۱۰ مهر ۱۳۹۵، ۲۲:۲۸
کد خبر: 82251992
T T
۰ نفر
جنبش دانشجويي ضرورتي هميشگي براي نقد حكومت ها است

قزوين - ايرنا - نايب رييس دوم مجلس شوراي اسلامي، وجود جنبش دانشجويي را ضرورتي هميشگي براي نقد حكومت ها دانست و گفت: جنبش و تشكل هاي دانشجويي به عنوان ديده بان نظام، نقشي اساسي در مواقع حساس ايفا مي كنند.

به گزارش ايرنا، علي مطهري عصر شنبه در مراسم گشايش تشكل اسلامي انجمن فرهنگ و سياست در دانشگاه بين المللي امام خميني (ره) قزوين، جنبش دانشجويي را ضرورتي اجتناب ناپذير دانست و افزود: البته تاسيس جنبش و تشكل دانشجويي بايد مبتني بر اصول فكري باشد وگرنه ناقص و ابتر خواهد ماند، به گونه اي كه در انديشه هاي بيگانه هضم شود.
وي اضافه كرد: نمونه هايي از چنين تشكل هايي را مي توان در پيش از انقلاب اسلامي سراغ گرفت كه با وجود تشكيلات قوي اما به علت نداشتن مباني قوي فكري، سريع گرفتار انديشه هاي التقاطي و بيگانه شدند.
مطهري با بيان اينكه هر جامعه اي گروههاي ديده بان دارد، گفت: به طور قطع روحانيت نخستين ديده بانان و دانشگاه، دانشجويان و روشنفكران جامعه نيز هر كدام نقش موثر و ديده باني خود را ايفا مي كنند.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي، جنبش دانشجويي را جرياني مستقل، عدالتخواه و زلال براي نقد هميشه قدرت دانست و ادامه داد: در جامعه ما هيچ مقامي غيرقابل نقد نيست و مقام معظم رهبري نيز همواره در سخنان خود به اين مساله اشاره دارند.
مطهري در ادامه به آداب نقد اشاره كرد و افزود: تخصص و تسلط بر موضوع، انصاف و دلسوزي و خيرخواهي از جمله آداب نقد بوده و جنبش دانشجويي نيز بايد با در نظر گرفتن اين موضوع، شرايط نقد را در خود ايجاد كند.
وي با بيان اينكه مصلح اجتماعي ابتدا بايد خود صالح باشند، فراغت بيشتر، استقلال، عدالتخواه بودن و فطرت پاك و الهي را نقطه قوت جنبش دانشجويي برشمرد و اضافه كرد: در عين حال غلبه احساسات بر عقل، خطر ابزار واقع شدن براي قدرتمندان نيز از نقاط آسيب دانشجويان مي باشد .
مطهري اين تصور را كه انقلاب اسلامي هيچگاه از مسير صحيح خود خارج نمي شود را نادرست دانست و گفت: در طول تاريخ نيز انحراف انقلابها از آرمانهاي خود به كرات داريم.

** مدلي بهتر از دستورات قرآني و اسلام در خصوص حجاب سراغ ندارم
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به انتقاد دانشجويي به اظهارات وي درباره حجاب گفت: حجاب نماد جامعه اسلامي و شامل زنان و مردان است و مدلي بهتر از دستورات قرآني و اسلام در خصوص حجاب سراغ ندارم.
مطهري خاطرنشان كرد: در جامعه اسلامي نهاد خانواده بايد مستحكم باشد و راه استحكام آن نيز همين است كه روابط زن و مرد بيگانه با يكديگر بايد تعريف شده باشد.
وي افزود: تز اسلام درباره مسايل جنسي ارضا در حد نياز، در چارچوبهاي تعريف شده و عدم تحريك جنسي بوده و برآورده شدن نيازها تنها در محيط خانواده است، بر خلاف غرب كه هم تحريك و هم ارضاي غريزه آزاد و مكان هايي مانند كلوپ هاي شبانه به عنوان محيطي براي ارضاي اميال جسماني وجود دارند.
مطهري با اشاره به اينكه اسلام طرفدار محروميت جنسي نيست و ازدواج را راه حل آن مي داند، چرا كه سركوب و محروم كردن ارضاي جنسي عقده هاي رواني در پي خواهد داشت كه اسلام به شدت با آن مخالف است.

