۱۳ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۲۲
کد خبر: 82255385
T T
۰ نفر

صادرات پسته از خراسان رضوی 5 برابر شد

۱۳ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۲۲
کد خبر: 82255385
صادرات پسته از خراسان رضوی 5 برابر شد

مشهد- ایرنا- ناظر گمركات خراسان رضوی گفت: صادرات پسته از گمركات این استان در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل پنج برابر شده است.

مسعود عاطفی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت هزار و 917 تن پسته به ارزش 16میلیون دلار از گمركات این استان صادر شد در حالی كه این رقم در مدت مشابه سال قبل 383 تن به ارزش سه میلیون دلار بود.
وی اظهار كرد: در نیمه نخست امسال صادرات اقلامی از جمله پیه صنعتی، زعفران در بسته بندی بیش از 30 گرم، سیب تازه و مصنوعات پلاستیكی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش بیش از 100 درصد افزایش داشت.
وی گفت: در مجموع صادرات كالا از گمركات خراسان رضوی در نیمه نخست امسال، یك میلیون و 34 هزار تن به ارزش 761 میلیون دلار بود كه نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن یك درصد و از نظر ارزش هفت درصد كاهش داشت.
عاطفی افزود: وزن صادرات كالا از گمركات استان در نیمه نخست سال گذشته یك میلیون و 47 هزار تن و ارزش آن 817 میلیون دلار بود.
وی اظهار كرد: از كل ارزش صادرات كالاهای غیرنفتی در نیمه اول سال جاری، هفت میلیون و 270 هزار دلار از محل تجارت چمدانی و 26 میلیون و 573 هزار دلار از محل بازارچه های مرزی باجگیران و دوغارون انجام گرفت.
ناظر گمركات خراسان رضوی گفت: كشورهای عمده مقصد كالاهای صادراتی این استان در مدت مزبور افغانستان، تركمنستان، امارات متحده عربی، عراق، تاجیكستان، قزاقستان، اسپانیا، ازبكستان، هنگ كنگ، چین، پاكستان، فرانسه، سوئد و برزیل بود.
وی افزود: ارزش صادرات كالا از خراسان رضوی طی این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به هنگ كنگ با رشد 546 درصدی، به پاكستان با رشد 109 درصدی، به سوئد با رشد 102 درصدی و به برزیل با رشد 100 درصدی مواجه شد.
وی اظهار كرد: اما این رقم در صادرات به تركمنستان، عراق، تاجیكستان، ازبكستان، لبنان، ایتالیا و هند در مقایسه با مدت مشابه سال قبل كاهش داشت.
عاطفی گفت: در نیمه نخست امسال میزان واردات كالا به خراسان رضوی 187 هزار تن به ارزش 166 میلیون دلار بود كه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن 13 درصد و از نظر ارزش 6 درصد كاهش داشت.
وی خاطر نشان كرد: واردات كالا از طریق گمركات و بازارچه های مرزی به خراسان رضوی در نیمه نخست پارسال 215 هزار تن به ارزش 177 میلیون دلار بود.
وی افزود: پنبه، انواع دانه ها، سولفات آمونیوم، برنج، ماشین های ریسندگی، ابریشم و شیرخشك عمده ترین كالاهای وارداتی به خراسان رضوی در نیمه نخست امسال بود.
عاطفی ادامه داد: بیشترین حجم واردات كالا به خراسان رضوی در این مدت از كشورهای امارات متحده عربی، جمهوری كره، پاكستان، تركیه، ازبكستان، چین، افغانستان، تركمنستان و لبنان انجام شد.
وی گفت: با توجه به مقایسه ارقام صادرات و واردات كالا، تراز بازرگانی خارجی گمركات خراسان رضوی طی 6 ماه اول سال جاری مثبت و معادل 595 میلیون دلار بود.
وی افزود: در این مدت یك میلیون و 258 هزار و 831 مسافر از طریق گمركات مرزی استان و فرودگاه مشهد تردد داشتند كه از این تعداد 630 هزار و 767 نفر وارد كشور شده و 628 هزار و 64 نفر از كشور خارج شدند.
ناظر گمركات خراسان رضوی اظهار كرد: تردد مسافران ورودی و خروجی از طریق گمركات مرزی خراسان رضوی در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 14 درصد كاهش داشت.
استان خراسان رضوی پنج گمرك در لطف آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون و مشهد و دو بازارچه مرزی در تایباد در مرز افغانستان و باجگیران در مرز تركمنستان دارد.
كشورهای هدف صادراتی خراسان رضوی به ترتیب افغانستان، تركمنستان، تاجیكستان و كشورهای آسیای میانه هستند و سیمان، مواد غذایی و زعفران عمده ترین كالاهای صادراتی این استان را تشكیل می دهند.
7489 / 6053 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم