۱۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۲۷
کد خبر: 82221225
T T
۰ نفر
قاچاق قطعات خودرو، پاشنه آشیل رونق صنعت خودروسازی ایران

اراك - ایرنا - شماری از تولیدكنندگان قطعات و لوازم یدكی خودرو و فعالان صنعت خودروسازی در نمایشگاه كشوری اراك، پدیده قاچاق قطعات خودرو را پاشنه آشیل رونق این صنعت دانستند و خواستار سیاست های اصولی در جلوگیری از ورود اقلام بی كیفیت مرتبط با این صنعت شدند.

آنان می گویند: قلب تپنده راهبردهای اقتصاد مقاومتی در كشور حمایت از تولید داخلی است اما، حجم بالای واردات قطعات خودرو و همچنین محصولات ساخته شده در این حوزه باعث شده است كه صنعت خودروسازی داخلی ضربه سنگینی را متحمل شود.
آنان افزودند: یكی از مهم‌ترین چالش‌های دولت تدبیر و امید ایجاد فضای مناسب كسب و كار و رونق تولید است اما، این موضوع به دلیل حجم بالای ورود كالاهای قاچاق بی كیفیت در صنعت خودرو تحت تاثیر قرار گرفته به گونه ای كه در برخی مواقع شاهد تعطیلی كارگاه‌های داخلی به دلیل اشباع بازار از محصولات وارداتی و قاچاق هستیم.
پدیده قاچاق كالا، آثار سوء اقتصادی و اجتماعی گسترده دارد و ظرفیت خودروسازی ایران باید با حمایت اصولی و سیاست های مناسب از چالش های قاچاق در امان بماند تا بتواند در زنجیره تولید و اشتغالزایی عرض اندام كند.
به گزارش ایرنا، مدیرعامل شركت پویا الكترونیك مستقر در هفتمین نمایشگاه تخصصی خودرو و قطعات یدكی و صنایع وابسته در اراك، گفت: قاچاق قطعات خودرو جان تولید كننده داخلی را گرفته است و تداوم این روند هر روز شریان های پویایی این صنعت را ضعیف تر می كند.
علی صداقت افزود: ورود بی سامان كالاهای بی كیفیت به ویژه در عرصه صنایع خودرویی بازارهای كشور را اشباع كرده و تولید داخلی در چنین شرایطی با مشكلات متعدد مواجه شده است.
وی اظهار كرد: یكی از نگرانی‌های موجود در خصوص وجود اقلام خودرویی بی كیفیت، مسامحه و حل آن به شیوه خارج از ضوابط قانونی است.
صداقت گفت: متاسفانه در سال های اخیر شیوه مرسوم برای از بین بردن رد قاچاق با پرداخت مابه‌تفاوت اظهار نشدن كالا و یا كم اظهاری‌ها رخ نموده و با این روش اتهام قاچاق به سطح یك تخلف عمومی تنزل یافته است.
وی اظهار كرد: در اقتصاد سالم تمامی فعالیت های اقتصادی ثبت و ضبط می شود اما ،دسته ای از فعالان اقتصادی به ویژه در حوزه اقلام خودرویی مایل به چنین امری نیستند و لذا موجبات شكل گیری اقتصاد زیرزمینی را فراهم آورده اند.
وی بیان كرد: از مهم ترین مصادیق اقتصاد زیرزمینی، پدیده قاچاق كالا و ارز است كه نظام اطلاعات اقتصادی كشور را مختل و تصمیم گیری اقتصادی را با مشكل رو به رو می كند و سیاستگذاری ها در این شرایط كارایی خود را از دست می دهند.
مدیرعامل شركت پویا الكترونیك افزود: در عرصه فعالیت تولید قطعات و لوازم خودرو ، واردكنندگان قاچاق به سهولت قابل شناسایی هستند اما، اقدام عملی برای برخورد قانونی با جریمه و جلوگیری از توزیع محصولات آن ها كمرنگ است.
صداقت، بر تصویب و اجرای موثر قوانین در حوزه حمایت از صنایع خودرو تاكید كرد.
مدیرعامل شركت خودرویی امیرنیا نیز گفت: برگزاری نمایشگاه قطعات و لوازم خودرو به جای حمایت از تولیدات داخلی از تولیدات خارجی و شركت ها حمایت می كند كه این مهم از نقاط ضعف نمایشگاه ها است.
محمدرضا كمالی افزود: در نمایشگاه بیشتر شركت كنندگان شركت های بازرگانی وارد كننده محصولات بی كیفیت چینی هستند و نمایشگاه به معنای واقعی محل معرفی محصولات داخلی و ملی نیست.
