۲۰ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۵۸
کد خبر: 82224557
T T
۰ نفر
اقتصاد بومي: Cip يك فرودگاه : رانت انحصاري زير لواي تشريفات !

اهواز- ايرنا- نشريه دنياي اقتصاد بومي روز شنبه مطلبي با عنوان' Cip يك فرودگاه : رانت انحصاري زير لواي تشريفات !' به قلم غلامرضا فروغي نيا مدير مسئول اين نشريه منتشر كرد.

كمتر از دو سال پيش با صلاحديد مديريت فرودگاه شهر.... پديده اي در اين مكان تحت عنوان cip ظهور پيدا كرد كه تا قبل از اين در اين محل سابقه نداشت.
(cip )مخفف عبارت( commercial important person ) مي باشد و معمولا به خدماتي گفته مي شود كه از نظر تجاري براي مسافران مهم هستند. مانند: انجام كليه تشريفاتي از قبيل دريافت كارت پرواز،تحويل جامه دان،پذيرايي در سالن،بازرسي اختصاصي،ترانسفر تا پاي پلكان پرواز و بالعكس و ...
همين خدمات در يكي از بروشورهاي cipفرودگاه هاي كشورمان بشرح ذيل آمده است:
• سالن پذيرايي با چشم اندازي بسيار زيبا و مشرف به باند فرودگاه
• گيت هاي اختصاصي انتظامات ،گذرنامه و گمرك جهت مسافرين ورودي و خروجي
• پذيرش اختصاصي مسافرين و بار كليه خطوط هواپيمايي
• انتقال مسافرين از سالن تشريفات اختصاصي تا پاي پلكان هواپيما و بالعكس بوسيله خودروي تشريفات
• ارائه خدمات انتقال مسافر از مبدا به فرودگاه و بالعكس بوسيله خودروهاي تشريفات
• پاركينگ مسقف خودرو جهت استفاده ي مسافرين محترم جايگاه
• فروشگاه DUTY FREE داراي اجناس لوكس با برندهاي معتبر خارجي و داخلي
• باجه بانك به منظور انجام امور بانكي اعم از ارزي (غير از ارز مسافرتي) و ريالي مسافرين
• سوئيت با كليه ي امكانات جهت اسكان موقت متقاضيان با امكان سرو انواع غذاهاي گرم ايراني و فرنگي
• غرفه هاي فروش از قبيل فرش دستباف ، صنايع دستي، گل ، خشكبار و سوغات ايراني و خاويار
• كافي شاپ لوكس و سرو انواع نوشيدني گرم و سرد و انواع شيريني، سالاد و دسر
ارايه ي خدمات به همراهان محترم مسافرين در زمان ورود يا خروج در محل سالن جايگاه تشريفات
• اخذ ويزاي فرودگاهي با هماهنگي قبلي ، و پس از انجام تشريفات قانوني
• كافي نت با امكانات اينترنت پر سرعت Wireless
• اتاق اختصاصي سيگار با تهويه ي استاندارد و رعايت كامل نكات بهداشتي
• امكان استفاده از ميز اردور جهت مسافرين ، مستقبلين و مشايعت كنندگان
• سالن كنفرانس و VIP جهت مذاكرات تجاري و اداري
جاي ترديد نيست كه ورود هر پديده اي در هر محيطي مي بايستي با درك شرايط و مقتضيات آن محقق شود اين پديده مي تواند با برخورداري از مزيت هاي موجود منطقه اي و محيطي به نحو شايسته اي در خدمت مسافران ويژه و بيماران و سالمندان قرار گيرد اما اگر مجريان آن نتوانند امور مربوط به تشريفات مسافران را بدون برخورداري از آموزش هاي لازم و صرفا زير لواي توزيع چاي و قهوه و گذاشتن چند دست مبل مديريت كنند و به حال خود رها سازند لاجرم نوعي سرگرمي پولساز و اتلاف اوقات مهم مسافر را به دنبال خواهد داشت .مسافري در برابر يك پديده رفاهي اما عملا تجاري در شرايط يكسويه نمي تواند خود را در شرايط ايده ال بيابد .
برطبق اطلاع cipفرودگاه شهر... مقرر بود با كمترين هزينه براي يك مسافر به شكلي منطقي و آبرومند و بنا بر در نظر گرقتن شرايط جسمي و روحي او را به پاي پلكان هواپيما برساند .
قطع يقين در اين ميان مديران و مسئولان كارخانه ها و دوايرخصوصي و دولتي نيز مي توانستند از اين تشريفات جهت سرعت بخشيدن به امور خويش بهره برداري نموده و در ازاي آن هزينه اي منطقي بپردازند.فارغ از چگونگي واگذاري cip فرودگاه شهر ....كه با كمال تعجب به صورت انحصاري 12 ساله و خارج از تشريفات مزايده در اختيار فردي گذاشته شده كه ساكن يكي از كشورهاي عربي است و معمولا هم حضور فيزيكي ندارد، سررشته امور در نهايت در دستان دو سركار خانم فاقد هرگونه توانائي كه سررشته اين كار را هم ندارند،قرار داده كه خود مي تواند محل بحث و تامل لازم و موشكافي قرار گيرد.
به نظر لازم مي آيد مراجع قانوني ناظر بر چنين مزايده هائي در اين رابطه اشراف خود را به اثبات برسانند زيرا متاسفانه اين امكان مورد نظر از اهداف خويش در جهت رفاه مسافرين به سمت ديدگاه صرفا تجاري سوق يافته است.
در چنين دايره اي و با كمال تعجب و با افزايش بي رويه ي حق تشريفات از طريق cip، بسياري از مسافران فقط مي توانند نظارگره عده اي خاص باشند كه از اين حقوق عمومي منحصر شده بهره مند هستند. قيمت گذاري هاي بي پايه ، انحصاري ، بدون نظارت و بدون داشتن مباني توجيه اقتصادي و صرفا به جهت لوث كردن آن توسط گروه حاكم بر cipدورنماي نا مطلوبي براي مسافرين در اين فرودگاه به بار مي آورد.
تاسف بار زماني است كه از اين رانت آشكار مديريت cip خودرا به عنوان مشاور استاندار در امور هوانوردي هم معرفي نمايد.در اين صورت مشكل به صورت مضاعفي بروز خواهد يافت ودر مجموع يك ناظر بي طرف را به اين نتيجه مي رساندكه اين نوع امكانات عمومي مي بايستي از حالت انحصاري و بده بستان خارج شده و به صورت رقابتي ظهور يابد تا قبل از اين كه منزلت مسافران را اولويت خويش قرار دهد ، اهداف تجاري را سوق نبخشد.
6064