۲۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۳:۲۷
کد خبر: 82233146
T T
۰ نفر

حسرت چغندركاران آذربایجان غربی

۲۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۳:۲۷
کد خبر: 82233146
حسرت چغندركاران آذربایجان غربی

ارومیه- ایرنا- چغندر كاران آذربایجان غربی كه رنج كاشت محصول را از پاییز تا تابستان متحمل می شوند، در سال زراعی جاری نیز مثل سال گذشته موفق به دریافت به موقع و كامل مطالبات خود نشده و حسرت به دل دریافت پول محصول خود ماندند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امسال نیز كشاورزان چغندركار استان آذربایجان غربی موفق به دریافت به موقع قیمت محصول خود نشدند و این مشكل تنها شامل كشاورزان منطقه خاصی از استان نبوده و تمامی چغندركاران این خطه از این موضوع گلایه مند هستند.
آذربایجان غربی استانی مرزی و فاقد كارخانه های تولیدی و صنعتی عظیم است و این امر بخش اعظمی از جمعیت استان شامل 235 هزار نفر بهره بردار را به سمت كشاورزی سوق داده است كه تعداد كثیری از این جمعیت به كشت محصول چغندر قند مشغول هستند.
سالانه حدود 28 تا 31 هزار هكتار از مجموع 800 هزار هكتار سطح اراضی زیر كشت استان به كشت چغندر قند اختصاص می یابد.
كاشت این محصول در نواحی مركز و جنوب استان نهاینه شده و كشاورزان با آن الفت گرفته اند، به گونه ای كه آذربایجان غربی رتبه نخست در تولید چغندر قند و شكر در كشور را دارد.
با این حال در سالهای اخیر پرداخت نشدن به موقع بهای چغندر قند تولیدی كشاورزان، این قشر را با مشكل جدی مواجه كرده است.
گفته می شود نداشتن بازار فروش محصولات كشاورزی و كمبود نقدینگی كارخانه ها از مشكلات فراروی كشاورزان چغندر كار استان است.
هر چند كه در این میان دولت با خرید تضمینی گامهای مثبتی در این زمینه برداشته و تعیین نرخ پایه خرید، در ماهیت خود سیاست و اقدامی ارزنده به شمار می آید، اما برخی بی برنامگی ها و نبود نظارت دقیق و كافی در این زمینه، مشكلات اساسی فراروی كشاورزان ایجاد كرده است كه همت جهاد كشاورزی و مشاركت مردم محلی را برای رفع آن می طلبد.
در سیاست و اقدامات خرید تضمینی، وجوه خرید محصولات باید به صورت نقدی و به موقع پرداخت شود، اما بسیاری از كشاورزان، پس از فروش محصولات خود به ویژه چغندر قند و گندم با مشكلات عدیده ای در دریافت مطالبات خود رو به رو می شوند.
این مشكل امسال نیز تا كنون كه فصل برداشت چغندر قند فرا رسیده، تداوم دارد.
رئیس جهاد كشاورزی آذربایجان غربی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: علت این تاخیر در پرداخت كمبود نقدینگی است و ما شرمنده كشاورزان در این زمینه هستیم و عذرخواهی می كنیم.
اسمعیل كریم زاده بیان كرد: سال گذشته بهای كل چغندر خریداری شده در استان چهار هزار و 300 میلیارد ریال بوده ولی كارخانه های قند آذربایجان غربی، 60 میلیارد ریال از دی ماه سال قبل به چغندركاران استان بدهكارند.
وی بیان كرد: امسال سطح زیر كشت ابلاغی 27 هزار هكتار چغندر قند بوده كه كشت شده و فصل برداشت نیز فرا رسیده است.
كریم زاده افزود: با وجود توصیه های مسئولان استان مبنی بر كاهش سطح زیر كشت، كشاورزان آزاد كار این قانون نانوشته را زیر پا گذاشته اند.
كریم زاده اظهار كرد: امسال ممنوعیت انعقاد قرارداد خرید چغندر قند كارخانجات قند خارج از استان از كشاورزان داخل استان و كاهش سطح تولید چغندرقند برقرار شده و به پیشنهاد ستاد احیای دریاچه ارومیه طبق مصوبه هیات وزیران از میزان ٣٨ هزار هكتار سطح زیر كشت چغندرقند در سال ١٣٩١ به ٣١ هكتار(همراه با آزادكاری) رسیده ایم.
وی بیان كرد: تدبیر ما برای رفع این مشكل ارائه الگوی كشت مناسب با شرایط آب و هوایی و وضعیت استان است.
محمدرئوف سپهرالدین مدیر خانه كشاورز آذربایجان غربی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: كارخانه ها محور تعیین كننده در نحوه كار كشاورزان در آذربایجان غربی هستند.
وی اظهار كرد: تعاون روستایی باید كمك كند تا كارخانه ها محور نباشند و كشاورزان در یك نظام اجباری، برده كارخانه ها نباشند و اختیار خود را به دست كارخانه ها نسپارند.
مدیر خانه كشاورز آذربایجان غربی بیان كرد: اگر دولت از كشاورزان حمایت و دفاع نكند و اهرم فشاری بر روی كارخانه ها نباشد، كشاورزان باید فشار را تحمل كنند.
