۴ مهر ۱۳۹۵، ۱۴:۵۱
کد خبر: 82242972
T T
۰ نفر
525 كيلومتر پروژه بزرگراهي در كرمان در دست اجراست

كرمان - ايرنا - مديركل راه و شهرسازي استان كرمان گفت: اين اداره‌ كل 525 كيلومتر پروژه بزرگراهي را در استان كرمان در دست اجرا دارد.

به گزارش روز يكشنبه روابط عمومي اداره كل راه و شهرسازي استان كرمان محمدمهدي بلوردي در نشست شوراي فني استان افزود: 76 كيلومتر راه اصلي، 32 كيلومتر راه فرعي و 530 كيلومتر راه روستايي و آسفالت در دست ساخت داريم كه منابع اين پروژه‌ها بايد از محل اعتبارات ملي تأمين شود.
وي با بيان اينكه تا امروز هيچ اعتباري تخصيص پيدا نكرده است، بر استفاده از محل اعتبارات اسناد خزانه تاكيد كرد و خواستار همكاري بيشتر ذيحسابان در استفاده از اين اعتبارات شد.
وي بيان كرد: افتتاح 40 كيلومتر پروژه در مهرماه انجام مي گيرد و پروژه‌هاي بزرگراهي در استان كرمان جز يكي ‌دو پروژه توسط اداره ‌كل راه و شهرسازي انجام مي‌شود كه براي ساخت 525 كيلومتر پروژه‌ بزرگراهي 480 ميليارد تومان اعتبار نياز است.
مديركل راه و شهرسازي استان كرمان گفت: تعدادي پروژه‌ بزرگراهي و راه اصلي با مشاركت برخي شركت‌ها انجام مي‌شود؛ از جمله مسير بزرگراه سرچشمه تا رفسنجان و سرچشمه تا خاتون‌آباد، سيرجان به قطروئيه، زرند به سنگ‌آهن جلال‌آباد و يك تقاطع غير همسطح در اين مسير با مشاركت شركت‌هاي مس، گل‌گهر، سنگ‌آهن جلال‌آباد و شركت فولاد زرند ايرانيان در دست ساخت است.
وي بيان كرد: براي پروژه‌هاي مورد نياز در راه‌هاي اصلي، فرعي و بزرگراهي، برنامه ميان‌مدت و درازمدت تهيه كرديم كه در اين برنامه مشخص شده كدام پروژه‌ها و تا چند كيلومتر در چه سال‌هايي اجرا شود.
وي درباره‌ حوزه مديريت راهداري اين اداره‌كل نيز گفت: منابع مالي اين حوزه از محل اعتبارات سازمان راهداري تأمين مي‌شود كه تاكنون 50 ميليارد تومان تخصيص داده شده است.
بلوردي افزود: در اين حوزه سال گذشته 90 ميليارد تومان و امسال نيز 56 ميليارد تومان ابلاغ شده است.
وي گفت: براساس چك‌ليست‌هايي كه سازمان راهداري داده، تا شهريورماه در بخش روكش آسفالت 68 كيلومتر در بزرگراه‌ها 69 كيلومتر كار انجام شده است.
وي بيان كرد: 11 راهدارخانه در دست ساخت بوده و يك راهدار‌خانه نيز در دست تجهيز داريم.
مديركل راه و شهرسازي كرمان، 4750 كيلومتر خط‌كشي و 3.5 كيلومتر نصب حفاظ بتني را از ديگر اقدامات اين حوزه برشمرد و گفت: در حوزه‌ ماشين‌آلات كه يكي از رديف‌هاي ملي است نيز تاكنون دو دستگاه ماشين‌آلات سنگين خريداري شده است.
وي با اشاره به ساختِ ساختمان‌هاي اداري و بيمارستاني اظهار كرد: ساخت چهار مجتمع اداري در شهرستان‌هاي مختلف در دستور كار است.
وي افزود: ساخت بيمارستان‌هاي ارزوئيه، كوهبنان، سيرجان و زرند نيز از محل اعتبارات ملي در دست انجام است.
بلوردي ادامه داد: امسال سه ميليارد تومان به ساخت بيمارستان‌هاي زرند و كوهبنان و مبلغي هم به ساير ساختمان‌ها تخصيص پيدا كرده است.
وي از آماده تحويل بودن بيمارستان كوهبنان خبر داد و گفت: بيمارستان ارزوئيه نيز به‌زودي آماده تحويل خواهد شد.
