۷ مهر ۱۳۹۵، ۱۹:۴۶
کد خبر: 82248169
T T
۰ نفر
كيست تخمدان پنج كيلويي ازشكم خانم 42 ساله در بيمارستان بابل خارج شد

ساري - ايرنا - پزشكان متخصص زنان و زايمان بيمارستان آيت الله روحاني بابل روز چهارشنبه كيست پنج كيلويي را از شكم خانم 42 ساله بابلسري خارج كردند.

متخصص زنان و زايمان و استاد دانشگاه علوم پزشكي بابل پس از اين عمل جراحي به خبرنگار ايرنا گفت كه اين بيمار به خاطر احساس توده در شكم و افزايش سايز دور شكم همراه با درد به درمانگاه بيمارستان مراجعه كرد كه در بررسي هاي انجام شده قبل از عمل محتمل ترين تشخيص توده هاي تخمداني مطرح شده است.
دكتر مهتاب زينال زاده اضافه كرد : اين بيمار توسط متخصصين زنان و زايمان و اعضاي هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي بابل به همراه دستياران آنان تحت عمل جراحي قرار گرفت و توده تخمداني به ابعاد 20 در 20 سانتي متر و به وزن بيش از پنج كيلوگرم از شكمش بيرون كشيده شد .
وي گفت : كيست‌ها مي‌توانند در تخمدان‌ها به وجود بيايند و معمولا در سنين باروري بسيار شايع هستند.
او افزود : بيماران معمولا در صورت بزرگي كيست با افزايش سايز دور شكم ، درد و يا احساس فشار در لگن و گاهي اوقات علائم اداري و گوارشي مواجه مي شوند و به پزشك مراجعه مي كنند.
زينال زاده گفت : در صورت ايجاد پيچ خوردگي و يا پارگي كيست ، بيمار با درد حاد شكمي مراجعه مي كند و گاهي اوقالت كيست ها از نظر ترشح هورمون فعالند كه مي توانند منجر به خونريزي هاي غير طبيعي رحمي شوند.
وي اضافه كرد : كيست ها انواع مختلف دارند كه بر اساس سن بيمار شيوع آن متفاوت است و مي توانند خوش خيم يا بدخيم باشند كه بر اساس علائم ، آزمايشات ، نماي سونوگرافي و جواب پاتولوژي نوع آن مشخص مي شود.
او ادامه داد : بهترين روش تشخيصي، سونوگرافي واژينال است و بر اساس علائم بيماري ، سي تي اسكن يا ام ار آي يا دستورات ديگر پاركلينيكي هم ممكن است لازم باشد .
اين متخصص اظهار داشت : خانم ها براي پيشگيري از بارداري در هر سيكل ماهانه دستكم يك بار مجاز به استفاده از قرص هاي ضد بارداري هستند و استفاده بيش از حد باعث تغييرات هورموني مي شود كه خود از عوامل ايجاد كيست هاي تخمداني است .
وي به بانوان توصيه كرد در صورت نبود علائم خاص حداقل سالي يك بار تحت معاينه و بررسي زنان قرار گرفته و در صورت وجود هر نوع علائمي مبني بر احساس توده ، سنگيني ، درد شكمي و يا مشكلات زنانگي ، هر چه زودتر به متخصص مراجعه كنند تا بتوانند در مراحل اوليه و به صورت زودرس ، بيماري را تشخيص داده و درمان مناسب را انجام دهند .
خبرنگار: زينب حبيب پور ** انتشار دهنده : حسن فلاحتي
7328/1654