حيدر دارابي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: وجود گروه نان و غلات، شير و لبنيات، گوشت، حبوبات، مغزها همچون گردو و بادام، ميوه و سبزي به اندازه كافي در رژيم غذايي روزانه همه افراد به ويژه دانش آموزان در فصل مدارس لازمه سلامتي و پيشرفت تحصيلي آنان است.
وي گفت: رعايت نكردن رژيم غذايي متناسب نياز بدن منجر به كوتاهي قد، سوء تغذيه، كاهش بهره هوشي و افت تحصيلي مي شود.
يك كارشناس تغذيه در گچساران ادامه داد: حذف وعده صبحانه و استفاده از مواد ناسالم غذايي در ميان وعده ها از آسيب هاي مهم در رژيم غذايي روزانه كودكان و نوجوانان در سنين مدرسه است.
دارابي افزود: 25 درصد انرژي روزانه بدن از طريق وعده صبحانه تامين مي شود و مسئولان مدارس و والدين بايد پيامدهاي منفي خودداري از خوردن صبحانه را به دانش آموزان تذكر دهند.
وي بيان كرد: صرف شام در ساعات نخست شب، خوابيدن به موقع كودكان و سحرخيزي والدين از تكنيك هايي است كه ميل كودكان به خوردن وعده صبحانه را افزايش مي دهد.
دارابي بهترين مواد غذايي وعده صبحانه را يك ليوان شير به همراه پنير و گردو، يك ليوان شير با عسل و گردو، يك ليوان شير و ساندويج تخم مرغ و يك ليوان شير با كره و مربا ذكر كرد.
اين كارشناس اظهاركرد: خوردن سه ميان وعده سالم مانند نخود و كشمش، انواع مغزها و ساندويج هاي خانگي در فواصل زماني منظم براي كودكان ضروري است.
اين كارشناس تغذيه در گچساران با اشاره به شايع بودن بيماري فشارخون و عارضه هاي چاقي و لاغري مفرط در برخي كودكان، بر لزوم توجه جدي والدين به آموزش هاي لازم در زمينه تغذيه سالم كودكان در رسانه ها تاكيد كرد.
دارابي گفت: تغذيه نامناسب عامل بيماري هاي فشارخون، قلبي و عروقي، ديابت و انواع سرطان است.
وي افزود: كمبود يد، آهن، كلسيم، روي، ويتامين هايي مانند A و D از شايع ترين كمبودهاي كودكان ناشي از رفتارهاي نادرست تغذيه اي است كه درصورت نياز و با مشورت پزشك بايد با مكمل ها جبران شود.
وي گفت: خودداري از مصرف ميوه، سبزيجات خام، شير، گوشت و مصرف بي رويه شكلات و تنقلات شور از مهمترين عادات بد رژيم غذايي كودكان در سنين مدرسه است كه درصورت اصلاح اين رفتارها با استفاده از آموزش در مدارس و رسانه هاي ارتباط جمعي زمينه پيشگيري از سوء تغذيه و بسياري از بيماري ها در سنين بزرگسالي را فراهم مي كند.
به گفته متخصصان براي تامين نيازهاي غذايي، هر روز بايد در برنامه غذايي خود از چهار گروه اصلي مواد غذايي استفاده كنيم:گروه شير و لبنيات: اين گروه شامل شير، ماست، پنير، كشك و بستني است.
اگر حجم يك ليوان را 240 ميلي ليتر در نظر بگيريم، ارزش غذايي يك ليوان شير كم چرب ، با يك ليوان ماست كم چرب، با يك قوطي كبريت پنير و با يك ليوان كشك معادل است.
گروه گوشت، حبوبات و مغزها: اين گروه شامل انواع گوشت ها مانند گوشت قرمز (گوشت گوسفند و گاو)، گوشت سفيد (گوشت مرغ، ماهي و پرندگان)، تخم مرغ، حبوبات (نخود، لوبيا، عدس، باقلا، لپه و ماش) و مغزها (گردو، بادام، فندق و پسته) است.
ارزش پروتئيني سه قطعه گوشت خورشي متوسط پخته، با يك عدد قسمت پايين ران يك مرغ بزرگ پخته، با نصف سينه يك مرغ كوچك پخته، با يك ليوان حبوبات پخته، با نصف ليوان انواع مغزها و با دو عدد تخم مرغ برابر است.
گروه نان و غلات: سومين گروه مواد غذايي شامل انواع نان، برنج، ماكاروني، گندم ، جو و ذرت است؛ ارزش غذايي 30 گرم از انواع نان، مثلا يك كف دست نان سنگك است.
گروه ميوه ها و سبزي ها: اين گروه شامل انواع ميوه ها و سبزي ها است كه ويتامين ها و مواد معدني بسيار زيادي دارند.
سبزي ها و ميوه هايي مثل گشنيز ، جعفري ، نعناع، گوجه فرنگي، فلفل دلمه اي ، ساقه سبز پيازچه ، پرتقال، نارنگي ، ليمو، نارنج، كيوي و توت فرنگي سرشار از ويتامين C هستند. سبزي هاي داراي رنگ سبز تيره، زرد تيره و نارنجي مانند اسفناج، هويج ، گوجه فرنگي و ميوه هايي مثل طالبي، زردآلو و شليل ، ويتامين A مورد نياز بدن را تامين مي كنند.
زيتون و سبزهايي كه برگ سبز تيره دارند، داراي ويتامين E هستند.
8143 /8005
يك كارشناس تغذيه در گچساران:
استفاده از چهار گروه غذايي در تغذيه دانش آموزان نياز است
۲۰ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۴۷
کد خبر:
82224733
گچساران- ايرنا- يك كارشناس تغذيه در گچساران گفت: استفاده از چهار گروه غذايي در تغذيه، فرايند يادگيري، سلامت جسمي و رواني دانش آموزان نياز است.