۲۰ شهریور ۱۳۹۵، ۱۷:۴۴
کد خبر: 82225539
T T
۰ نفر
آغاز مناسك حج تمتع سال 1437 هجری قمری بدون حضور حاجیان ایرانی

تهران – ایرنا- اعمال حج تمتع امسال امروز (شنبه) هشتم ذی حجه مصادف با یوم الترویه با خروج زائران خانه خدا از شهر مكه و حركت به سمت صحرای عرفات در حالی آغاز شد كه جای زائران ایرانی در میان حاجیان خالی است.

به گزارش ایرنا و به نقل از رسانه های عربستان، یك میلیون و 500 هزار زائر از مكه به قصد وقوف در مزدلفه (عرفات، مشعر و منا) شهر مكه را ترك كرده و رهسپار صحرای عرفات شدند.
بر اساس گزارش ها، زائران خانه خدا امروز با مُحرم شدن، عازم صحرای عرفات شدند و تا شب در آنجا توقف خواهند كرد و غروب فردا عرفات را به قصد مشعرالحرام ترك كرده و شب تا سحر در این صحرا می مانند و سپس به منا می روند و سه روز در این سرزمین وقوف می كنند.
مساحت مشعر منا 16.8 كیلومتر مربع است و در حد فاصل مكه و مشعر مزدلفه در فاصله هفت كیلومتری در شمال شرق مسجد الحرام واقع شده است.
زائران خانه خدا نهم ذی حجه از ظهر تا غروب در صحرای عرفات خواهند ماند. اعمال حج تمتع با وقوف در مشعر الحرام تا طلوع آفتاب، حركت به منا، و انجام رمی جمرات، قربانی و تراشیدن سر در منا ادامه خواهد یافت.
روز دهم ذی حجه (روز عید قربان) زائران مشعر الحرام تا طلوع آفتاب در آن جا باقی می مانند.
11 و 12 ذی حجه نیز زائران در منا خواهند بود و رمی جمرات را انجام خواهند داد و پس از اذان ظهر 12 ذی حجه، زائران حركت به سمت مكه را آغاز می كنند.
اعمال زائران پس از ورود به مكه شامل طواف، نماز، زیارت و طواف نساء است و با پایان ذی حجه حج تمتع حجاج به پایان می رسد.
در حالی حج تمتع امسال به طور رسمی از امروز و بدون حضور زائران ایرانی آغاز شده است كه جهان اسلام خاطرات قربانیان حج تمتع سال گذشته را فراموش نكرده اند.
سعودی های امسال به دلایل واهی مانع حضور زائران ایرانی در مناسك حج ابراهیمی شدند.
براساس آمار رسمی كه عربستان اعلام كرده، در فاجعه منا در سال گذشته 769 زائر كشته شدند؛ اما آمار به دست آمده از كشورهای مختلف، حكایت از جان باختن بیش از دو هزار نفر در فاجعه منا و بر اساس برخی آمارهای دیگر بیش از هفت هزار نفر دارد كه 465 تن آنها ایرانی هستند.
سران رژیم سعودی امسال در غیاب حجاج ایرانی با سفر به كشورهای قاره آفریقا و به منظور استفاده ابزاری از حج، بیشترین تبلیغ را برای جذب حجاج آفریقایی به خصوص از شمال آفریقا بكار بستند و با تطمیع و فریب مبلغان مذهبی مستقر در آن كشورها، خواستند حضور حجاج آفریقایی در ایام مبارك حج را بیشتر كنند كه این آمار منتشر شده نشان دهنده ضعف رژیم رو به زوال سعودی است.
خاورم**9365**1144
۰ نفر