۱۵ شهریور ۱۳۹۵، ۱۷:۰۷
کد خبر: 82218754
T T
۰ نفر

رزمایش خزر و قفقاز روسیه آغاز شد

۱۵ شهریور ۱۳۹۵، ۱۷:۰۷
کد خبر: 82218754
رزمایش خزر و قفقاز روسیه آغاز شد

مسكو - ایرنا - روسیه كه تمرین جنگی اخیر نیروهای مسلح خود را در مناطق اروپایی این كشور به تازگی پایان داده است، امروز (دوشنبه) رزمایش منطقه قفقاز و خزر را با شركت 12500 نظامی و مجموعه های مختلف جنگ افزارها آغاز كرد.

به گزارش ایرنا، وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه ای اعلام كرد: در هفت روز رزمایش هواپیماها، تانك ها و نفربرهای زرهی، توپخانه و ناوهای مستقر در حوزه نظامی فدرال جنوب روسیه، دریای خزر و سیاه شركت دارند.
براساس برنامه اعلام شده، در جریان رزمایش، تاكتیك های جنگی مقابله با دشمن فرضی و جنگ افزارهای جدید تحویلی به نیروهای مسلح روسیه مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.
سنجش توان انجام عملیات فوری برای اقدام منسجم و انتقال نیرو به مناطق مورد نظر نیز از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده در رزمایش قفقاز و خزر روسیه است.
روسیه با توجه به همسایگی گرجستان و اوكراین در قفقاز و گرایش های نظامی و سیاسی این كشورها به غرب بویژه آمریكا و ناتو، توجه ویژه ای به افزایش توان دفاعی خود در منطقه دارد.
برپایه پیشینه، بیشترین عملیات تمرین جنگی نیروهای مسلح روسیه برای مقابله با تهدیدهای خارجی بویژه هشدار به پیشروی نظامی ناتو به نزدیك خاك این كشور، در منطقه قفقاز و دریای سیاه انجام می شود.
در رزمایش قبلی مناطق اروپایی روسیه كه هفته گذشته پایان یافت و شامل قفقاز و استان كراسنادار واقع در ساحل دریای سیاه می شد و ناوگان دریای شمال این كشور نیز در آن مشاركت دارد، نیروهای روسی مستقر در حوزه فدرال جنوب و مناطق مركزی، هوافضا و هوا برد در عملیات پیش بینی شده با انواع بالگردها و هواپیماهای رزمی و پشتیبانی، جنگ افزارها و تجهیزات زرهی شركت داشتند.
افزون بر اینكه در جریان این عملیات دریای خزر شاهد تمرین جنگی ناوهای روسیه بود، چندی پیش نیز یك رزمایش موشكی دیگر در این منطقه آبی برگزار شد.
دریای سیاه یكی از راهبردی ترین پهنه های آبی جهان است كه از تنگه بسفر و دریای مرمره با دریای مدیترانه و از تنگه كرچ با دریای آزوف پیوستگی دارد.
جز روسیه به عنوان یكی از كشورهای این منطقه، آمریكا و ناتو با دیگر كشورهای ساحلی دریای سیاه یعنی تركیه، رومانی، بلغارستان، اوكراین و گرجستان روابط گسترده نظامی به عنوان همپیمان یا همكاری دوجانبه دارند و از موقعیت و پاپگاه های خود برای تحركات نظامی بهره می گیرند.
اروپام 391 ** 1516