به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار موسیقی ایرنا، سومین محفل تخصصی «آیین آواز»، شب گذشته با اجرای خانوادگی استاد علی رستمیان، خواننده ی صاحب نام موسیقی ایرانی؛ و بحث كوتاه وی درباره «طراحی آواز ایرانی»، در تالار فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. در این برنامه هنرمندانی چون مظفر شفیعی و امیرمحمد تفتی نیز حضور داشتند.
پیش از آنكه استاد علی رستمیان، به همراه علی شیرازی، مدیر برنامه ی «آیین آواز» به بحث درباره ی «طراحی آواز ایرانی» بپردازند، استاد رستمیان با همراهی محمدرضا و آوا رستمیان (فرزندان خویش) به روی صحنه آمد تا به اجرای آواز بپردازد. در این گروه خانوادگی، محمدرضا رستمیان سنتور می نواخت و آوا رستمیان، كمانچه؛ و شایان یزدی فر نیز با تنبك، این جمع را همراهی می كرد.
اجرای گروه استاد رستمیان با چهارمضراب آغاز شد و در ادامه، استاد آوازی را در مایه ی همایون با شعری از حضرت حافظ به مطلع «بنال بلبل اگر با مَنَت سر یاری است / كه ما دو عاشق زاریم و كار ما زاری است...» اجرا كرد.
پس از این غزل، آوازِ علی رستمیان با خواندن چند دوبیتی از باباطاهر ادامه یافت تا آواز به پایان رسید و گروه با همراهی خواننده ی برجسته ی خود، تصنیفِ «نیست در شهر نگاری كه دل ما ببرد...» را با شعری از حضرت حافظ اجرا كرد كه این اجرا بسیار با اقبال حاضران در تالار روبرو شد.
** نقش بداهه خوانی در طراحی آواز
پس از این اجرا، استاد علی رستمیان با همراهی علی شیرازی بحث درباره ی «طراحی در آواز ایرانی» را آغاز كرد، اما به سبب آنكه قرار بود پس از «آیین آواز» برنامه ی دیگری در تالار فرهنگسرای ارسباران برگزار شود، زمان اندكی برای این بحث مهم باقی بود و این درحالی بود كه استاد رستمیان مطالب مفصلی را برای این بحث آماده كرده بود.
به هر روی، علی رستمیان در سخنانی كوتاه درباره ی داشتن «طراحی در آواز»، گفت: آوازی كه من امشب خواندم، دارای طراحی بود. استاد پایور همیشه می گفت ممكن است من در جایی بداهه نوازی كنم، اما پس از آن می روم و روی آن اجرای بداهه ی خود كار می كنم و رویش طراحی انجام می دهم.
این مدرس آواز افزود: یكی از طراحی هایی كه می شود در آواز انجام داد، باز می گردد به بداهه خوانی كه نقشی مهم در آواز ایرانی دارد.
استاد رستمیان در ادامه بخشی از آواز همایونی را كه در نیشابور، در مجلس ترحیم روانشاد استاد پرویز مشكاتیان خوانده بود، اجرا كرد و اشاره كرد كه این آواز نیز ابتدا به طور بداهه اجرا شده و سپس با طراحیی كه روی آن انجام شده، به صورتی كامل در یك آلبوم منتشر شده است. استاد بخش هایی از این آواز را كه دربردارنده ی این دو بیت است، خواند:
« ز گریه مردم چشمم نشسته در خون است / ببین كه در طلبت حال مردمان چون است
از آن دمی كه ز چشمم برفت 'پرویز' عزیز / كنار دامن من همچو رود جیحون است».
علی رستمیان همچنین گفت: وقتی كه در اولین جلسه ی آموزش، نزد استاد شجریان رفته بودیم، وی آواز «باغبان» را اجرا كرد، كه مشخص بود كه آن آواز نیز طراحی شده است. همچنین آوازهایی كه آقای گلپایگانی خوانده اند، یا آوازهای استاد بنان و استاد ایرج، همه دارای طراحی است.
** آوازخوانی شاگرد علی رستمیان
از دیگر بخش های سومین «آیین آواز»، اجرای آواز سید محسن مولانا، از شاگردان برگزیده ی استاد رستمیان، بود. در این اجرا برهان الدین دارابی با تار و محمدرضا محمودی با تنبك صدای مولانا را همراهی می كردند.
سید محسن مولانا كه مدتی را هم نزد علیرضا افتخاری و شاپور رحیمی و شادروان محمد بهارلو آموزش دیده، در این برنامه آوازی را در مایه ی سه گاه با غزلی از سعدی به مطلع ذیل خواند:
«در آن نفس كه بمیرم در آرزوی تو باشم / بدان امید دهم جان، كه خاك كوی تو باشم...».
** آواز امیر مداح
امیر مداح، خواننده یی كه سال ها در رادیو خوانده است، دیگر آوازخوان برنامه ی دیشب بود. مدّاح در برنامه ی دیشب آوازی را در مایه ی شور و دشتی با شعری از سهیل محمودی خواند. در این آواز یكی از شاگردان استاد هوشنگ ظریف كه تنها 18 سال داشت، با تار خود جواب آواز مداح را می داد؛ این تارنواز جوان رامتین راستی نام داشت كه اجرایش بسیار مورد پسند حاضران افتاد.
امیر مدّاح سابقه ی شاگردی روانشاد استاد حسین صبحدل و استاد كریم صالح عظیمی را در كارنامه ی هنری خود دارد.
«آیین آواز» برنامه یی است تخصصی در حوزه ی آموزش آواز ایرانی كه به همت و مدیریت علی شیرازی در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود.
فراهنگ**3067**1027**خبرنگار: امیرحسین دولتشاهی**انتشار دهنده: جواد دهقانی
علی رستمیان در سومین «آیین آواز» از طراحی آواز گفت و در همایون خواند
۷ مهر ۱۳۹۵، ۹:۵۴
کد خبر:
82247025
ایرنا -تهران- استاد علی رستمیان، خواننده ی برجسته ی موسیقی ایرانی، در سومین محفل «آیین آواز» افزون بر آنكه به همراه فرزندانش در مایه ی همایون اجرا كرد، از نقش بداهه خوانی در طراحی آواز ایرانی سخن گفت.