۱۵ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۴۹
کد خبر: 82217962
T T
۰ نفر
تقاضاي خانواده هاي شهداي البرزازمسئولان براي پيگيري علل فاجعه منا

كرج- ايرنا- همسران و خانواده هاي شهداي مظلوم منا در استان البرز از مسئولان كشورمان خواستند تا در مجامع بين المللي پيگير علل وقوع فاجعه و همچنين احقاق حق حجاج مظلوم باشند.

به گزارش ايرنا، فاجعه خونين و دردناك در سرزمين منا و در روز عيد قربان با گذشت يكسال هنوز همچون زخمي تازه است كه هيچ مرهمي نيافته است.
بدون شك فاجعه منا از بي تدبيري و سوء مديريت مسئولان سعودي در اجرا و نظارت صحيح بر اعمال مناسك حج نشأت گرفته است.
وجود تقصير و سهل انگاري سعودييان در ايجاد و تشديد اين فاجعه عظيم، امري محرز و آشكار است.
همچنين سقوط جرثقيل چند روز قبل از حادثه غم انگيز منا كه منجر به كشته و مجروح شدن تعدادي از حجاج ايراني و غير ايراني شد، از جمله عواملي به شمار مي روند كه گوياي غرض ورزي، بي كفايتي و مديريت نادرست آل سعود در اجرا و نظارت بر مناسك حج است.
پر واضح است كه رفتار ناشايست و بي انضباطي سعودي ها در اجراي صحيح مناسك حج سال گذشته، نبايد به راحتي كنار گذاشته و به فراموشي سپرده شود.
استان البرز در فاجعه دردناك سرزمين منا سال گذشته هشت شهيد داشت كه همسران آنان از مسئولان كشور و مجامع بين المللي خواستار احقاق حق شهداي مظلوم اين فاجعه و رسيدگي به آن شدند.
همسر شهيد محمد جمهور از شهداي فاجعه ناگوار منا، گفت كه اين حادثه تلخ بي تدبيري و بي لياقتي آل سعود در مديريت حج و خادمي حرمين شريفين را براي همه جهانيان آشكار كرد.
سمانه رستمي افزود: با اينكه يك سال از حادثه تلخ منا گذشته اما تاكنون آل سعود از جنايتي كه به دليل بي كفايتي مرتكب شده، عذرخواهي نكرده است.
وي اضافه كرد: خانواده شهداي منا خواستار محكوم كردن آل سعود هستند، اما تاكنون اين مهم از سوي مجامع بين المللي محقق نشده است.
رستمي خاطرنشان كرد: آل سعود جنايت بزرگي انجام داده كه بايد با آن برخورد قانوني شود.
وي افزود: جزييات ومستندات و همچنين حضور شاهدان عيني به وضوح نالايقي عربستان را نشان داده اما عربستان همچنان بر بي تفاوتي خود در اين جنايت پافشاري مي كند كه جاي تاسف دارد.
وي گفت: ما از دستگاه ديپلماسي و دولت مي خواهيم نسبت به محكوم كردن عربستان پيگيري جدي تري داشته باشند و اين پرونده را زنده نگه دارند.
همسر اين شهيد فاجعه منا، يادآورشد كه دريك سال گذشته بيانيه و نامه هاي مختلف براي محكوم كردن اين فاجعه نوشته شده تا تعيين تكليف شود و ماخانواده شهداي منا خواستارعذرخواهي دولت عربستان بابت بي كفايتي درعملكرد خود هستيم.
رستمي بيان كرد كه عربستان اين همه جنابات را در دنيا انجام مي دهد، چگونه كسي نيست اينها را محكوم كند.

***فاجعه منا بايد روز اعلام بي كفايتي آل سعود در جهان شود
همسر يكي ديگر از شهداي فاجعه منا در كرج گفت: اين فاجعه دلخراش نبايد به فراموشي سپرده شود و همه كشورها بايد براي احقاق حقوق شهداي فاجعه منا يكصدا شوند.
منصوره خاكشور همسر شهيد كمال الدين عربشاهي افزود: آل سعود در پي فاجعه منا بي كفايتي خود را نشان داد و بايد مديريت اين آيين مهم مذهبي از پادشاهي عربستان گرفته شود و كشورهاي اسلامي با مديريت صحيح آن را زنده نگه دارند.
وي ادامه داد: امروز بايد مديريت حج را به كشورهايي كه توانايي دارند سپرد چراكه در فاجعه منا اين مهم به اثبات رسيد كه عربستان نمي تواند اين آيين مهم را مديريت كند.
خاكشور گفت: رفتار نامناسب آل سعود در جريان فاجعه منا با خانواده جانباختگان حاكي از آن بود كه ديگر توانايي و كفايت لازم را براي مديريت حج ندارد.
وي با يادآوري جريان فاجعه منا اظهار كرد: در زمان وقوع اين فاجعه دلخراش اجازه نداشتيم حتي پيگير اجساد عزيزان خود شويم و حتي در شناسايي جانباختگان ازسوي دولت عربستان كوتاهي مي شد.
همسر شهيد فاجعه منا در كرج خاطرنشان كرد: به دليل بي كفايتي دولت عربستان زمان طولاني سپري شد تا اجساد تحويل خانواده ها شد وامروز خواستار اين هستيم كه مديريت حج از دست اين دولت ناتوان خارج شود.

