۱۰ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۰۳
کد خبر: 82250845
T T
۰ نفر
لاوروف بدعهدی آمریكا در سوریه را به كری گوشزد كرد

مسكو - ایرنا - سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در رایزنی تلفنی با جان كری همتای آمریكایی خود سرپیچی واشنگتن از اجرای تعهد جدا كردن گروه های به اصطلاح معارض سوری تحت الحمایه واشنگتن از تروریست ها را گوشزد كرد.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه روسیه امروز (شنبه) اعلام كرد: گفت وگوی تلفنی لاوروف و كری كه شامگاه جمعه به خواست طرف آمریكایی انجام شد به بحران سوریه و مشكلات برقراری آتش بس در این كشور اختصاص داشت.
وزیر خارجه روسیه در پاسخ به تقاضای همتای آمریكایی خود برای توقف عملیات ضدتروریستی در حلب برای برقراری مجدد آتش بس در این منطقه، گفت: پیمان پایان درگیری ها در نتیجه توافق روسیه و آمریكا، بارها از سوی تروریست های گروه جبهه النصره نقض شد كه مانع ارسال كمك ها شدند و تهدید كردند به كاروان های كمك های انسانی سازمان ملل حمله می كنند.
لاوروف تصریح كرد: آتش بس های موقت در سوریه از سوی جبهه النصره به عنوان فرصت تجدید قوا، دریافت سلاح و تجهیزات و همچنین جذب تروریست های بیشتر استفاده شده است.
وی افزود: به همین دلیل روسیه یك هفته پیش از آمریكا خواست به عنوان گام نخست تعهد ماه فوریه 2016 خود را برای جدا كردن معارضان از گروه های تروریستی انجام دهد كه با وجود گذشت هفت ماه هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.
وزیر خارجه روسیه ادامه داد: خودداری آمریكا از انجام هر گونه اقدام برای حل این مساله به جبهه النصره فرصت داد، پشت سر تشكل های معارضان همكار واشنگتن پنهان شود، هر چند كه بسیاری از این گروهها خود نیز توافق مسكو و واشنگتن برای آتش بس را نپذیرفته و در عمل به تروریست ها پیوسته اند.
وی همچنین گفت: روسیه باز هم با هدف بهبودی اوضاع حلب آمادگی مذاكره با طرف آمریكایی را دارد.
لاوروف بار دیگر به كری توصیه كرد كه آمریكا گروه های معارض سوری را به توقف كارشكنی در اجرای تصمیم های شورای امنیت سازمان ملل و مشاركت در ازسر گیری مذاكرات سوریه بدون هر گونه پیش شرط مجاب كند.
آمریكا از اسفند ماه سال گذشته و به ویژه در چارچوب توافق 19 شهریورماه با روسیه در ژنو متعهد به جدا كردن گروههای مسلح موسوم به معارضان تحت الحمایه واشنگتن از تروریست ها به ویژه جبهه النصره، مبارزه مشترك با گروههای تروریستی، همكاری در كمك رسانی به ساكنان حلب و تسهیل در روند مذاكرات حل سیاسی بحران سوریه شده، ولی تاكنون اقدامی انجام نداده است.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز پیشتر گفته بود: آمریكا با مشكلاتی (در سوریه) برخورد كرده است و بخش اصلی آن هم مربوط به این موضوع می شود كه نمی تواند معارضان سوری را از عناصر تروریستی و نیمه تبهكار جدا كند.
لاوروف نیز در گفت وگوی تلفنی با جان كری وزیر امور خارجه آمریكا از فهرست این كشور در مورد گروه های مسلح معارض تحت كنترل واشنگتن انتقاد و اعلام كرد كه شماری از گروههای اعلام شده همكار گروه تروریستی جبهه النصره هستند.
اروپام*391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا