به گزارش روز سه شنبه ایرنا، آمارها نشان می دهد سالیانه بیش از 7 میلیارد تن كالا از طریق حمل و نقل دریایی در بنادر جهان جابجا می شود كه یك سوم آن به كالاهای نفتی و مابقی به كالاهای غیرنفتی اختصاص دارد.
كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیش از 150 فروند شناورهای بزرگ تجاری فله بر و كانتینربر و كشتی های بزرگ اقیانوس پیما در رده 21 جهان و شركت ملی نفتكش ایران با كسب رتبه نخست هم اكنون در حمل و نقل دریایی جهان نقش مهمی ایفا می كنند.
در میزگرد تخصصی« ناوگان دریایی در پسا تحریم» كه در محل شركت كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها، فعالیت اقتصادی در حوزه كشتیرانی در كشور بار دیگر احیا شد و به تدریح شاهد رونق این بخش در اقتصاد ملی هستیم.
محمد راستاد افزود: در حالی كه جمهوری اسلامی ایران ناوگان دریایی بزرگی در اختیار دارد، اما در زمان تحریم های ظالمانه این ناوگان با محدویت های زیادی مواجه شد.
وی تاكید كرد: ایران در حوزه كشتیرانی ظرفیت های زیادی دارد و شركت كشتیرانی با لغو تحریم های ظالمانه باید بار دیگر با حضور در بازارهای جهانی، سهم خود را در این بازار افزایش دهد.
راستاد گفت: اگر تحریمها را به صورت یك بسته تصور كنیم، این مساله محدودیتهایی را برای تمام بخشهای اقتصاد كشور به وجود آورده بود و تحریم صنعت كشتیرانی نیز جز لاینفك این محدودیتها بود.
به گفته وی، پیش از تحریم، ایران ناوگان شادابی داشت و توانمندیهای قابل قبولی را قبل از تحریمها در حوزه كشتیرانی داشتیم و با قدرت در عرصه بینالمللی فعال بودیم، اما تحریم های گسترده سبب محدویت های زیادی برای ما در این عرصه شد.
راستاد یادآورشد: در زمان تحریم ها تردد ناوگان دریای ایران در آبراه های جهان بسیار سخت شد و تمام شركت های كشتیرانی بزرگ كه از شرایط تحریم ها تابعیت كردند تردد خود را به بنادر ایران تقریبا قطع كردند.
معاون سازمان بنادر گفت: پیش از لغو تحریم ها، تمام كانتینرهای تجار ایرانی برای حمل به ایران به بنادر جنوب خلیج فارس منتقل و از آنجا با كشتی های كوچك به بنادر ایران حمل می شد ، در حالی كه هم اكنون شركت های بزرگ كشتیرانی در جهان كالاها و كانتینرهای تجار ایرانی را به طور مستقیم به بنادر ایران و بندرشهید رجایی حمل می كنند.
راستاد گفت: ناوگان كشتیرانی ما جزو 20 كشور برتر محسوب میشود، اما به طور عملی تحریمها شرایط را برای رقبا به خصوص رقبای منطقهای ما فراهم كرد تا نهایت استفاده را از محدودیتهای اعمال شده ببرند.
كاپیتان امیرسامان ترابی زاده معاون فنی بازرگانی كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این میزگرد گفت: با اعمال تحریم ها شاهد محدودیت های زیادی به صورت مستقیم و غیرمستقیم به حوزه كشتیرانی ایران بودیم.
وی افزود: با وجود تمایل شركت های بزرگ كشتیرانی برای همكاری با ایران، به اجبار بدلیل رعایت مقررات بین المللی، تردد كشتی های خود را به بنادر كشورمان قطع كردند و فعالیت های اقتصادی در این حوزه تقریبا به حداقل رسیده بود.
ترابیزاده معتقد است،تحریمهای كشتیرانی از دو قسمت مستقیم و غیرمستقیم متشكل شده بود و ایجاد محدودیت میكرد، یكی از محدودیتهای مستقیم همین تحریم موسسات رده بندی بود كه علیرغم میل خود و با توجه به اینكه هیچ فعالیت اقتصادی نمیكردند و فقط به ارایه خدماتی در حوزه فنی و محیط زیست اكتفا میكردند، مورد تحریم قرار گرفتند.
وی افزود: كشتی برای حضور در بنادر نیازمند گواهینامه ایمنی است و تحریم كردن موسسات ردهبندی یعنی ایجاد اختلال برای تردد در بنادر، زیرا یكی از فاكتورهای مورد نیاز برای حضور كشتیها در بنادر مختلف بحث ایمنی و انطباق كشتیها با مقررات ردهبندی است، ضمن اینكه در مبحث پرچم و همچنین در مبحث بیمه بسیار مهم تلقی میشود زیرا شركتهای بیمهای در تمام نقاط جهان نماینده ندارند تا مبحث ایمنی كشتیها را بررسی كنند لذا این شركت ها به استناد ردهبندی كار خود را انجام می دهند.
محمدرضا قادری مدیرعامل شركت حمل فله كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از دیگر شركت كنندگان در این میزگرد گفت: فعالیت كشتیرانی یك فعالیت بینالمللی است و باید قواعد بینالمللی را رعایت كنیم و تحریمها این مهم را از شركتهای ما گرفته بود.
وی افزود: دوران تحریمها یك تلنگر در كشور بود كه نشان داد ما پیش از آن چه سهولتی در امور كارهای خود داشتیم و حال چطور امور را بر ما محدود كردند، هنگامی كه بیمهگر معتبر از بیمه كشتیهای ما سرباز میزد، صاحبكالا نیز از سپردن محموله خود به كشتیهای ایرانی امتناع میورزید كه خود این مسئله ناخواسته باعث افت فعالیت ما شد.