وی اظهار كرد: حمایت از محصولات داخلی در حد حرف باقی مانده و اقدام عملی در پشتیبانی از این هدف متعالی نشده و برگزاری برخی نمایشگاه ها، كمبود غرفه و امكانات گرمایشی و سرمایش رغبت تولید كنندگان را كاهش داده است.
وی گفت: به تازگی نمایشگاه بین المللی اراك به سمت بها دادن به شركت های تولیدی داخلی قدم برداشته و در راستای اهداف برنامه ریزی شده گام برمی دارد كه قابل تقدیر است.
كمالی، مهمترین چالش حوزه قطعه سازان را قاچاق بی امان محصولات بی كیفیت چینی و هندی عنوان كرد و افزود: فعالان بخش تولیدات محصولات خارجی می كو شند با كسب بیشترین سود، محصول با ظاهر جذاب اما بی كیفیت را به دست مشتری برسانند و با از دست دادن بازار به علت فقدان كیفیت برند را تغییر داده و این چرخه ادامه می یابد.
مدیرعامل شركت امیرنیا گفت: با اجرای برجام و آغاز همكاری با شركت های خارجی ،دولت باید برنامه ای برای كنترل واردات خودرو و قطعات به كشور داشته باشد، این ،جان كلام خودروسازان داخلی است.
كمالی افزود : البته هیج كس موافق نیست درهای كشور به محصولات خارجی بسته شود اما با رفع تحریم ها وهموار شدن فعالیت های اقتصادی باید ابتدا با جذب سرمایه زنجیره تولید خودرو را رقابتی كرد و سپس عرصه را باز گذاشت.
وی با اشاره به حضور مستمر شركت های خودروساز خارجی برای سرمایه گذاری مشترك در ایران افزود: حضور این شركت ها در صنعت خودرو ی ایران موثر است اما پیش از هرگونه اقدامی باید بسترها و شرایط سرمایه گذاری در تولید و صنعت در داخل كه به طور معمول مورد بی مهری و كم توجهی مسئولان و شبكه بانكی است، فراهم شود.
به گزارش ایرنا، وی اظهار داشت : رویه شبكه بانكی به گونه ای است كه همسویی لازم را با تولید كنندگان ندارد و هنور این باور كه برای گشودن گره كور اشتغال و صنعت باید همراهی همه بخش ها باشد، نهادینه نشده است
مدیر اداره شركت كوشان ورزان تولید كننده كمك فنر خودرو نیز در نمایشگاه اراك، گفت: خودروسازان برای معرفی توانمندی های خود نیازمند عرضه محصولات و قابلیت ها هستند اما امكانات نمایشگاهی در خور این مهم نیست و باید ضعف های اساسی این حوزه به سرعت جبران شود.
حمیدزندی وكیلی افزود: برگزاری نمایشگاه كه ویترین قابلیت های كشور است امروز به دست دلالان افتاده تا از اجاره محل، درآمد كسب كنند و توجهی به تولید كننده داخلی نیست و اهم توجه به شركت های بازرگانی است.
وی اظهار كرد: در مبارزه با كالای قاچاق كه كمر تولید كننده داخلی را شكسته، وضع قوانین سختگیرانه در تعرفه گمركی ضروریست.
وی گفت: در فضای پسابرجام شرایط به گونه ای است كه شركت های بزرگ قطعه سازی در نمایشگاه ها حضور دارند و شرایطی را ایجاد كرده كه در بحث های كیفیت و دانش فنی تولید بتوان انتقال آن را برای ساخت خودروی با كیفیت در كشور فراهم كرد.
زندی وكیلی افزود: در فضای پسابرجام وزارت صنعت ، معدن و تجارت باید تعادلی را ایجاد كند كه تولید داخل دچار بحران نشود و خسارت ناشی از مراودات بین المللی به وجود نیاید.
نایب رئیس هیات مدیره قطعه سازان خودرو كشور با بیان اینكه بعد از اجرای برجام فضای فعالیت اقتصادی رو به رشد است، گفت: باید در سایه این توافق ارزشمند، مشكلات تولید كنندگان خودرو و به ویژه قطعه سازان به صورت ویژه دیده شود و راهكارهای گره گشا و تسهیلگر اجرایی شود.
احمدرضا رعنایی افزود: عمده مشكل كنونی قطعه سازان كشور ركود حاكم در فضای كسب و كار است كه جو بازار را از رونق و فعالیت اقتصادی باز می دارد.
