۱۰ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۰۵
کد خبر: 82250981
T T
۰ نفر
افزايش حضور نظامي تركيه در سومالي

تهران - ايرنا - منابع امنيتي از افزايش حضور نظامي تركيه در داخل خاك سومالي همزمان با تاسيس دومين پايگاه نظامي اين كشور خبر دادند.

به گزارش روز شنبه ايرنا و به نقل از راديو ملي سومالي، ارتش تركيه دومين پايگاه نظامي خود در خارج از مرزهاي اين كشور را در موگاديشو( پايتخت سومالي) جهت آموزش نظامي به 10 هزار سرباز سومالي تاسيس كرد.
تركيه بعداز قطر، دومين پايگاه نظامي برون مرزي خود را در سومالي به عنوان يك نقطه مهم استراتژيك در شاخ آفريقا تاسيس كرده است.
بر اساس اين گزارش، تاسيس اين پايگاه با مجوز قانوني مجمع عمومي مجلس ملي تركيه و در چارچوب قوانين بين المللي، صورت گرفته است.
پيش از آن، اولين پايگاه نظامي برون مرزي تركيه در قطر فعال شده بود و دو كشور شروع به برگزاري رزمايش هاي مشترك كرده اند.
براساس گزارش هاي منتشر شده، اولين گروه از نظاميان تركيه متشكل از 20 تن از افسران و كارشناسان نظامي تركيه در اين راستا به سومالي اعزام شده است.
تركيه در حالي پايگاه نظامي در سومالي تاسيس مي كند كه گروه تروريستي الشباب، ناتو و تركيه را به عنوان عضوي از اين پيمان، بزرگترين دشمن مسلمان اعلام كرده است.
الشباب در ژوئيه سال 2013 ميلادي سفارت تركيه در موگاديشو را با بمب مورد حمله قرار داد كه در اين حمله يك تن از مامورين حراست سفارت كشته و سه تن ديگر زخمي شدند.
اين گروه تروريستي به رغم شكستي كه در سال هاي اخير تجربه كرده است، همچنان تهديدي مهم در سومالي و كشور همسايه كنيا محسوب مي شود. هر دو كشور بارها هدف حملات شديد تروريست هاي الشباب بوده اند.
به گفته كارشناسان، تهديد الشباب در شرايطي صورت مي گيرد كه برخي گروه هاي تروريستي از جمله بوكوحرام اخيرا به داعش پيوسته اند.
مقام هاي دولتي و محلي مي گويند عمليات ضد تروريستي عليه الشباب را در اين كشور شاخ آفريقا تشديد كرده اند.
برخي سركرده هاي اين گروه در بسياري از شهرهاي مهم در جنوب و مركز سومالي كشته شده اند، اما الشباب همچنان به اجراي حمله هاي مرگبار ادامه مي دهد. القاعده نيز طي ماه هاي اخير و به ويژه از زمان آغاز مداخله نظامي عربستان در يمن، نفوذ خود را در اين كشور افزايش داده است.
خاورم **9377** مترجم: حميد اوضح **انتشار دهنده:عليرضا فرجي