۹ مهر ۱۳۹۵، ۰:۲۱
کد خبر: 82249590
T T
۰ نفر
مشاور رئيس جمهوري سوريه: آمريكا به تعهدات خود درباره سوريه عمل نكرد

دمشق - ايرنا - مشاور سياسي و رسانه اي رئيس جمهوري سوريه گفت: آمريكا به تعهدات خود به روسيه درباره سوريه عمل نكرد.

به گزارش خبرگزاري رسمي سوريه (سانا) بثينه شعبان در گفت و گو با شبكه انگليسي زبان 'rt' (روسيا تودي) افزود: آمريكا به تعهد خود در جداسازي به اصطلاح مخالفان ميانه رو مورد نظر خود از تروريست ها عمل نكرد و اين تنها روسيه بود كه به وظيفه خود براي موفقيت آتش بس عمل كرد.
وي اضافه كرد: دولت سوريه با آتش بس موافقت كرد و به آن پايبند بود ولي تروريست ها به آن پايبند نبودند و با انتقاد آمريكا نيز روبه رو نشدند زيرا آمريكا و سازمان ملل نمي خواهند واقعيت آنچه در سوريه درجريان است را برزبان جاري كنند.
شعبان درپاسخ به سوالي درباره ناتواني آمريكا از پايبندي به تعهدات خود گفت: در داخل آمريكا ميان كاخ سفيد و پنتاگون اختلاف است و پنتاگون با هيچ آتش بسي موافق نيست.
وي بيان كرد: آمريكايي ها نمي خواهند ارتش سوريه، شهرها را از وجود تروريست ها پاكسازي كنند به همين دليل است كه با آزادسازي هر منطقه اي، سخنان خصمانه آن ها درباره سوريه آغاز مي شود.
مشاور سياسي و رسانه اي بشار اسد اضافه كرد: آن ها نمي خواهند ما حلب را از تروريست هاي النصره پاكسازي كنيم زيرا اين گروه تروريستي از سوي آمريكا، تركيه، عربستان و قطر حمايت مي شود.
شعبان افزود: تركيه به شمال سوريه تجاوز مي كند و عربستان و قطر هزينه اين تجاوز و كمك هاي مالي به تروريست ها را تامين مي كنند زيرا آنها نمي خواهند اين جنگ به پايان برسد.
وي با اشاره به اينكه فردا « روز جمعه » سالروز آغاز مشاركت نيروهاي روسيه درجنگ با تروريسم در سوريه است گفت: روسيه نقش مهمي در مبارزه با تروريسم در سوريه دارد.
شعبان در گفت و گوي مشابهي با شبكه عربي زبان rt (روسيا اليوم) نيز گفت' الگوي روسي در مبارزه با تروريسم با نمونه غربي آن بسيار متفاوت است زيرا روسيه اخلاق را رعايت مي كند و در مبارزه با تروريسم صادق است.
وي اضافه كرد: روسيه نه تنها از ملت سوريه بلكه از همه كشورهاي جهان دفاع مي كند.
مشاور سياسي و رسانه اي رئيس جمهوري سوريه بيان كرد: به رغم اينكه آمريكا تلاش مي كند با آداب ديپلماتيك با روسيه رفتار كند ولي با ارسال جنگنده هاي خود به آسمان سوريه بدون هماهنگي با ارتش ما، به حاكميت سرزميني سوريه تجاوز كرد.
شعبان اضافه كرد: آمريكا نظاميان ارتش سوريه را در ديرالزور قتل عام و پل هاي اين منطقه را منهدم كرد و تمام اقدامات آمريكا در منطقه هدف قراردادن ارتش، ملت، سرزمين و حاكميت سوريه است.
وي درپاسخ به سوالي پيرامون امكان همكاري روسيه و تركيه درموضوع سوريه گفت: ما عمل مي خواهيم نه سخن و به همين خاطر همه اقدامات تركيه از ابتداي اين جنگ افزايش آتش جنگ و تجاوز به سرزمين و ملت سوريه بوده است.
شعبان افزود: هرزمان تغييري در مواضع تركيه مشاهده كنيم آن را جدي مي گيريم.
وي گفت: تاكنون از تركيه چيزي غير از دشمني، حمايت از تروريست ها و اجازه رفت و آمد آن ها به خاك سوريه نديده ايم.
6116 **شبس*1488 *انتشاردهنده: بهمن بامداد