۱ مهر ۱۳۹۵، ۱۳:۳۴
کد خبر: 82239265
T T
۰ نفر
انتخابات آمريكا، ابهام راي دهندگان و گمانه زني درباره پيامدهاي گزينش آنان

تهران- ايرنا- انتخابات رياست جمهوري آمريكا طي روزهاي اخير به دليل مساله بيماري نامزد دموكرات ها و ادامه جنجال سازي رقيب جمهوريخواه وي بيش از پيش مورد توجه قرار گرفت. همچنين رسانه هاي عرب زبان به دليل پيامدهاي منطقه اي انتخابات آمريكا تمركز ويژه اي را به اين رخداد معطوف داشته اند.

تحولات مربوط به انتخابات رياست جمهوري آمريكا كه قرار است هجدهم آبان ماه برگزار شود، از موضوع هاي مورد توجه رسانه هاي بين المللي به شمار مي رود. در جبهه رقابت هاي سياسي آمريكا، «هيلاري كلينتون» وزير امور خارجه پيشين از حزب دموكرات به همراه «دونالد ترامپ» سرمايه دار جنجال ساز جمهوريخواه، 2 گزينه اصلي رياست جمهوري اين كشور به شمار مي روند. در اين پيوند، رسانه هاي جهان عرب نيز از رويدادها و حاشيه هاي انتخاباتي در آمريكا غافل نمانده اند و اين روزها تحليل هايي در اين زمينه منتشر مي كنند. در ادامه اين گزارش نگاهي به مهم ترين محورهاي تحليلي رسانه هاي عربي در مورد انتخابات آمريكا خواهيم داشت.

**ترديدهاي روزافزون پيش روي راي دهندگان آمريكايي
نسخه عربي شبكه آمريكايي «سي.ان.ان» (CNN) سي ام شهريور در گزارشي به قلم «ماجد شاهين» نوشت: هر روز نظرسنجي ها درباره انتخابات آمريكا از احتمال هاي تازه و گوناگوني پرده بر مي دارد. 2 هفته پيش به طور قطعي مي توانستيم بگوييم كلينتون پيروز انتخابات است. احتمال پيروزي او بالا گرفته بود و همه شواهد نشان از پيروزي او داشت. حتي بسياري از اعضاي حزب جمهوريخواه عليه ترامپ وارد عمل شده بودند و حدود 50 تن از اعضا و مسوولان اين حزب با انتشار پيامي گفته بودند كه به ترامپ راي نخواهند داد. آنان گفته بودند كه رييس جمهوري بايد بتواند احساسات خود را كنترل كند و رفتار او شايسته باشد و ترامپ از اين ويژگي ها برخوردار نيست.
در ادامه اين گزارش مي خوانيم: اكنون معادلات ياد شده تا حدي تغيير يافته است. ما در برابر انتخابات آمريكا مات و مبهوت مانده ايم. هر روز اتفاق هاي تازه اي رخ مي دهد كه شگفت آور است. اختلاف 2 نامزد در نظرسنجي ها كاهش مي يابد و ترامپ به كلينتون نزديك تر مي شود. نه تنها او به كلينتون نزديك تر شده بلكه در برخي از ايالت ها از رقيب دموكراتش سبقت گرفته است. به نوشته ماجد شاهين، نظرسنجي ها نشان از اين دارد كه بسياري از راي دهندگان هنوز هم ترديد دارند. آنان به هيچ يك از 2 نامزد اعتماد ندارند و ترجيح مي دهند كه در انتخابات امسال شركت نكنند.
روزنامه «الاهرام» مصر با اشاره به چالش هاي پيش روي نامزدهاي رياست جمهوري و سردرگمي راي دهندگان آمريكايي، انتخابات پيش رو را مورد بررسي قرار داد. به نوشته بيست و هفتم شهريور روزنامه الاهرام، شايد اين انتخابات سخت ترين و حيرت آورترين انتخابات رياست جمهوري آمريكا باشد. مردم با 2 نامزدي روبرو هستند كه روي هيچ يك اجماع آشكاري ديده نمي شود. كفه ترازو به سود هيچ يك از آن 2 سنگيني نمي كند. بسياري از آمريكايي ها به كلينتون بي اعتماد هستند. ترامپِ بدزبان هم ديگران را مسخره مي كند. هيچ كس از بي مهري هاي او در امان نيست. او هر چه را كه مردم عوام دوست دارند، بر زبان مي آورد به طوري كه بيشتر مردم آمريكا در صلاحيت و لياقت او براي رياست جمهوري آمريكا ترديد و از وي هراس دارند. مردم نگرانند كه انتخاب وي امنيت و ثبات آمريكا را با چالش روبرو سازد.

** انتخابات آمريكا؛ گزينش ميان بد و بدتر؟
در گزارش روزنامه مصري الاهرام آمده است: بيشتر مردم آمريكا اين احساس را دارند كه مجبورند در اين انتخابات، ميان گزينه بد و بدتر يكي را انتخاب كنند. اين 2 نامزد در رقابت انتخاباتي تا جايي پيش رفته اند كه به يكديگر تهمت مي زنند. به جاي اينكه آنان مشكلات مهم كشور را مورد توجه قرار دهند، مسايل بيهوده را بررسي مي كنند. اين مساله سرخوردگي مردم آمريكا از نامزدها را به دنبال داشته است. اين 2 نامزد به طوري در تهمت زدن به يكديگر غرق شده اند كه فراموش كرده اند يكي از آنان رييس جمهوري آينده خواهد شد.
به نوشته بيست و هفتم شهريور نشريه فلسطيني «المنار»، بيماري ذات الريه كلينتون كه در مراسم يادبود حملات يازدهم سپتامبر شدت يافت، مساله اي است كه گمانه زني ها درباره توانايي او براي مديريت امور كشور را افزايش داده است. با وجود اينكه ستاد او تلاش كرد با انتشار بيانيه اي از پيامدهاي منفي اين گمانه زني ها بكاهد اما نظر سنجي هايي كه موسسه «يوگوف» انجام داد و روزنامه «تايمز» منتشر كرد، نشان مي دهد كه 46 درصد آمريكايي بيماري كلينتون را چندان مهم نمي دانند. در برابر، 45 درصد نظري مخالف دارند.
به نوشته المنار، ترامپ نيز با اتهام هاي مربوط به فساد در موسسه «ترامپ فاونديشن» روبرو است. اتهام هاي مربوط به فساد، تنها لكه سياه پرونده او نيست. اظهارات جنجالي ترامپ، سياست او عليه مسلمانان و تحسين «ولاديمير پوتين» رييس جمهوري روسيه موجي از انتقادهاي شهروندان آمريكايي را به دنبال داشت. اين در شرايطي است كه آمريكا و روسيه بر سر مساله كريمه در اوكراين اختلاف هاي اساسي دارند.
نشريه المنار افزود: انتخابات آمريكا از پيچيده ترين انتخابات جهان است. با نزديك شدن زمان انتخابات، مبهم بودن اوضاع سياسي و نزديك بودن آراء 2 نامزد در نظرسنجي ها، احتمال رخ دادن هر سناريويي وجود دارد.

** همسنجي سياست خارجي دموكرات ها و جمهوريخواهان
روزنامه «الخليج» امارات به اختلاف سياست خارجي حزب دموكرات و جمهوريخواه و تاثير گذاري آن بر منطقه خاورميانه پرداخت.
به نوشته بيست و هفتم شهريور روزنامه الخليج، با توجه به اينكه آمريكا نخستين قدرت نظامي و اقتصادي جهان است، طبيعي است كه جهانيان روي چند و چون سياست خارجي رييس جمهوري آينده آمريكا تمركز كنند. در سايه سياست هاي رييس جمهوري آينده، بسياري از سياست هاي جهان و روند مسايل بزرگ و كوچك تعريف مي شود. ترديدي نيست كه مردم كشورهاي عربي در راس كساني هستند كه منتظر مشخص شدن رييس جمهوري آينده آمريكا هستند زيرا مساله فلسطين به عنوان بزرگ ترين مساله جهان عرب با سياست هاي رييس جمهوري آينده آمريكا در ارتباط است. همچنين آمريكا در بيشتر جنگ هايي كه اكنون در كشورهاي عربي در جريان است، نقش برجسته اي را بازي مي كند. اين كشور در جنگ هاي عراق، سوريه و ليبي نقش اساسي دارد.
روزنامه الخليج در ادامه آورد: سياست خارجي جمهوريخواهان دست كم در ظاهر با سياست دموكرات ها متفاوت است. سياست خارجي حزب جمهوريخواه بيشتر با جنگ و تندروي همراه است. در دوره «رونالد ريگان» جنگ ستارگان رخ داد كه به فروپاشي شوروي منجر شد. در دوره «جورج بوش پدر» جنگ آزادسازي كويت به وقوع پيوست. در دوره «جورج بوش پسر» عراق اشغال شد. اين در حالي است كه دموكرات ها تلاش مي كنند مشكلات را از راه مذاكره حل و فصل كنند. نام «جيمي كارتر» با توافق كمپ ديويد همراه است. اسم «بيل كلينتون» با توافق اسلو و وادي عربه گره خورده است. اسم «باراك اوباما» هم با عقب نشيني از عراق، تلاش براي عقب نشيني از افغانستان و توافق هسته اي ايران همراه است.

** انتخابات آمريكا و آينده مبارزه با تروريسم
شبكه خبري «الجزيره» قطر هم به مقايسه برنامه نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري آمريكا درباره مبارزه با داعش پرداخت.
به نوشته هجدهم شهريور شبكه خبري الجزيره، طرح نامزدهاي رياست جمهوري آمريكا براي رويارويي با تهديدهاي تروريستي هنوز هم يكي از مسايلي است كه درباره آن بحث و جدل هاي بسياري در جريان است، به ويژه اين در شرايطي است كه در موضع هر يك از آن 2، دست كم در سخنراني ها درباره مبارزه با تروريسم تفاوت هاي بسياري وجود دارد. ترامپ تلاش مي كند اينگونه وانمود كند كه در برخورد با تهديدهاي تروريستي قاطعانه عمل مي كند اين در حالي است كه برخي از تحليلگران بر اين باورند كه او در عرصه عمل طرح تازه اي ارايه نمي دهد. كلينتون هم متعهد است كه راه اوباما را در اين زمينه ادامه دهد.
در گزارش الجزيره به نقل از «آلكس ورد» پژوهشگر مسايل امنيتي در «مركز پژوهش هاي آتلانتيك» مي خوانيم: اختلاف اساسي در برنامه 2 نامزد در اين است كه طرح ترامپ بيشتر تك بعدي و طرح كلينتون چند بعدي است. ترامپ آمريكا را در جهان منزوي خواهد كرد و تنها بر قدرت اين كشور براي نابودي داعش تمركز خواهد كرد. او طرح واقعي براي مبارزه با داعش ندارد. اين در حالي است كه كلينتون بر گسترش اقدام هاي اطلاعاتي و همكاري با همپيمانان در اين زمينه تمركز خواهد كرد و داراي طرح شفاف تري براي رويارويي با تروريسم است.
به نوشته الجزيره، موضع گيري هاي ترامپ و اقدام هاي او جنجال هاي بسياري به همراه داشته است به طوري كه او به دليل انتقادها بارها مجبور شده است موضعگيري هاي خود را تعديل كند. درباره نابودي سازي داعش، ترامپ بر اين مساله تاكيد كرده كه اين گروه را نابود خواهد كرد. او اما درباره جزييات طرح خود چيزي نگفته و مدعي شده كه فاش كردن جزييات طرح به سود داعش خواهد بود. در برابر، كلينتون در طرح خود براي رويارويي با تروريسم همان سياست هاي كنوني را ادامه خواهد داد و فقط با افزايش حمله با هواپيماهاي بدون سرنشين، ائتلاف سازي عليه داعش و همكاري اطلاعاتي براي نابودي داعش تلاش خواهد كرد.
در ادامه اين گزارش آمده است: ترامپ به همكاري با حاكمان مستبد منطقه گرايش دارد و بارها از خيزش هاي جهان عرب كه سرنگوني ديكتاتورها را در برخي از كشورهاي عربي به دنبال داشته، انتقاد كرده است. كلينتون از گروه هاي ميانه رو كه با تروريسم و حاكمان مستبد مخالف هستند، حمايت كرده و خواستار حل بحران ها از راه سياسي شده است تا گروه هاي تندرو از خلاهاي احتمالي استفاده نكنند.
**گروه پژوهش و تحليل خبري
خبرنگار: اصغر يوسفي**انتشار دهنده: سيدمحمد موسي كاظمي**پژوهشم** 9278**9279
۰ نفر