وی گفت: به تمام نمایندگی های شركت های كشتیرانی اعلام شده بود اگر با كشتیهای ایرانی همكاری كنید در لیست تحریمها قرار می گیرد و به نظرم شوك اول تحریمها به همین نبود نمایندگیها در بنادر جهان برمیگردد زیرا به فرض دارا بودن كلاس ردهبندی و بیمه، كسی حضور نداشت كشتیها را در بنادر ما نمایندگی كند.
وی یاد آورشد: در بعد مشتری نیز ما دو نوع مشكل داشتیم، اول این بود كه مشتری به علت بیمه با ما همكاری نمیكرد و دیگری هم مربوط به مراودات مشتریان با دیگر كشورها بود، آنان اذعان داشتند به علت دارا بودن شركای غربی برای مراوداتی همچون باز كردن LC، در صورتی كه نام كشتیهای ایرانی در مدارك وجود داشته باشد، اسناد و فعالیتمان با محدودیت و مجازات روبهرو میشود.
حسین عباس نژاد معاون مدیركل گواهینامه ها و استانداردهای دریایی سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این میزگرد گفت: براساس تحریمهای ظالمانه هر كشتی غیرایرانی كه در آبهای ایران پهلو می گرفت با محدودیت بیمهای مواجه میشد.
وی افزود: این مساله سبب شده بود اگر كشتی خارجی با تمام محدودیتها وارد بنادر ایران میشد از استاندارد های پایینی برخوردار بود و برای بنادر داخلی ایجاد مشكل میكرد.
وی یادآورشد: در زمان تحریم ها دو شركت بزرگ داخلی یعنی كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شركت ملی نفتكش ایران قراردادهایی برای افزایش ظرفیت منعقد كرده بودند كه به موجب تحریمها به طور عملی انجام نشد.
وی گفت: ظرفیت جابجایی كالا توسط ناوگان ایران قبل از تحریمها بین 6 تا 6.5 میلیون تن بود، اما در دوران تحریم ها به كمتر از 2 میلیون تن كاهش یافت و با لغو تحریم ها امیدوار هستیم ظرفیت جابجایی كالا توسط كشتی های ایران به 8 تا 9 میلیون تن افزایش یابد.
احمد تفضلی مدیر امور بازرگانی شركت حمل و كانتینری كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این میزگرد با اشاره به محدویتهای تحریم های ظالمانه گفت: در زمان آغاز تحریم ها هیچ گونه اطلاعیهای برای تحریم كشتیهای ایرانی صادر نشد بلكه كنسولگری آمریكا در سنگاپور در نشستی تمام اجزای مرتبط با حمل و نقل دریایی را در جریان قرار داد كه در صورت همكاری با هر شركتی با ایران از مراوده با آمریكا منع خواهد شد.
وی افزود: از طرفی به علت محدودیتهای تحریم ما مجبور شدیم كالاهای ایرانی را از بنادرجنوبی خلیج فارس به ایران منتقل كنیم و با لغو تحریم ها و آغاز تردد كشتی های ایرانی به بنادر مهم جهان هم اكنون كالاهای ایرانی به صورت مستقیم به بنادر ایران حمل می شود.
علی اكبر غنجی مدیر عامل كشتیرانی خزر نیز در این نشست گفت: با لغو تحریم ها به نظرم در حال حاضر یك پنجره فرصت مهیا شده است و اگر از این فرصت به صورت بهینه استفاده نكنیم آن را از دست خواهیم داد.
وی تاكید كرد: بخش كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با لغو تحریم ها از روز اول درصدد استفاده از این فرصت برآمد و منتظر طی مراحل سازمانی و كنسولی نشد و به سرعت مذاكرات خود را برای رفع موانع آغاز كرد.
غنجی افزود: در حال حاضر شركتهای كشتیرانی داخلی نیازمند چابك سازی و توسعه ناوگان خود هستند و باید از این فرصت طلایی حداكثر استفاده را ببرند تا بتوانیم به صورت گسترده در بازارهای جهانی حضور پیدا كنیم.
سید علیرضا سیدعلیزاده مدیرعامل شركت مدیریت كشتی كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درادامه این میزگردگفت:كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برنامههای خود را براساس توسعه پیریزی كرده است و در دوران تحریم ها تمام برنامههای ما دچار خلل شد.
وی گفت: در دوران جدید در صدد هستیم قراردادهای خود را احیا كرده تا تمام برنامه های توسعه ای خود را در حوزه كشتیرانی اجرا كنیم.
سید علیزاده تصریح كرد: در زمان تحریمها با معضلاتی در امر تعمیر كشتی ها مواجه بودیم، همچنین به علت خروج شركتهایی چون شل و توتال با مشكل روغن نیز مواجه شدیم هر چند با توان داخلی بخشی از نیازهای خود را مرتفع كردیم اما در حال حاضر و با رفع تحریمها شركتهای خارجی را ملزم كردهایم تا با همكاری شركتهای داخلی نیازهای ما را تامین كنند تا خلاء مرتفع شود.
اقتصام**1108 **1561**1961
درمیزگرد وضعیت كشتیرانی ایران در دوران پساتحریم عنوان شد؛
ناوگان كشتیرانی ایران بین 20كشور برترجهان است/ افزایش ظرفیت جابه جایی كالا به 9میلیون تن
۱۶ شهریور ۱۳۹۵، ۱۳:۴۷
کد خبر:
82219912
تهران- ایرنا- وضعیت تردد كشتی های ایرانی در آبراه های بین المللی با لغو تحریم های ظالمانه در میزگرد تخصصی «ناوگان دریایی در دوران پساتحریم» با حضور دست اندركاران حوزه دریایی و كشتیرانی، بررسی شد.