۱۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۴:۲۱
کد خبر: 82221626
T T
۰ نفر

گشایش نخستین مركز طبی زنان باردار معتاد

۱۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۴:۲۱
کد خبر: 82221626
گشایش نخستین مركز طبی زنان باردار معتاد

تهران -ایرنا- نخستین مركز اقامتی طبی زنان باردار معتاد امروز با حضور قائم مقام وزیر بهداشت و قائم مقام دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در دانشكده توانبخشی و بهزیستی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، علی مویدی ، قائم مقام دبیر كل ستاد مبارزه با مواد مخدرروز چهارشنبه درحاشیه مراسم افتتاحیه مركز اقامتی و طبی زنان باردار معتاد به خبرنگاران گفت: از این پس زایمان زنان باردار معتاد در مركز اقامتی طبی زنان در تهران به طور رایگان انجام می شود.
وی خاطرنشان كرد: این مركز با مشاركت وزارت بهداشت درمان پزشكی راه اندازی شده است و دارای استانداردهای لازم درمانی و كادر پزشكی متخصص است.
مویدی درباره پذیرش معتادان دراین مركز گفت: پذیرش به صورت داوطلبانه از سوی مادر معتاد انجام می گیرد و مراجعان به سایر مراكز درمانی با انجام غربالگری جهت خدمات رسانی به این مركز معرفی می شوند.
وی از مزایای این مركز طبی را فعالیت مهدكودكی بیان كرد كه مادران باردار معتاد می توانند ضمن خدمات گیری از این مركز تا انجام زایمان، كودكان خود را به مهد مركز بسپارند.
قائم مقام دبیر كل ستاد مبارزه با مواد مخدر تاكید كرد: این مراكز قابل توسعه است و البته كه حمایت می شود.

**مراكز درمانی كودكان معتاد زیر 17 سال توسعه می یابد
قائم مقام دبیر كل ستاد مبارزه با ستاد مواد مخدر همچنین افزود: در زمان حاضر 2 مركز درمانی ویژه كودكان معتاد زیر 17 سال در سیستان و بلوچستان و گلستان راه اندازی شده است كه قرار است به زودی به تعداد این مراكز افزوده شود.
وی اعلام كرد: تعداد مراكز درمانی كودكان معتاد زیر 17 سال به زودی در چند نقطه دیگر كشور نیز راه اندازی می شود.
مویدی تاكید كرد: در این مراكز اقدامات لازم جهت بهبودی و درمان و توانمند سازی كودكان مورد نظر انجام می شود.
مویدی در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر اینكه كودكان معتاد تا چه زمانی برای درمان در این مراكز نگهداری می شوند زمان مشخصی را بیان نكرد .
قائم مقام دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه گفت: تا زمانی كه كودك معتاد به بهبودی كامل برسد در این مراكز بستری و نگهداری می شود.

** آمارجمعیت معتادان هنوز نهایی نشده است
مویدی در پاسخ به سوالی درباره اعلام آمار نهایی جمعیت معتادان كشور اینگونه جواب داد: در حال تكمیل این آمار هستیم كه هم اینك مراحل نهایی آن طی می شود؛ اما تا زمان تكمیل آمار، نمی توانیم اعلام كنیم.
قائم مقام دبیر كل ستاد مبارزه با مواد مخدر درعین حال درباره این آمار به این موضوع هم اشاره كرد كه گزارشات ما حاكی از آن است كه شیب زنان معتاد نسبت به گذشته زیاد است.
وی در ادامه گفت: زنان در زمان حاضر 10 درصد كل جمعیت یك میلیون و325 نفری معتادان را تشكیل می دهند كه عمدتا مواد فریبنده محرك صنعتی مصرف می كنند؛ همچنین نرخ شیوع زنان باردار معتاد نسبت به نرخ شیوع دیگر زنان معتاد بسیار زیاد است.

* هر نوع كشت مواد مخدر در كشور جرم است
وی درپاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینكه آیا گزارش های كشت ماری جوانا در كشور به صورت غیر قانونی و گلخانه ای صحت دارد یا خیر؟ چنین پاسخ داد:هر نوعی كشتی در زمینه مواد مخدر، جرم است و با خاطیان، برخورد قانونی می شود.

** جمع آوری معتادان متجاهر را در برنامه خود داریم
مویدی همچنین از جمع آوری معتادان متجاهر در سطح شهر خبرداد و اظهار كرد: بزودی جمع آوری زنان معتاد متجاهر نیز در دستور كار قرار می گیرد كه این افراد در سطح قابل توجهی جمع آوری خواهند شد.
مویدی اعلام كرد: سال گذشته 500 زن معتاد متجاهر از سطح شهر جمع آوری شدند كه این رقم یك درصد كل جمعیت را تشكیل می دهند كه ساماندهی می شوند.
وی همچنین تاكید كرد: با توزیع كنندگان مواد مخدر بدون نگاه به جنسیت برخورد قانونی می شود؛ ضمن اینكه مبارزه با توزیع كنندگان مواد مخدر با جدیت در دستور كار قراردارد.
این مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام كرد: هم اكنون در حوزه مبارزه با خرده فروشان مواد مخدر نیز 2 مركز پلمب شد.

** اعتبارات ویژه بیمه معتادان در سال 95 افزایش یافت
مویدی از افزایش اعتبار ویژه بیمه معتادان خبر داد و اینكه در آخرین جلسه ای كه در این باره برگزار شد بودجه 95 به 2 برابرافزایش یافت كه از طریق وزارت تعاون و رفاه به مراكز بیمه ای برای خدمات رسانی به معتادان هزینه خواهد شد.
قائم مقام دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینكه آیا طرحی برای درمان وبهبود زنان معتاد در خانه در دستور كار دارید یا خیر؟ گفت: این آرزوی قلبی ماست؛ اما با توجه به ظرفیت های موجود، این امكان كه بتوانیم این خدمت را در منزل ارائه بدهیم هنوز میسر نیست.

**طرح ارائه سرنگ رایگان به معتادان همچنان درحال اجراست
براساس این گزارش سید محمد هادی ایازی ، معاون وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی هم در ادامه پرسش و پاسخ خبرنگاران به سوال های خبرنگاران پاسخ داد.
ایازی در پاسخ به سوال خبرنگارایرنا مبنی براینكه آیا طرح ارائه سرنگ های رایگان به معتادان و مبتلایان به بیماری ایدز ادامه دارد یا خیر؟ گفت:‌ این طرح با همكاری ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنان در حال اجراست و در مراكز درمانی تعریف شده وزارت بهداشت به بیماران و معتادان ارائه می شود.
معاون اجتماعی وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره عقیم سازی زنان معتاد هم افزود: این طرح هیچ جا مطرح نشده است و من از آن بی اطلاع هستم.
قائم مقام وزیر بهداشت درباره دانش آموزان هم چنین اظهاركرد: اقدامات گسترده ای برای پیشگیری از ابتلای دانش آموزان به اعتیاد در مدارس با همكاری سازمان آموزش و پرورش به اجرا درآمده است كه همچنان ادامه دارد.
اجتمام(3)**9136**1776
۰ نفر