۱۰ مهر ۱۳۹۵، ۱۸:۵۸
کد خبر: 82251796
T T
۰ نفر
امیرعبداللهیان: هیچ كشوری نباید برای لبنان تصمیم بگیرد

تهران - ایرنا - مدیركل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی با بیان این كه رهبران سیاسی لبنان از شایستگی‌ بالایی برخوردارند گفت: هیچ كشوری نباید برای لبنان تصمیم بگیرد.

به گزارش ایرنا از خانه ملت، حسین امیرعبداللهیان عصر شنبه در دیدار با فعالان رسانه‌ای لبنان اظهار داشت: اینكه كشوری بخواهد از بیرون برای آن ها تصمیم بگیرد چه ایران باشد، چه عربستان، چه فرانسه و چه آمریكا، رفتار درستی نیست و الان نیز دیدگاه بسیار روشنی در خصوص انتخاب ریاست جمهوری در لبنان داریم.
وی ادامه داد: در موضوع لبنان، جمهوری اسلامی ایران برای تكمیل روند سیاسی تلاشهای بسیار زیادی را انجام داده است. من 6 ماه قبل از فوت امیر سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان راجع به این موضوع در جده گفت‌وگو داشتم و در هفته سومی كه عادالجبیر وزیر امور خارجه عربستان شد نیز با وی در خصوص لبنان گفت و گو كردم.
مدیركل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه انتظار ما از عادل‌الجیر و سعودالفیصل این بود كه دیدگاه های سازنده‌ای را راجع به روند سیاسی لبنان از سوی آنها بشنویم و پیشنهادات ما نیز در این زمینه روشن بود، بیان كرد: ما معتقدیم ریاست جمهوری در لبنان سهم مسیحیان لبنان است، ضمنا این موضوع مربوط به گروه‌های لبنانی و مردم این كشور است.
مشاور امور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی با تشریح پیشنهاد ایران، ادامه داد: كاندیداهای اصلی ریاست جمهوری باید در جلسه‌ای با یكدیگر مشورت كنند آن ها ساعت ها و روزها بحث كنند و بر روی یك نفر به نتیجه برسد. مقامات عربستان سعودی تصورشان این بود كه ما از حزب الله خواسته‌ایم كه در این موضوع این گونه عمل كند، آن ها به ما میگفتند كه از حزب الله بخواهید كه در مورد فرد خاصی نظرشان تغییر كند در حالیكه ما این موضوع را شایسته نمیدانستیم، حزب الله به عنوان یك جریان سیاسی خودش تصمیم میگیرد.
وی افزود: فرانسوی‌ها بر روی این موضوع خیلی حساس هستند و پیشنهاد ما نیز این بود كه كاندیداهای اصلی ریاست جمهوری لبنان به پاریس یا به واتیكان دعوت شوند و در مباحث خود بر روی یك نفر توافق كنند یا اینكه این جلسه‌ در بیروت انجام شود، افزود: بعد از اینكه چهره شاخص مسیحی در لبنان روی یك فرد به نتیجه برسند و مورد تأیید سایر گروه ها و جریانات سیاسی قرار گیرد جمهوری اسلامی ایران نیز از این تصمیم حمایت می كند.
مدیركل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه میشل عون نقش ویژه‌ای در زمینه مقاومت در لبنان ایفا كرده و وظیفه خود می‌دانیم كه از شخصیت میشل عون تجلیل كنیم، گفت: حزب الله در عرصه مبارزه با رژیم صهیونیستی در كنار مردم و ارتش لبنان نقش ویژه‌ای را ایفا كرده و در سال‌های اخیر نیز برای مبارزه با داعش به ایفای نقش مهم خود در سوریه پرداخته است.
