۱۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۸:۲۶
کد خبر: 82222062
T T
۰ نفر
بهره برداري از نخستين كارخانه توليد كاغذ از سنگ كشور در يزد

يزد - ايرنا - نخستين كارخانه توليد كاغذ از سنگ ايران عصر چهارشنبه طي مراسمي با حضور وزير تعاون ، كار و رفاه اجتماعي در شهرك صنعتي يزد به بهره برداري رسيد.

به گزارش ايرنا براي راه اندازي اين واحد كه در فاز نخست خود سالانه پنج ميليون تن كاغذ توليد مي كند 500 ميليارد ريال سرمايه‌گذاري شده و قرار است در فازهاي بعدي، ميزان توليد به 30 ميليون تن در سال مي‌رسد.
علي ربيعي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي همزمان با هفته تعاون ضمن افتتاح اين كارخانه از بخش هاي مختلف آن ديدن كرد.
كاغذ سنگي نوعي كاغذ است كه از سنگ آهك توليد مي‌شود و داراي ويژگي‌هاي بسيار زيادي است كه همين ويژگي‌ها، سبب برتري آن نسبت به نوع معمولي و درختي‌اش است.
يكي از مهمترين معايب كاغذ معمولي، آسيب‌پذيري شديد آن در برابر رطوبت است در حالي كه كاغذ توليد شده از سنگ آهك، مي‌تواند 50 سال در اقيانوس باقي بماند.
ويژگي دوم اين نوع كاغذ ماندگاري بالاي آن است بطوري كه يك كاغذ معمولي بعد از گذشت چند دهه، حالت خود را از دست مي‌دهد و فرسوده مي‌شود ولي كاغذ سنگي، قابليت ماندگاري تا حداقل 700 سال را دارد.
در كاغذهاي معمولي، نياز به 80 درصد مصرف آب وجود دارد ولي اين نوع كاغذ به هيچ عنوان آب نياز ندارد و تنها از انرژي برق مصرف مي‌شود، همچنين با توجه به اينكه ماده اوليه آن از سنگ آهك تشكيل مي‌شود نيازي به قطع درختان و نابود كردن جنگل‌ها نيست.
كاغذ سنگي توليدي در استان يزد كه مواد آن صد در صد از داخل كشور تهيه مي شود با توجه به ويژگي‌هايي كه دارد از قيمت به صرفه‌اي نسبت به كاغذ معمولي برخوردار است.
وزير تعاون كه امروز به يزد سفر كرده در ادامه ضمن بازديد از كارخانه عصر ارتباطات پيشگامان، ساختمان شماره سه تامين اجتماعي يزد را در منطقه امامشهر افتتاح كرد.
1968/ 6197