۳۰ شهریور ۱۳۹۵، ۹:۵۲
کد خبر: 82236780
T T
۰ نفر
خودروهاي بي‌راننده، نبض حمل‌ونقل را به دست مي‌گيرند

تهران- ايرنا- پيش بيني مي شود با فراگيرشدن سرويس هاي همسفري آنلاين تا پنج سال ديگر خودروهاي بي‌راننده جاده‌ها را تسخير كنند و جاي انسان‌ها را در نقش پرمخاطره راننده بگيرند.

به گزارش خبرنگار علمي ايرنا از پايگاه اينترنتي دويچه وله، مديرعامل سرويس همسفري
'ليفت' كه مانند سرويس 'اوبر' با بهره‌گيري از امكانات موبايل بخش بزرگي از حمل‌ونقل درون‌شهري را برعهده دارند و در زمينه توليد خودروهاي خودران و بي‌راننده فعال هستند، مي‌ گويد: اين جابجايي بسيار زودتر از موعدي كه خودروسازان پيش‌بيني مي‌كنند، رخ خواهد داد.
به گفته جان زيمر، هزينه‌هاي ماهانه نگهداري خودروها، مشكل يافتن پاركينگ، تامين سوخت و قطعات يدكي و ديگر معضلات مالكيت خودرو، سبب خواهد شد در آينده نزديك، يعني تا كمتر از 10 سال ديگر، عموم افراد قيد مالكيت خودرو را بزنند و دل را به درياي خودروهاي بي‌راننده بسپارند.
وي مي افزايد: هر روز تعداد بيشتري از افراد به اين نتيجه مي‌رسند كه زندگي بدون صاحب خودرو بودن آسان‌تر و كم‌خرج‌تر است و وقتي شبكه خودروهاي خودران به صحنه بيايند، عصر مالكيت خودروها به پايان خواهد رسيد.
زيمر مي‌گويد: در شهرهاي بزرگ آمريكا اين اتفاق تا سال 2025 رخ خواهد داد؛ به طوركلي فرآيند گذار به عصر خودروهاي بي‌راننده آسان آغاز مي‌شود و پيچيدگي‌هايش به موازات رشد آن، رخ خواهد داد. سرويس‌هايي نظير ليفت و اوبر نيز ابتدا مسافران را در مسيرهاي كوتاه درون‌شهري جابجا خواهند كرد، اما با پيچيده‌تر شدن تكنولوژي‌ها و قواعد مرتبط با آنها، اين شبكه‌ها مي‌توانند پيچيده‌تر شوند و خدماتي ارائه كنند كه تصور آن امروز ممكن نيست.

** كلان‌شهرهاي جهان در آستانه تغييري تاريخي
غول‌هاي صنعت حمل‌ونقل، كمپاني‌هايي هستند كه سرويس‌هاي آنلاين ارائه مي‌كنند؛ اوبر و ولوو اكنون در پيتسبورگ به طور آزمايشي ارائه سرويس تاكسي‌هاي بي‌راننده را آغاز كرده‌اند و گوگل و ليفت برنامه‌هاي بزرگي براي اين عرصه دارند. در واشنگتن پايتخت آمريكا، اتوبوس‌هاي بي‌راننده تحت آزمايش قرار گرفته‌اند. مرسدس بنز و ايزي‌مايل نيز در فنلاند، هلند، دوبي و ژاپن فروش خودروهاي كاملا خودران را آغاز كرده‌اند.
گذار به حمل‌ونقل بي‌راننده، شهرهاي جهان را از اساس دگرگون خواهد كرد، چرا كه ديگر خودروهاي شخصي كه بيهوده و بي‌مصرف در پاركينگ‌ها و كنار جاده‌ها افتاده‌اند، از صحنه بيرون خواهند رفت. به اعتقاد زيمر، اين تحولات فرصتي فراهم خواهد كرد كه بافت شهري بار ديگر طراحي شود و سرآغاز تحولي اساسي در زيرساخت‌هاي جامعه آمريكا و بسياري جوامع ديگر خواهد بود.
سرويس‌هاي هم‌سفري و اشتراك حمل‌ونقل مانند ليفت و اوبر، سرمايه‌گذاري‌هاي ميليارد دلاري در اين عرصه كرده‌ و وعده داده‌اند كه از سال آينده با اتومبيل‌هاي خودران به مشتريان خود سرويس دهند.
فراگيري خودروهاي بي‌راننده موجب مي‌شود هزينه اين سرويس‌ها تا حدي پايين بيايد كه خريد اشتراك ماهانه يا سالانه آنها بسيار به ‌صرفه‌تر از خريد خودروي شخصي شود. اين سرويس‌ها همه هزينه‌هاي جانبي، از جمله سوخت، تعميرات، پاركينگ و بيمه را تقبل خواهند كرد، زيرا با ريزپرداخت‌هاي مشتريان، به سودهاي ميليارد دلاري مي‌رسند.
از آنجايي كه فراگيري اين سرويس‌ها نياز به فضاي پاركينگ را كم‌رنگ‌ خواهد كرد، متخصصان پيش‌بيني مي‌كنند در آينده نزديك‌ شهرها سبزتر خواهند بود و فضاي مازاد زيادي براي امور مهمتري نسبت به حمل‌ونقل خواهند داشت و اين به معناي محيط زيست پاك‌تر، آلاينده‌هاي كمتر و امنيت بالاتر است كه همواره در جست‌وجوي آن بوده‌ايم.
علمي **1311**1834
خبرنگار: محمدعلي صنايعي ** دبير: ناهيد شفيعي
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
irnaelm@
https://telegram.me/irnaelm
۰ نفر