***آل سعودصلاحيت مديريت مناسك حج ندارد
همسر شهيد رمضان اميد علي نيز گفت: آل سعود صلاحيت مديريت مناسك حج را ندارد و مي بايست اين مديريت به سازمان هاي اسلامي و فرا ملي سپرده شود.
طوبي پهلواني افزود: مناسك حج يك مراسم جهاني است كه مسلمانان از سراسر جهان براي برگزاري آن جمع مي شوند و مديريت اين چنين مراسمي بايد از دست آل سعود خارج شود.
وي اظهار كرد: امروزه شيعيان و ساير مسلمانان در شهرهاي مكه و مدينه همواره با بي حرمتي آل سعود مواجه مي شوند.
پهلواني خاطر نشان كرد: آل سعود در مراسم جهاني حج سال گذشته نشان داد كه توانايي برنامه ريزي براي اين آيين باشكوه را ندارد چرا كه پس از فاجعه منا تازه به فكر عريض كردن خياباني شدند كه تعداد زيادي از حجاج در آن جا به شهادت رسيدند.
وي ادامه داد: حجاج را در گرما نگه داشتند و اكنون نيز كميته حقيقت يابي اين كشور براي روشن شدن موضوع هيچ كمكي نمي كند.
وي بيان داشت: سران سعودي بايد اين را بدانند كه مسائله حج ديني است ونبايد آن را با مسائل سياسي ادغام كنند.
پهلواني با اشاره به اينكه كشورعربستان پذيرفته كه غرامت حادثه سقوط جرثقيل بر روي حجاج را بپذيرد ، گفت: تاكنون آل سعود زير بار اين كه در فاجعه منا مقصر است، نرفته و آن را قضا و قدر الهي مي داند.
وي افزود: ما خانواده هاي شهداي فاجعه منا خواهان محكوميت آل سعود و سران عربستان هستيم واز دولتمردان نيز مي خواهيم تا روشن شدن محكوميت آل سعود پيگير اين موضوع باشند.
وي با بيان اينكه درمناسك حج بايد عزت مسلمانان به طور كامل حفظ شود، افزود: سران آل سعود اعلام كرده اند كه در حج امسال براي حاجيان دستبند الكترونيكي نصب مي كنند.
پهلواني اظهار كرد: ما از دستگاه ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران مي خواهيم تا به اين مسائله خارج از مسائل سياسي رسيدگي كنند و مراسم حج را با حفظ عزت و امنيت حجاج ايراني در سال هاي آينده از سر بگيرند.

***دست انتقام الهي گريبان آل سعود را خواهد گرفت
همسر شهيد حسين قرباني مهر نيز از ديگر شهداي مظلوم فاجعه منا با بيان اينكه نبايد از جنايت آل سعود به سادگي گذشت، گفت: ما از مسئولان مي خواهيم كه نگذارند اين موضوع به فراموشي سپرده شود گرچه دست انتقام الهي گريبان آل سعود را خواهد گرفت.
اعظم جام خيز افزود: در اين ميان نبايد حق ما زير پا گذاشته شود. اين ها همان كساني هستند كه امام حسين (ع) را به شهادت رساندند و از همان نسل هستند.
وي اظهار داشت: آنها ما را مقصر اعلام مي كنند ولي اين فاجعه زماني روي داد كه خودشان حجاج را به جاده اي ناتمام هدايت كردند و در بدترين شرايط آب و هوايي حجاج مظلومانه به شهادت رسيدند.
وي گفت: انتظار ما اين است كه اين موضوع به طور جدي پيگيري شود تا حقوق خانواده شهدا از بين نرود و از سويي جهانيان به بي كفايتي آل سعود واقف شوند.
وي در خصوص شخصيت همسرش گفت: همسرم عشق و علاقه زيادي به اهل بيت (ع) داشت و به عنوان خادم اهل بيت (ع) و امام حسين (ع) در ايام محرم و صفر عاشقانه خدمت مي كرد و در كارهاي خير پيشقدم بود.
جام خيز در خصوص آخرين خاطره خود از همسرش گفت: در زمان حركت به منا، زماني كه قرار بود خانم ها شبانه اعمال خود را انجام دهند و آقايان در صبح روز بعد، زماني كه در اتوبوس براي حركت نشستم، نگاه آخرش جگرم را آتش زد و اين نگاه هيچ وقت از ذهنم خارج نمي شود زيرا نگاه طوري بود كه معلوم بود ديدار آخر است.

***جامعه جهاني را نسبت به بي لياقتي آل سعود در مديريت حج حساس كنيم
همسر شهيد معصوم زماني بوزنداني نيز گفت: ضرورت دارد كه جامعه جهاني را نسبت به بي لياقتي آل سعود در مديريت حج حساس كنيم.
قزبس قهرماني افزود: آل سعود در روز عيد قربان سال گذشته حجاج را به صورت غيرانساني و با بي لياقتي در مديريت امور حج قرباني كردند.
وي اظهار داشت: آل سعود در اين اقدام بي كفايتي خود را نشان دادند و علاوه بر ورشكستگي سياسي و بين المللي كه نصيبشان شده بي كفايتي در اداره امور حجم را نيز در كارنامه خود ثبت كردند.
وي گفت: آل سعود تا كنون پاسخ درستي در خصوص دلايل آن فاجعه به مجامع بين المللي نداده و ما از مسئولين مي خواهيم تا رسيدگي كنند و حق حجاج مظلوم ايراني را از آل سعود بگيرند.
قهرماني با بيان اينكه هنوز باور ندارم كه پدر فرزندانم ديگر باز نمي گردد، افزود: وقايعي كه سال گذشته در عربستان و در ايام حج اتفاق افتاد، آسيب جدي به جهان اسلام وارد كرد كه نتيجه عملكرد آل سعود است.
فاجعه منا در دوم مهر سال 94 همزمان با عيدسعيد قربان در مراسم رمي جمرات در شهر مكه رخ داد كه در اين حادثه 464 ايراني جان باختند و شناسايي مفقودان اين حادثه تا دي ماه سال گذشته نيز ادامه داشت و 42 قرباني ديگر در قبورالشهداي مكه دفن شده اند.
6156/ 6155