۱۱ مهر ۱۳۹۵، ۰:۱۳
کد خبر: 82252052
T T
۰ نفر
آغاز فعالیت مذاكره كننده ارشد بروكسل در مورد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا

لندن - ایرنا - 'میشل بارنیه' دیپلمات كاركشته فرانسوی روز شنبه به طور رسمی به نمایندگی از كمیسیون اروپا به عنوان مذاكره كننده ارشد با انگلیس درباره خروج این كشور از اتحادیه اروپا، كارش را شروع كرد.

به گزارش ایرنا، میشل بارنیه 65 ساله كه وظیفه اش فراهم كردن مقدمات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است، در آخر ماه جولای گذشته ( اوایل مردادماه ) توسط ژان-كلود یونكر، رئیس كمیسیون اروپا، برای این سمت معرفی شده بود.
«ژان كلود یونكر» رئیس كمیسیون اروپا، بارنیه را «مذاكره كننده ای ماهر و با تجربه فراوان در حوزه های اصلی سیاسی و مذاكره» توصیف كرده است.
بارنیه كه وزیر امور اروپا و نیز برای چند دوره وزیر امور خارجه فرانسه بوده است، دو بار سابقه كمیسیونری و عضویت در پارلمان را دارد.
مذاكره كننده ارشد اتحادیه اروپا درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا زیر نظر مستقیم ژان كلود یونكر كار خواهد كرد.
وی در چارچوب وظیفه اش قرار است از پایتخت های 27 عضو اتحادیه اروپا ( به جز لندن ) دیدار و با آنها در مورد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به گفت وگو بنشیند و سپس با لندن وارد مذاكره شود.
هر چند به گزارش منابع انگلیسی، بارنیه این رایزنی های خود را از قبل در این باره آغاز كرده است.
وی در همین چارچوب در روز پنجشنبه گذشته با 'فرانك والتر اشتاین مایر ' وزیر امور خارجه آلمان در برلین، در این باره گفت وگو و رایزنی كرد.
براساس گزارش های منتشره شده، بارنیه گفته است كه خواهان رسیدن به یك توافق 'برد - برد' با انگلیس در مورد برگزیت است.
هر چند برخی از رسانه های انگلیسی از انتخاب میشل بارنیه از سوی 'ژان كلود یونكر ' به عنوان 'اعلام جنگ ' یاد كرده اند.
گفته می شود كه بارنیه در زمانی كه در كمیسیون خدمات مالی اتحادیه اروپا فعالیت داشت ( 14-2010میلادی)، با بانكداران انگلیسی در لندن دچار چالش بوده است.
اگر چه 'ترزا می ' نخست وزیر انگلیس برخلاف گزارش رسانه های انگلیسی گفته كه مشتاق به همكاری با بارنیه است.
دولت نخست وزیر انگلیس، روز شنبه اعلام كرد برای همكاری با میشل بارنیه عجله دارد تا این گونه زمینه برای خروج هماهنگ و منظم انگلیس زودتر فراهم شود.
بارنیه پیش از این گفته است مذاكرات ما با انگلیس دشوار خواهد بود اما قصد اعلام جنگ با این كشور را نداریم.
وی در سخنانی كه در اوایل ماه سپتامبر امسال ایراد كرد، گفت: ما با انگلیس مدت زمان زیادی در جامعه ای با منافع مشترك بوده ایم و با این كشور در زمینه های امنیتی و دفاعی همكاری های خیلی خوبی داشتیم و باید تلاش كنیم كه همكاری های ما با لندن در سطح قوی باقی بماند.
اكثر مردم انگلیس در همه پرسی 23 ژوئن ( سوم تیرماه ) رأی به خروج از اتحادیه اروپا دادند ولی تاكنون لندن مذاكرات برگزیت را با بروكسل و سایر اعضای این اتحادیه كه متعاقب فعال كردن ماده 50 پیمان لیسبون صورت می گیرد، آغاز نكرده است.
انتظار می رود كه در اوایل سال آینده میلادی دولت 'ترزا می' ضمن فعال كردن ماده 50 پیمان لیسبون كه ناظر بر خروج اعضا از اتحادیه اروپاست، مذاكرات را بروكسل شروع كند.
بروكسل نیز اعلام كرده است تا زمانی كه انگلیس ماده 50 پیمان لیسبون را فعال نكند نمی توان با لندن، درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا گفت وگو كرد.
طبق این ماده هر عضو اتحادیه ‏اروپا كه تصمیم به خروج از این ‏اتحادیه بگیرد باید شورای ‏اروپا را از این تصمیم خود ‏مطلع سازد و این ‏شورا نیز با ‏انجام مذاكراتی با كشور ‏متقاضی، تمهیدات لازم را برای ‏خروج آن از اتحادیه اروپا ‏فراهم خواهد كرد.‏
اروپام**4**1552/انتشار دهنده: قاسم شریعتی