۱۰ مهر ۱۳۹۵، ۱۶:۳۰
کد خبر: 82251560
T T
۰ نفر
استاندار اصفهان: مدیریت حوادث باید به مدیریت یكپارچه تبدیل شود

اصفهان - ایرنا - استاندار اصفهان گفت: مدیریت تك بُعدی حوادث و بحران ها بویژه سوانح طبیعی باید به مدیریت یكپارچه تبدیل شود تا اثرات مخرب آن كاهش یابد.

به گزارش ایرنا، رسول زرگرپور روز شنبه در هفتمین كنفرانس بین المللی مدیریت یكپارچه ریسك سوانح در اصفهان افزود: مدیریت بحران نیز باید به مدیریت ریسك تبدیل شود و این نوع مدیریت، مدیریت درست جدیدی است كه در جهان كنونی مبنای علمی دارد.
وی خاطرنشان كرد: در شرایط حاضر برای غلبه بر بحران ها و حوادث طبیعی زیست محیطی و انسانی موجود، نیازمند رویكرد جدید و برنامه های متفاوت، به روز و اثربخش هستیم.
استاندار اصفهان تصریح كرد: تاكنون اقدامات ساختاری نظیر ابلاغ سیاست های كلان در باره پیشگیری و كاهش خطرات ناشی از حوادث طبیعی، تشكیل سازمان مدیریت بحران كشور، ایمن سازی مدارس، خانه های روستایی و بیمارستان ها صورت پذیرفته ولی نبود مدیریت یكپارچه و مدیریت ریسك، هنوز بعنوان مشكل اصلی این حوزه مطرح است.
استاندار اصفهان با بیان اینكه در سال های پایانی دهه 80 میلادی بدلیل بروز رو به تزاید حوادث طبیعی، سازمان ملل، دهه 90 را بعنوان دهه كاهش بلاهای طبیعی اعلام كرد، افزود: سازمان ملل از كلیه اعضا درخواست كرد تا با برنامه ریزی و سیاستگذاری بومی میزان خسارت جانی و مالی را در پایان دهه به نصف كاهش دهند.
زرگرپور افزود: با اینكه جامعه جهانی با خوش بینی، آینده كم خطرتری را تصور می كرد اما زمانی كه در نیمه این دهه در ژاپن جمع بندی كشورها ارائه شد بخشی از این خوش بینی ها به یأس تبدیل شد.
وی اظهار كرد: امروز دبیركل سازمان ملل اعلام می كند كه خسارت سالانه 165 میلیارد دلاری حوادث به 300 میلیارد دلار رسیده است.
زرگرپور افزود: زمانی حوادث و بحران ها را به دو گروه طبیعی و انسان ساز تقسیم بندی می كردند و امروز مهمترین تغییرات اقلیمی و سیل عظیم پناهجویان ناشی از جنگ قدرت های بزرگ در سایر كشورها، در این زمینه بحران ساز محسوب می شود.
زرگرپور افزود: ایران بعنوان كشوری كه روی كمربند زلزله آلپ، هیمالیا و كمربند خشكی منطقه قرار گرفته و جزو 10 كشور بلاخیز دنیا همراه با تغییرات اساسی اقلیمی و وجود مهاجران و پناهجویان زیادی است، سالانه متحمل خسارات وسیع جانی و مالی می شود كه برآورد آن سالانه به حدود 600 میلیون دلار می رسد و این رقم نیز رو به افزایش است.
این كنفرانس بین المللی به میزبانی انجمن مهندسی زلزله ایران به مدت چهار روز و تا سیزدهم مهر در اصفهان ادامه دارد.
موضوع این گردهمایی علمی، مدیریت یكپارچه ریسك سوانح طبیعی و انسان ساز با تأكید بر زلزله، آب و تغییر اقلیم با هدف توسعه و جامعه آگاه است.
محورهای این كنفرانس،بررسی ابعاد اقتصادی و اجتماعی ایمنی و تاب آوری شهرها در برابر سوانح طبیعی،روش های سیستمی و راهكارهای یكپارچه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، حاكمیتی و مدیریتی در فرایندهای تصمیم سازی و سیاستگذاری كاهش خطرپذیری سوانح در سیاست های كلی توسعه كشور است.
كنفرانس بین المللی انجمن مدیریت یكپارچه ریسك سوانح تاكنون در كشورهای ژاپن، چین، آمریكا، كانادا، انگلستان و هند برگزار شده و امسال كشور ایران میزبان این نشست بین المللی است.
هر سال متخصصان حدود 21 كشور در این كنفرانس ها شركت كرده اند.
حامیان ثابت این كنفرانس شامل موسسه بین المللی تحلیل سیستم ها ( IIASA)، موسسه پیشگیری سوانح دانشگاه های كیوتو، مركز مشترك تحقیقات جامعه اروپا، بنیاد علم ژاپن، دانشگاه نورث آمبیا نیوكسل انگلستان، انجمن مهندسی زلزله ایران و موسسه های ریسك بیمه هستند.
كنفرانس اصفهان با مشاركت نهادهای علمی و اجرایی نظیر پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه تهران، سازمان مدیریت بحران كشور، وزارت نیرو، سازمان آب منطقه ای اصفهان، سازمان محیط زیست و بنیاد علم ایران برگزار می شود.
سازمان ها و نهادهای بین المللی مانند یونسكو،برنامه عمران ملل متحد(UNEP)، مجمع موسسات تحقیقاتی سوانح طبیعی، برنامه تحقیقات یكپارچه ریسك (IRDR) و سازمان مدیریت بحران فرانسه و ایتالیا و همچنین موسسه های مربوطه از كشورهای نروژ، آلمان، هلند، سنگاپور، هند، چین، ژاپن، آمریكا، انگلستان، كانادا، اندونزی، سنگاپور و تركیه از دیگر مشاركت كنندگان در برگزاری این كنفرانس هستند.
انجمن مدیریت یكپارچه ریسك سوانح پس از یك دوره 10 ساله تحقیقات بین المللی در زمینه كاهش ریسك در دانشگاه كیوتو تاسیس شد و انجمن مهندسی زلزله ایران یكی از موسسان این انجمن بین المللی است.
هدف این انجمن، پژوهش در حوزه مدیریت یكپارچه ریسك سوانح و پیاده سازی دانش و فناوری های تولید شده در زمینه های مرتبط با ریسك و كاهش خطرپذیری ناشی از سوانح در عمل برای رسیدن به جامعه ایمن و تاب آور است.
پ / 6027/6020
** خبرنگار: علیرضا حكیمیان/ انتشار: محمدرضا شكراللهی
۰ نفر