۳ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۴۴
کد خبر: 82241102
T T
۰ نفر
نخستين گروه از پرندگان مهاجر زمستان گذاران به مازندران رسيدند

ساري - ايرنا - نخستين گروه از پرندگان مهاجر زمستان گذران همزماه با پايان فصل تابستان و فرا رسيدن فصل پائيز به تالاب و آبگيرهاي مازندران رسيدند.

برخورداري از آب و هواي معتدل ، وجود تالاب ها و آبگيرها طبيعي فراوان در كنار مزارع شاليزاري و درختان مثمر خودرو جنگلي از جمله ويژگي هايي است كه هر سال صدها هزار بال انواع پرندگان مهاجر را به مازندران مي كشاند.
رئيس اداره حيات وحش اداره كل محيط زيست مازندران با تائيد ورود نخستين گروه از پرندگان زمستان گذران به استان گفت كه بيشتر پرندگاني كه اين روزها به آبگيرها و تالاب هاي مازندران كوچ مي كنند ، از داخل كشور بار سفر به اين خطه از شمال كشور بستند .
كوروس ربيعي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگارايرنا افزود : برخي از اين پرندگان مهاجر كه از نقاط دور دست از جمله سيبري براي زمستان گذراني به مازندران سفر مي كنند ، هنوز به اين خطه نرسيده اند و احتمال مي رود اين گروه كوچشان تا اوايل آبان ماه به دراز بكشد.
وي نخستين گروه از پرندگان مهاجر زمستان گذراني را در تالاب ها و آبگيرهاي مازندران فرود آمده اند ، شامل حواصيل ، خوتكا ، باكلان ، كاكايي و كليل اعلام كرد.
مازندران داراي 2 تالاب بين المللي ميانكاله و فريدونكنار و چندين تالاب و آبگير محلي چون ساهون ، لپو و پلنگان ، ولشت ، استخرپشت ، گل پل ، خضر نبي ، شورمست ، دريوك ، سراندون و بالندون ، گز و كندوچال است .
مازندران همچنين افزون بر 800 قطعه آببندان به مساحت 17 هزار هكتار دارد.
همه ساله در فصل زمستان 90 گونه پرنده مهاجر زمستان گذران با جمعيت حدود يك ميليون بال به مازندران مهاجرت مي كنند.
بر اساس آمارهاي رسمي ، تاكنون بيش از 490 گونه جانوري از رده هاي مختلف مهره داران اعم از پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزيستان و ماهي ها در زيست بوم مازندران شناسايي شده اند.
پرندگان با 317 گونه از 58 خانواده ، پستانداران با 63 گونه و 19 خانواده ، دوزيستان با 9 گونه از 6 جنس و 6خانواده ، خزندگان با 26 گونه از 21 جنس و 11 خانواده و ماهي ها با 75 گونه بخشي از تنوع زيستي حيات وحش مازندران را تشكيل مي دهند.
خبرنگار : حسين فلاحتي ** انتشاردهنده : حسن فلاحتي
6982/1654