وی افزود: شاید 3 سال پیش فیتمن معاون سیاسی دبیركل سازمان ملل به تهران آمد، فیتمن پیش از این معاون وزیر امور خارجه آمریكا بود. مواضع فیت من راجع به حزب الله بسیار منفی بود، من به آقای فیت من گفتم ما با افتخار از حزب الله سخن میگوئیم و واقعا با صدای بلند از حزب الله قدردانی و تجلیل میكنیم، چرا كه هم مبارزه با صهیونیسم و هم در مبارزه با تروریسم، حزب الله سهم مهمی در منطقه دارد و همچنن گفتم شما بخشی از امنیت خود در آمریكا را مدیون شهدای حزب الله در مبارزه با تروریسم هستید. فكر می كنیم حزبالله استراتژی درستی را در مبارزه با تروریسم و صهیونیسم اتخاذ كرده است.
**خاطره امیرعبداللهیان از سفر خود به مسكو
امیرعبداللهیان با بیان اینكه عربستان سعودی را كشور بزرگی در منطقه می‌دانیم و از این كشور خواستیم كه نقش سازنده‌ای را برای ایجاد امنیت در منطقه ایفا كند، اظهار داشت: همزمان با فشارهای زیاد بین‌المللی علیه سوریه برای فروپاشی دمشق من به روسیه سفری داشتم این در حالی بود كه یك روز قبل از من بندر بن سلطان رئیس وقت سرویس امنیتی عربستان به مسكو سفر كرده و با رئیس پوتین ملاقات كرده بود.
**تعجب مقامات روسیه از اتفاقات دیدار پوتین و بندر بن سلطان
مدیركل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه مقامات سوریه با تعجب از سخنان بندر بن سلطان در دیدار با پوتین سخن میگفتند، بیان كرد: بندر بن سلطان در این دیدار از تلاش برای سقوط بشار اسد گفته بود و همچنین صراحتاً اعلام كرده بود كه برای سرنگونی اسد همه گروه‌های مسلح جهان را در سوریه جمع كرده‌ایم و هدف ما این است كه با فعالیت این گروههای مسلح در سوریه، اسد سقوط كند.
**برنامه بندر بن سلطان برای استفاده از گروههای مسلح در جهت سرنگونی نظام سیاسی در سوریه
مشاور امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه طرف روسی به بندر بن سلطان میگوید كه آیا شما با استفاده از گروه‌های مسلح می‌خواهید نظام سیاسی یك كشور را سرنگون كنید، كه بندر بن سلطان می گوید 'بلی' برای سرنگونی اسد استفاده از این روش اشكالی ندارد، گفت: پوتین در مقابل به بندر بن سلطان می‌گوید آیا می‌دانید در این صورت پس از سقوط دمشق، گروه‌های مسلح به سراغ شما در ریاض می آیند، كه رئیس سرویس امنیتی – اطلاعاتی عربستان پاسخ می‌دهد بلی این را می دانیم ولی بلا فاصله پس از سقوط اسد، همه گروه‌های مسلح را در سوریه بمبماران و نابود میكنیم.
وی با اشاره به خاطره سفر بندر بن سلطان به روسیه افزود: این رفتار رئیس سرویس امنیتی عربستان در قبال یك موضوع امنیتی در سوریه است. ما مستندات زیادی داریم كه عملیات تروریستی در مقابل سفارت ما در بیروت توسط شخص بندر بن سلطان در زمانی كه رئیس سرویس اطلاعات و امنیت عربستان بوده، هدایت می‌شده است و هدف این حمله نیز شهید ركن‌آبادی سفیر ایران و سفارت جمهوری اسلامی ایران بوده است. ما هفته گذشته سالگرد شهادت دكتر ركن‌آبادی را در تهران برگزار كردیم.
امیرعبداللهیان گفت: هدفم از بیان این مسئله این است كه ما با عربستان گفت‌وگو داشتهایم و در آینده نیز خواهیم داشت چون همسایه هستیم و در یك منطقه مشترك قرار داریم. سعودی امكانات زیادی دارد كه می‌تواند در خدمت جهان اسلام و منطقه باشد ولی متأسفانه رفتار آنها در منطقه سازنده نیست و ما سعی كردهایم در مقابل این رفتار خویشتن‌داری كنیم. همچنین ما به آنها فرصت می دهیم چون مسائل داخلی آل سعود مانع تصمیم گیری صحیح آنها شده است.
سیام **6084**1449 * دریافت كننده: امیر خان زاده *انتشار دهنده: امیر كاردان راد