۲۴ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۳۶
کد خبر: 82229591
T T
۰ نفر
سردفتران از تنظیم سند وكالتی بدون استعلام بانك اطلاعاتی پلیس خودداری كنند

تهران - ایرنا - معاون فنی و مهندسی پلیس راهور ناجا اعلام كرد: سردفتران از تنظیم سند وكالتی و سند قطعی بدون در دست داشتن استعلام بانك اطلاعاتی پلیس خودداری كنند.

به گزارش خبرنگار انتظامی ایرنا، سرهنگ سعید روحی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از مركز شماره گذاری الغدیر در جمع خبرنگاران در مورد وكالت نامه جعلی افزود: باید خریدار و فروشنده قبل از حضور در دفاتر كه برای تنظیم وكالت انجام می شود به مراكز تعویض پلاك مراجعه كنند.
وی ادامه داد: فروشنده برای اطمینان از فك پلاك و جلوگیری از سوءاستفاده از پلاك و خریدار برای اطمینان از اصالت وسیله نقلیه به مراكز شماره گذاری تعویض پلاك مراجعه كنند، براین اساس سردفتران از تنظیم سند وكالتی بدون در دست داشتن بانك اطلاعاتی پلیس خودداری كنند.
معاون فنی و مهندسی پلیس راهور ناجا گفت: به استناد ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، فروشنده و خریدار برای بررسی اصالت و هویت فروشنده و خریدار و همچنین تشخیص پلاك به نام مالك جدید باید به مراكز تعویض پلاك مراجعه كنند.
روحی افزود: تنظیم سند برای خودرویی كه وجود ندارد یا خودرویی كه اصالت ندارد و یا دستور قضایی بر روی آن ثبت شده است و وجاهت قانونی ندارد، قانونگذار به خوبی این مسائل را احساس و تشخیص می دهد.
وی ادامه داد: همچنین ماده یك آیین نامه اجرایی ماده 29 اعلام كرده اصالت خودرو تنها توسط كارشناسان راهنمایی و رانندگی صورت می گیرد.
وی افزود:سندی الزامی است كه پشتوانه آن بانك اطلاعات قوی داشته و بررسی های مختلف آن به واسطه اصالت سامانه آگاهی و سامانه اجراییات انجام شده باشد.
سرهنگ روحی افزود:سامانه شماره گذاری به سامانه های آگاهی، صدور، تصادفات و اجراییات متصل است و به صورت خودكار انجام می شود بر این اساس چنانچه فردی ممنوع المعامله باشد یا خودرویی در توقیف حكم قضائی باشد از ارایه خدمات به آن ممانعت می شود.
معاون فنی و مهندسی پلیس راهور ناجا گفت:از ابتدای امسال بیش از 142هزار فقره حكم قضائی در سامانه شماره گذاری ثبت شده و بیش از 9هزار فقره از احكام مربوط به افراد ممنوع المعامله است.
سرهنگ روحی افزود: سامانه مراجع قضائی بیش از 400هزار فقره استعلام از پلیس در این زمینه اخذ كرده است.
وی ادامه داد: از دلایلی كه سبب می شود خریدار و فروشنده به مراكز تعویض پلاك مراجعه كنند جعل وكالتنامه است بر این اساس توصیه می شود خریدار و فروشنده به مراكز تعویض پلاك مراجعه كنند.
وی افزود:به استناد قانون ثبت، نقل و انتقال اموال غیر منقول در دفاتر اسناد رسمی الزامی است و ثبت اموال منقول مثل خودرو در دفاتر اسناد رسمی اختیاری است و سند مالكیت صادر شده از سوی راهور سندی كافی است.
سرهنگ روحی اضافه كرد:هزینه نقل و انتقال در مراكز تعویض پلاك به استناد قانون برای خودروهای كمتر از 50میلیون تومان 50هزار تومان و بیش از 50میلیون تومان، یكصد هزار تومان (به حساب خزانه) است در حالی كه هزینه دفاتر اسناد رسمی برای نقل و اتتقال چندین برابر این مبلغ است.
وی گفت:سامانه پلیس قدرتمند و بر خط بوده و هر گونه اطلاعات در گوشه ای از كشور ثبت شود و در گوشه ای دیگر كشور قابل بهره برداری است.
معاون فنی و مهندسی پلیس راهور ناجا گفت: بعد از مرگ مالك ،خودرو به ورثه كه ممكن است چند نفر باشد می رسد براین اساس طبیعی است كه در سامانه شماره گذاری این مساله پیش بینی شده است و خودرو می تواند در مالكیت چند نفر قرار گیرد و مالكیت در سامانه شماره گذاری قابل بهره برداری است ودر سند سبز خودرو مشخص می شود كه هر یك از مالكان چه سهمی از خودرو را در اختیار دارند اما پلاك با توافق مالكان به یك نفر اختصاص می یابد.
سرهنگ روحی افزود:خودرویی كه استاندارد لازم را نداشته و دو تیكه شده باشد، ارایه خدمات در مراكز تعویض پلاك با تشخیص كارشناسان راهنمایی و رانندگی ممنوع اعلام می شود.
وی با بیان اینكه در تهران هفت مركز شماره گذاری فعال است، گفت:سند خودروهای نو شماره و خودروهای وارداتی نو شماره در هیچ دفترخانه ای صادر نمی شود و تنها سند سبز مالكیت از سوی پلیس راهور صادر ودر اختیار مالك قرار می گیرد.
اجتمام**9105**7268