مديركل راه و شهرسازي كرمان تصريح كرد: با توجه به اين‌ كه اعتبارات ساختِ مجتمع‌هاي اداري استاني است، ساختمان ‌سازي اين مجتمع‌ها كند انجام مي‌شود.
وي با بيان اين‌كه در شهرهاي بالاي 25 هزار نفر، 33 هزار و 34 واحد مسكن ثبت سامانه داريم كه مربوط به مسكن مهر است، گفت: تاكنون، 14 هزار و 988 واحد مسكن مهر افتتاح شده است.
وي افزود: در شهرهاي زير 25 هزار نفر حدود 10 هزار و 710 واحد در دستور كار بود كه هشت هزار و 791 واحد تحويل شده است.
بلوردي گفت: تأمين اعتبار براي ساخت مراكز آموزشي، فرهنگي و درماني در حال پيگيري است تا به پايان برسد.
وي اظهار كرد: شش واحد آموزشي در دستور ساخت بود كه مقرر شده بود 50 درصد را اداره‌كل راه و شهرسازي و 50 درصد را سازمان نوسازي مدارس بسازند كه در استان كرمان سه واحد آموزشي به‌طور كامل توسط اداره‌كل راه و شهرسازي در حال ساخت است.
مديركل راه و شهرسازي استان كرمان بيان كرد: سازمان نوسازي مدارس مشكل مالي دارد كه بايد حمايت شود.
وي عنوان كرد: از مجموع 9 مسجد نيز هفت مسجد ساخته و تكميل شده است.
بلوردي با بيان اين‌كه مشكلات مسكن مهر تفكيك شده است گفت: دو هزار واحد پرونده، طرح در مراجع قضايي داريم و دو هزار مسكن مهر فاقد متقاضي نيز وجود دارد كه هم در رسانه‌ها اعلام كرديم و هم در سايت اداره‌كل ثبت شده‌اند.
وي اظهار كرد: تعدادي از پروژه‌هاي مسكن مهر نيز گرفتار مشكلات مديريتي و اختلافات بين اعضا هستند و تعدادي هم بيشتر از مبلغ پرداخت شده توسط اعضا، هزينه شده و اعضا توان پرداخت ندارند.
وي تصريح كرد: در مجموع 33 هزار واحد مسكن داريم كه 15 هزار واحد تحويل شده و 18 هزار واحد باقي مانده كه از اين تعداد، 10 هزار واحد فعال و كار ساخت و ساز در حال انجام است و 8000 واحد با مشكل مواجه هستند.
بلوردي افزود: چندين تعاوني مسكن مهر نيز مشكلات جدي دارند.
وي با بيان اين‌كه به تفكيك، واحدهاي فاقد متقاضي وجود دارد كه اگر افرادي بخواهند مي‌توانند ثبت‌نام كنند گفت: درباره پروژه‌هاي راكد و فاقد متقاضي، صورتجلساتي در شوراي مسكن داشتيم كه مقرر شد مجوز داده شود تا زمين‌ها به سازنده‌ها واگذار شود و واحدها و سازنده، در بانك جايگزين شوند كه اگر با سازنده‌ها به تفاهم برسيم، اين كار انجام خواهد شد.
مديركل راه و شهرسازي عنوان كرد: از 71 شهر استان كرمان، 45 شهر طرح جامع و تفضيلي دارند و طرح‌هاي جامع و تفضيلي هفت شهر را هم اخيرا فرستاديم كه در حال بازنگري است.
وي به مشكلات حوزه مديريت حقوقي و املاك اين اداره‌كل نيز اشاره و بيان كرد: متاسفانه كارهاي اين حوزه، دستي و كاغذي پيش مي‌رود و مردم هم رضايت ندارند چرا كه روندها كند است.
وي افزود: در راستاي اصلاح اين روند، 300 قرارداد واگذاري را احصا و به‌ صورت فايل اكسل آماده كرده‌ايم.
وي به همكاري اداره‌كل راه و شهرسازي با اداره‌ كل ثبت و اسناد نيز اشاره و اظهار كرد: بخش عمده‌اي از موضوع‌هاي قضايي، مربوط به تك‌برگي كردن اسناد است و مهمتر از آن، جانمايي پلاك‌هاي دولتي و همچنين تمام پلاك‌هايي است كه در شهرها داريم.
بلوردي اين حوزه را پر چالش دانست و گفت: اغلب اسنادي كه از گذشته وجود دارد، توصيفي هستند و متراژ ندارند؛ بنابراين در پياده كردن آنها با مشكل مواجه هستيم.
خبرنگار: حامد سالاري** انتشار دهنده: رسول محمدحسني
7420/3028