وی اظهار كرد: اكثر محصولات تولیدی قطعه سازان به خطوط تولید خودروسازان ارسال می شود و چون خودرو سازان به تعهدات مالی خود در موعد مقرر عمل نمی كنند، شركت های كوچك قطعه ساز در فشار برای تامین حقوق كارگران، بیمه، سرمایه در گردش و استفاده از دانش فنی روز هر روز بیشتر له می شوند.
نایب رئیس هیات مدیره تخصص همگن انجمن قطعه سازان گفت: جمع موانع مذكور باعث شده تا از اجرای برجام نقطه قوتی نصیب تولیدكنندگان صنعت خودرو و به ویژه قطعه سازان نشود.
رعنایی افزود: ركود حاكم بر بازار باعث شده تا قطعه سازان و شركت های تولیدی خودرو نیروهای خود را تعدیل كنند و كاهش نیرو آموزش دیده به سرمایه ملی آسیب وارد می كند.
وی اظهار كرد: از دیگر مشكلات قطعه سازان قوانین و مقرراتی است كه با سازمان های امور مالیاتی و تامین اجتماعی دارند.
وی توضیح داد: شركت های تولیدی قطعه سازان مالیات خود را پرداخت می كنند اما وجه فروش محصولات با تاخیر یك ساله دریافت می شود و طولانی شدن معوقات به سرمایه این واحدها آسیب جدی وارد می كند و قدرت رقابت را از آنان می گیرد.
نایب رئیس هیات مدیره قطعه سازان خودرو كشور گفت: دولت برای حمایت از كارفرمایان و قطع سازان تسهیلات بانكی را مقرر كرده است اما، سیستم بانكی تمایلی برای پرداخت وام به واحدها ندارد و با ایجاد موانع متعدد به مشكلات قطعه سازان دامن می زند.
رعنایی افزود: برای رفع بخشی از مشكلات پیشنهاد می شود زمانی كه سازمان های مالیاتی و تامین اجتماعی قصد دارند قوانین برای كمك به قطعه سازان ارائه كنند ، نماینده این بخش حضور داشته باشد تا مصوبات قابلیت اجرایی بیابند و بی استفاده نمانند.
یكی از بازدیدكنندگان نمایشگاه خودرو و صنایع وابسته در اراك به خبرنگار ایرنا گفت: تنوع خودروها در هفتمین نمایشگاه كشوری خودرو در اراك پایین است اما كیفیت محصولات و تولیدهای جدید نسبت به قبل چشمگیر است.
روهام فراهانی افزود: محصولات خودرویی عرضه شده در نمایشگاه اراك به خصوص سایپا از نظر قیمت تقریبا همتراز خودروهای وارداتی چینی است و اگر این رویه با قوت از سوی خودروسازان دنبال شود بی شك مردم تمایل به خرید خودروهای داخل را روز به روز بیشتر می كنند.
این استاد دانشگاه، بر افزایش سطح كیفی خودروهای تولیدی و ارائه خدمات پس از فروش مناسب از سوی خودروسازان داخلی متناسب با استانداردهای جهانی و توانمندی‌های كشور تاكید كرد.
فراهانی اظهار كرد: مشتریان خودروهای داخلی از نحوه ارائه خدمات پس از فروش نارضایتی دارند زیرا آن طور كه انتظار دارند از خدمات پس از فروش مناسب برخوردار نیستند.
وی گفت: عمده نارضایتی مردم در بخش ارائه خدمات پس از فروش به نسبت بخش‌های دیگر صنعت خودرو بیشتر است.
یكی دیگر از بازدیدكنندگان نمایشگاه خودروی اراك نیز گفت: نمایشگاه از نظر دسترسی خوب است و با عرضه محصولات خودروی داخلی حمایت از تولید ملی هدفگذاری شده است.
فرشته سرلك درباره انتخاب نوع خودرویی كه قصد خرید آن را دارد، افزود: امكانات داخلی خوب خودرو، من و همسرم را جذب كرده و با مقایسه سایر مدلهای وارداتی تصمیم گرفتیم در این نمایشگاه با خرید خودرو از صنعت داخلی حمایت عملی كنیم.
وی، درباره خدمات پس از فروش نیز توضیح داد: یكی از مزیت های خودرو ملی علاوه بر ایجاد اشتغال، دسترسی به خدمات و قطعات مورد نیاز است كه از نگرانی خریداران و مصرف كنندگان می كاهد.