** تشكيل كميته ويژه رسيدگي به برجام در مجلس كار درستي نبود
نايب رئيس دوم مجلس شوراي اسلامي گفت: همواره با برجام موافق بوده ام و معتقدم درصد قابل قبولي از آن اجرا شده است و اگر امروز مسئولان ما در سازمان ملل از طرف هاي مقابل انتقاد مي كنند طبيعي است تا طرف مقابل را به حركت وادار كنند.
مطهري اضافه كرد: تشكيل كميته ويژه رسيدگي به برجام كار درستي نبود، بلكه اهرمي سياسي براي فشار وارد كردن به دولت بود.
وي ادامه داد: درباره توافق نامه ها بايد مجلس بر روي كليات آن بررسي كند، نه اينكه تمام جزييات و اصطلاحات آنها را كه شايد ماه ها و سال ها در مذاكرات بر روي آن كار شده را نقد و بررسي كند.
مطهري درپاسخ به انتقاد دانشجويي كه چرا دولت هر موضوع و مشكلي را به دولت احمدي نژاد ربط مي دهد گفت: حقيقت اين است كه بسياري از مسايل كشور به دولت نهم و دهم مربوط است و بي نظمي عجيبي در نظام مالي كشور ايجاد شد و بسياري از اقدامات وي بدون تحقيق و مطالعه و با هياهو و هيجان سازي همراه بود.
مطهري همچنين به انتقاد اين دانشجو كه فتنه 88 هشت ماه آشوب را در كشور ايجاد كرد پاسخ داد: اين هشت ماه آشوب نبود، بلكه ابتدا اعتراضي آرام و مدني بود و بي تجربگي برخي مديران، موجب شد تا اينقدر تداوم يابد، درحاليكه مي شد اين مشكل را ظرف چند روز و در فضايي آرام و به دور از هيجان مديريت كرد.

وي درباره تصويب قراردادهاي نفتي IPC و موضوع قانون مبارزه با پولشويي FATF در مجلس نيز گفت: اولا آنچه در مجلس تصويب شد قرارداد نفتي نبود، بلكه الگو و چارچوبي براي قراردادهاي نفتي تصويب شد تا هر تصميمي در اين زمينه مبتني بر ضوابط و بر اساس قوانين باشد.
مطهري خاطرنشان كرد: تمام مصوبات دولت بايد در هيات تطبيق مورد بررسي قرار مي گرفت و اين الگو نيز پس از دو بار ارسال به مجلس و بررسي آن در نهايت به تصويب اين هيات و رييس مجلس رسيد و ابلاغ شد، بنابراين هيچ قراردادي تصويب نشد، بلكه الگوي قراردادهاي نفتي تصويب شده است.
مطهري خاطرنشان كرد: درباره fatf نيز كه مشتمل بر سه قانون مبارزه با پولشويي، مبارزه با تامين مالي تروريسم و پيوستن به كنوانسيون مبارزه با فساد است 80 درصد كار تصويب و در حال اجرا است و تنها تعدادي از اينها هستند كه ممكن است براي ما مشكل ايجاد كند.
وي ادامه داد: در نامه وزير اقتصاد به اين اتحاديه نيز آمده است كه 41 اقدام توصيه شده آنها به كشورها چيزي است كه پيش از اين، هم در قانون ما و هم در قانون اساسي بر آن تاكيد شده، اما به هرحال در مواردي مانند موضوع تشخيص تروريسم بين ما و آنها اختلافاتي وجود دارد.
مطهري افزود: اين اتحاديه كشورها را از لحاظ اين سه قانون به چهار گروه تقسيم كرده كه ايران به همراه كره شمالي در دسته چهارم يعني ليست سياه كه كشورهاي پرخطر از لحاظ همكاري اقتصادي هستند قرار دارد، اما فعلا با نامه وزير اقتصاد كشور ما به مدت يك سال تا هجده ماه از اين ليست خارج شده است.
وي در پايان با بيان اينكه ما سال ها از نظام بانكي دنيا بيرون بوده ايم گفت: موارد توصيه شده در FATF مورد توافق ما است و فقط در مواردي اختلاف نظر داريم كه بعيد مي دانم مشكلي براي كشور ايجاد كند.
7388/ 6128
* خبرنگار: پريسا نوروزي * انتشار دهنده: وحيد مقدم سليمي