۲۷ شهریور ۱۳۹۵، ۲۱:۵۱
کد خبر: 82233842
T T
۰ نفر

تاكيد عمان بر اجراي طرح واردات گاز از ايران

۲۷ شهریور ۱۳۹۵، ۲۱:۵۱
کد خبر: 82233842
تاكيد عمان بر اجراي طرح واردات گاز از ايران

تهران-ايرنا- دولت عمان به رغم افزايش هزينه اجراي طرح واردات گاز از جمهوري اسلامي ايران، بر پيشبرد همكاري هاي مشترك با تهران و به سرانجام رساندن اين پروژه تاكيد كرد.

به گزارش ايرنا، يك منبع مطلع در شركت نفت عمان تاكيد كرد، اجراي اين طرح متوقف نشده و بر اساس رايزني ها ميان مسئولان ايران و عمان، تنها بخشي از هزينه ها افزايش يافته است.
به نوشته روزنامه القبس كويت، اين مقام مسئول عماني تاكيد كرد: پس از مخالفت امارات متحده عربي با مشاركت در اجراي اين طرح و عبور خط لوله انتقال گاز از خاك امارات، در مذاكرات تهران و مسقط مقرر شد به رغم افزايش نسبي هزينه، اجراي اين پروژه به ارزش يك الي يك و نيم ميليارد دلار ادامه يابد.
وي افزود: 'بر اساس توافق هاي به عمل آمده، در طرح جديد خط لوله گاز در عمق يكهزار متري دريا احداث خواهد شد و امكان صادرات روزانه يك ميليارد فوت مكعب گاز به عمان را فراهم مي كند.»
ايران يكي از بزرگترين كشورهاي داراي ذخاير گازي دنيا است.
احداث اين خط لوله به عمان اجازه خواهد داد تا از گاز ايران براي تأمين نياز داخلي و نيز صادرات به بازارهاي جهاني استفاده كند.
در سال 2013، دو كشور توافق‌نامه‌اي را مبني بر انتقال گاز به عمان در دوره زماني 25 ساله و به ارزش 60 ميليارد دلار امضا كردند به طوري كه براي ١٥ سال روزانه ٢٨ ميليون مترمكعب گاز ايران از طريق يك خط لوله به عمان صادر مي شود.
تحميل تحريم‌هاي ظالمانه بر ايران مانعي بر پيشرفت اجراي اين پروژه بود و پس از لغو تحريم‌ها كه در ماه ژانويه ميلادي گذشته صورت گرفت اجراي اين طرح دوباره كليد خورد.
خاورم*320*شبس*1613*خبرنگار:احمد ارشدي*دبير: عبدالله غفاري
۰ نفر