این خانم خانه دار گفت: اغلب خودروهای عرضه شده در نمایشگاه تك سوز هستند و با توجه به آلودگی هوا طراحان و مجریان صنایع خودرویی كشور باید در واحد تحقیقاتشان برای تولید خودروهای دوگانه سوز برنامه های جدی داشته باشند.
كارمند یكی از دوایر دولتی اراك نیز در حین باز دید از نمایشگاه خودروی كشور در اراك به خبرنگار ایرنا گفت: محصولات عرضه شده در نمایشگاه جدید نیست و تمامی آن ها نمونه سال های گذشته است و انتظار است كه صنعت خودروسازی داخل خلاقیت های بیشتری داشته باشد و با رونمایی محصولات جدید هر روز به خیل مشتریانش بیفزاید.
میثم خیری درباره خدمات پس از فروش خودروهای ایرانی افزود: شركت‌های خودرو ساز داخلی با تكیه به شبكه خدمات پس از فروش و نمایندگی‌های متعدد در سراسر كشور می‌توانند سهم بازار خود را در برابر ورود خودروهای خارجی حفظ كنند.
وی اظهار كرد: تا زمانی كه خودروهای تولیدی نتواند خدمات پس از فروش قابل قبول برای خریداران ارائه كند از نظر مردم قابل پذیرش نیستند و كنار گذاشته می شوند.
خیری با بیان اینكه مردم به دنبال خدمات خوب هستند، ادامه داد: خدمات پس از فروش باید موجب رضایت مشتریان شود و پذیرش رویكرد مشتری‌گرایی به الزامی برای شركت های واردكننده خودرو تبدیل شود.
مجری این نمایشگاه در حاشیه آیین گشایش نمایشگاه در گفت و گو با ایرنا گفت: 35 شركت آخرین دستاوردهای صنعت خودرو ایران را در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار داده اند.
محمدعلی ترحمی افزود: این نمایشگاه با هدف ایجاد بازار رقابتی بین تولید كنندگان، فراهم كردن زمینه لازم برای مبادلات علمی، تخصصی و تجاری و توسعه بازار برپا شده است.
وی گفت: این نمایشگاه در فضایی به وسعت 3500 مترمربع و با حضور شركت های بازرگانی از سراسر كشور شامل شركت های مرتبط با صنعت خودرو سازی و قطعه سازی با هدف ایجاد ارتباط مستقیم بین تولید كنندگان و مصرف كنندگان برگزار شده است.
مدیرعامل شركت بازرگانی ایدرو گفت: شركت های سایپا، پارس خودرو، سایپا كاشان، بن رو، سایپا یدك، رینگ سایپا ، فنر سازی زر، پلاسكو كار و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) با ارائه جدیدترین دستاوردهای خود، گروه خودروسازی سایپا را در این نمایشگاه همراهی می كنند.
وی اظهار كرد: گروه خودرو سازی سایپا در هفتمین نمایشگاه خودرو و قطعات وابسته اراك، خودروهای سراتو، آریو تاكسی، سایپا 151، ساینا، H230 ، H220 ، چانگان CS35 ، برلیانس H320 ، برلیانس H330 ، ون هایس، ریچ، ساندرو، ساندرو كراس، پادرا و دوركا را در معرض دید بازیدید كنندگان قرار داده است.
ترحمی گفت: با توجه به شرایط پسا تحریم و گشایش پنجره های جدید برای صنعت خودرو شركت نمایشگاه های استان مركزی با همكاری شركت بازرگانی بین المللی ایدرو بر آن شد تا با حضور شركت های خودروساز و قطعه سازان از سراسر كشور برای ایجاد فضایی رقابتی و معرفی قابلیت ها و ظرفیت های موجود قدم برداشته و كارشناسان و علاقه مندان این صنعت را به دیدن این نمایشگاه دعوت می كند.
مدیرعامل شركت بازرگانی ایدرو افزود: حضور شركت های ایران خودرو و سایپا به عنوان دو قطب خودروسازی كشور به همراه شركت ها و زیر مجموعه های تخصصی در طراحی، مهندسی، تولید، فروش و خدمات پس از فروش كه آخرین دستاوردها و محصولات جدید را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته اند خود گویای غنای كیفی و شكوه نمایشگاه این دوره است كه حضور و استقبال گسترده كارشناسان ، متخصصان و عموم مردم را به همراه دارد.
شركت نمایشگاه های بین المللی اراك بزرگترین مركز نمایشگاهی غرب كشور است كه 10 هزار متر مربع فضای سرپوشیده دارد.
گزارش از معصومه ابراهیمی
6991/6013/
۰ نفر