وی اظهار كرد: چغندر قند بیشترین میزان درآمد را برای كشاورزان و استان آذربایجان غربی با توجه به ركود موجود در بازار استان دارد و به علت اجبار در خرید تضمینی، فرد مجبور است تا محصول خود را تنها به كارخانه ها تحویل دهد.
سپهرالدین اضافه كرد: انگور، سیب و چغندر و میوه های هسته دار عمده محصولات استان هستند كه كشاورزان می توانند در ازای كشت آنها اندك سودی داشته باشند كه متاسفانه به دلایل مختلف از جمله ركود بازار داخلی و خارجی و نیز عدم حمایت بهینه دولت با مشكل مواجه هستند.
وی اظهار كرد: نبود تشكل منسجمی برای كشاورزان در بخش تولید چغندر قند، برخلاف كارخانه دارها كه یك دست و دارای تشكلهای صنفی هستند، به اجبار كشاورزان را به سمت كارخانه ها و جستجوی واسطه ای حتی برای خرید محصولشان توسط كارخانه ها هدایت كرده است.
وی اضافه كرد: كشاورزان نیز به دلیل اینكه با كارخانه ها قرارداد بسته اند، مجبورند تا محصول خود را به كارخانه ها تحویل دهند.
سپهرالدین افزود: سال گذشته خروج چغندر قند در فصل خرید از استان ممنوع اعلام شد و امسال نیز این روال تداوم داشته و به علت ممنوع اعلام شدن خروج محصول از استان، كشاورزان حتی به دنبال واسطه برای تحویل به موقع محصول خود هستند.
وی بیان كرد: پارسال كه خروج چغندر از استان ممنوع شد، با اعتراض شدید و متضرر شدن كشاورزان مواجه شدیم كه در نهایت با موافقت دولت اجازه داده شد كه در فاصله ای بسیار كوتاه 300 هزار تن چغندر قند از استان خارج شده و به كارخانه های استانهای اصفهان، قزوین و خراسان شمالی و نیز شهرستان پارس آباد مغان ارسال شود.
سپهرالدین گفت: امسال دوباره ستاد احیای دریاچه ارومیه در 13 شهریورماه جلسه ای تشكیل داد كه در این جلسه دكتر كلانتری دوباره بر جلوگیری از خروج محصول از استان تاكید كرد ولی این بار كارخانه های قند استان موظف شدند تا محصول مازاد استان را نیز خریداری كنند تا چغندركاران متضرر نشوند و این میزان محصول به وسیله كارخانه ها به استانهای دیگر منتقل شود.
وی بیان كرد: هزینه حمل چغندر قند ارسالی به سایر استانها را نیز ستاد احیا متقبل شده است.
قنبر رضایی چغندر كار ارومیه ای نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: ما برای كشت چغندر با فردی خارج از استان قرار داد داشتیم، چون آنها پول محصول را زودتر و نقد پرداخت می كنند.
وی افزود: در عقد قرارداد و همكاری با كارخانه های داخل استان، كارخانه داران به بهانه كمبود نقدینگی از پرداخت قیمت خرید تضمینی خودداری می كنند و جهاد كشاورزی هم مدعی است كه كارخانه ها طمع زیادی دارند و كمبود نقدینگی بهانه ای بیش نیست.
این كشاورز افزود: دولت، قبل از تصویب و اجرای سیاست های خود در عرصه كشاورزی به شرایط و زیرساختهای منطقه هم توجه كند و بدون معیشت جایگزین برای ما برنامه ریزی های یك شبه را به اجرا نگذارد.
غلامعلی قنبری رئیس كارخانه قند نقده نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: علت بروز مشكل در پرداخت بهای خرید تضمینی محصول چغندر قند استان، نامتعارف بودن قیمت چغندر و شكر در بازار است.
وی اظهار كرد: هر سال قیمت خرید تضمینی چغندر قند افزایش می یابد در حالی كه قیمت شكر ثابت است.
قنبری اضافه كرد: افزایش قیمت تضمینی خرید هر ساله بدون افزایش قیمت شكر موجب فلج شدن كارخانه ها، تشویق كشاورزان به كاشت چغندر قند در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و تضعیف خاك و مواجه شدن مزارع با بیماریها و آفت های مختلف می شود.
وی گفت: كارخانه های قند اگر بازار مطلوبی برای فروش نداشته باشند و نیز یارانه شان به موقع پرداخت نشود، نمی توانند طلب كشاورزان را پرداخت كنند.
قنبری گفت: متاسفانه امسال هم دولت به جای یارانه نقدی، اقدام به تحویل شكر خام به كارخانه ها كرده است و مشكل را نباید تنها به گردن كارخانه های قند انداخت.
انتظار می رود امسال با كوتاه شدن دست دلالها از بازار چغندر قند استان آذربایجان غربی و افزایش قیمت شكر، بهای چغندر تحویلی به كارخانه های داخل استان به موقع پرداخت شود.
به گزارش ایرنا ، هم اكنون پنج كارخانه قند در استان آذربایجان غربی فعال است كه یك میلیون و 700 هزار تن محصول چغندر قند معادل 36 درصد تولید این محصول در كشور را فرآوری می كنند.
آذربایجان غربی سالانه 240 هزار تن شكر معادل 36 درصد تولید كشور را استحصال می كند.
7125/1905*خبرنگار- طاهره نویدآرین*دبیر- حسن فاخری*
۰ نفر