۲۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۲۰
کد خبر: 82226341
T T
۰ نفر
چهار اثر میراث فرهنگی كهگیلویه و بویراحمد مجوز ثبت ملی گرفتند

گچساران- ایرنا- معاون اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كهگیلویه و بویواحمد گفت: مجوز ثبت در فهرست آثار ملی برای سه بنای تاریخی و مقبره یك شهید در این استان گرفته شده است.

مسعود شفیعی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این آثار هم اكنون در حال انجام مراحل شماره ثبت قرار دارند.
وی بیان كرد: این آثار شامل قلعه های تاریخی عزیزی، دیشموك ، كی ابول و مقبره شهید طیب موگرمون می شود.
شفیعی اظهار كرد: مجوز ثبت ملی این آثار در كمیته های بناهای تاریخی كشور پس از بررسی های كارشناسی موافقت شد و شماره این آثار در هفته آینده ابلاغ می شود.
معاون اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كهگیلویه و بویواحمد تصریح كرد: قلعه عزیزی از جمله آثار مهم تاریخی و باستانی به جای مانده از دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی در شهرستان بویراحمد است.
شفیعی ابراز كرد: این قلعه در 2 طبقه در ابعاد 21 در 13 متر، با مصالح قلوه سنگ و ملات گچ و با كاربری مسكونی و دفاعی ساخته شده و مساحت آن نیز 273 مترمربع است.
وی در ادامه گفت: قلعه تاریخی دیشموك یكی از مجموعه‌های با ارزشی است كه در شهر دیشموك از توابع شهرستان كهگیلویه بر بلندای صخره‌ای گچی واقع شده است.
شفیعی ابراز كرد: با توجه به اینكه این اثر تاریخی در حاشیه باغ‌ها، مزارع و طبیعت بسیار زیبا قرار دارد ثبت ملی آن اهمیت زیادی دارد.
وی اظهار كرد: قدمت این قلعه تاریخی به دوره ساسانی می‌رسد.
شفیعی افزود: قلعه تاریخی كی ابول نیز مربوط به اواخر دوره قاجاریه است.
وی بیان كرد: شهید طیب موگرمون كه از شهدای دفاع مقدس است از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از دانشجویان مقیم آمریكا و از اعضای انجمن دانشجویان مسلمان مقیم این كشور بود.
شفیعی گفت: این شهید والامقام با شروع جنگ تحمیلی به ایران بازگشت و در جبهه های حق علیه باطل به شهادت رسید.
معاون اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كهگیلویه و بویواحمد بیان كرد: این اثر هم از جمله آثار معنوی مردم این استان است.
وی افزود: ثبت بناهای تاریخی و آثار ملی در فهرست آثار ملی زمینه صیانت از آنها و جذب اعتبار برای مرمت را فراهم می كند.
شفیعی گفت: 726 اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
معاون اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كهگیلویه و بویواحمد تصریح كرد:61 آسیاب، 50 خانه تاریخی،40قلعه،40 آب انبار،23 بقعه متبركه، 19 گورستان، 17 استودان، 13 پل، 13بافت تاریخی، پنج حمام،پنج مسجد و سه كاروانسرای استان در فهرست آثار ملی قرار دارد.
شفیعی تصریح كرد: ثبت ملی برای گرفتن اعتبار برای ترمیم و مرمت و تعیین حریم پیشگیری از تعرض سودجویان از جمله برنامه های میراث فرهنگی برای صیانت از بناهای تاریخی است.
وی گفت: هم اینك هشت اثر میراث فرهنگی در بخش بناها و آثار معنوی و فرهنگی كهگیلویه وبویراحمد در حال انجام مراحل قانونی برای ثبت در فهرست آثار ملی است كه پوشش لباس محلی زنان و مردان این دیار مهمترین این آثار است.
كهگیلویه و بویراحمد در دوره های تاریخی مخلتف با نام هایی مانند بلاد شاپور، جبال گیلویه و كهگیلویه شناخته می شد.
استان كهگیلویه و بویراحمد با حدود 700 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.
كهگیلویه و بویراحمد بیش از 16 هزار كیلومتر مربع مساحت دارد.
8143/6110