادامه خواهد یافت و حتی ممكن است به پس از سال های 2018 نیز برسد.

به گزارش ایرنا، اداره بازرسی ناسا در تازه ترین گزارش خود اعلام كرده است: هر گونه تاخیر و تعلل در اجرای برنامه های مربوط به پرتاب های فضاپیماهای سرنشین دار آمریكا، موجب ادامه تكیه به خدمات فضاپیماهای روسی در سفرهای فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی می شود.
در گزارش اداره بازرسی ناسا گفته شده است كه اگر شركت های اسپیس ایكس و بویینگ نتوانند تا سال 2018 موشك و فضاپیما برای سفر فضانوردان آمریكایی به ایستگاه فضایی بین المللی بسازند، باید همچنان از خدمات فضاپیماهای روسی برای اعزام فضانوردان آمریكا به این مركز فضایی استفاده شود.
بنا به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، هزینه سفر هر فضانورد آمریكایی به ایستگاه فضایی با فضاپیماهای روسی 51 میلیون دلار است كه از سال 2010 و زمان توقف پرواز شاتل آمریكا دو برابر افزایش یافته است و تا كنون نیز 3/4 میلیارد دلار در این زمینه به روسیه پرداخته است.
در گزارش اداره بازرسی ناسا آمده است كه اگر این سازمان برنامه پروازهای فضایی سرنشین دار را سال 2015 آغاز می كرد تاكنون بیش از یك میلیارد دلار صرفه جویی كرده بود.
به گزارش رسانه های روسی، آمریكا همچنین برای طرح های موشكی خود مجبور به خرید موتورهای موشكی آر-دی180 ساخت كارخانه انر گوماش روسیه می باشد و پیشتر نیز قرارداد یك میلیارد دلاری در این زمینه امضا كرده است.
آمریكا كه با استفاده از فرصت دوران نابسامانی اقتصادی و صنعتی روسیه به دلیل فروپاشی شوروی در سال 1991، توانست به پیشروترین كشور در عرصه فضایی تبدیل شود، بر اثر انفجار شاتل در سال 2003 مجبور شد، تقریبا بخش اصلی برنامه های خود را در این بخش تا جایگزینی سامانه ای مطمئن متوقف كند.
اول فوریه 2003 شاتل فضایی كلمبیا پس از انجام ماموریت خود هنگام ورود به جو زمین منفجر شد و هفت سرنشین آن كشته شدند كه به فاجعه بزرگ علمی فضایی این كشور شهرت یافت.
رابرت اوروك معاون وزیر دفاع آمریكا به تازگی در باره نیازهای این كشور به سامانه موتورهای موشكی ساخت روسیه اعلام كرده است: پنتاگون در شش سال آینده تا زمان ساخت موتور فضایی در داخل نیاز به خرید 18 موتور ار.دی-180 برای پرتاب ماهواره های نظامی دارد و تا زمانی كه نتوانیم موتور موشك فضایی بسازیم باید به خرید موتورهای روسی تكیه كنیم.
بیل نلسون سناتور از حزب دموكرات و عضو كمیته سنا در امور نیروهای مسلح نیز قید می كند كه هنوز معلوم نیست، پنتاگون چه تعداد موتور موشكی روسی آر - دی، نیاز دارد، در حالیكه نظامیان آمریكایی هم اعتراف می كنند ساخت چنین موتوری برای آمریكا ممكن است بیش از پنج سال وقت بگیرد.
اما فرانك كندال معاون امور تداركات و فناوری وزارت دفاع آمریكا هشدار داده كه شركت های این كشور بر خلاف پیش بینی زمانی قبل، موتور جایگزین را می توانند دو سال دیرتر یعنی پس از سال 2021 طراحی كنند.
قرارداد تحویل 101 موتور آر - دی 180 با ارزش تخمینی یك میلیارد دلار سال 1997 امضا شد ولی در میانه سال 2014 كنگره آمریكا به خاطر تیرگی روابط با روسیه، ممنوعیت استفاده از موتورها را برای بعد از سال 2019 اعلام كرد.
پس از گذشت مدتی آمریكا با درك اینكه در عرض سه سال توان طراحی و ساخت موتور ملی موشكی را ندارد، ممنوعیت بی اثر شد و بلافاصله شركت United Launch Alliance برای تامین نیازهای خود 20 موتور اضافی آر- دی 180 روسی سفارش داد.
از سوی دیگر براساس برنامه های در دست اقدام، در زمان حاضر چند شركت آمریكایی از جمله United Launch Alliance نوزاد دو شركت عمده آمریكایی Boeing و Lockheed Martin مشغول كار روی طرح موتورهای جدید موشكی آمریكا هستند تا سبب خودكفایی این كشور شود.
روسیه تنها دارنده امكانات پرتاب موشك برای حمل ماهواره و تاسیسات فضایی ارائه دهنده این خدمات به كشورهای دیگر است كه آمریكا و اعضای اتحادیه اروپا از این سامانه ها روسی استفاده می كنند و حتی از پایگاه های خارج از مرزهای خود نیز عملیات پرتاب را برای كشورهای دیگر اجرا می كند.
مسكو افزون بر درآمد پرتاب های فضایی، اعتبار ویژه ای در این حوزه برای خود قائل می باشد و در صدد حفظ آن و ایمنی كامل پرتاب های آینده است و با وجود برنامه های آمریكا برای بازگشت دوباره به این عرصه، در صدد حفظ جایگاه اول جهانی خود است.
اروپام*391 ** 1516