هفتادهزارمیلیارد ریال كالای قاچاق امسال در كشور كشف شد

شیراز- ایرنا - معاون برنامه ریزی، نظارت و هماهنگی اقتصادی ستاد مركزی مبارزه با قاچاق كالا و ارز گفت : در شش ماه نخست سال جاری معادل هفتاد هزار میلیارد ریال كالای قاچاق در كشور كشف شده است .

به گزارش خبرنگار ایرنا ، سیدعلیرضا گلستانی زاده چهارشنبه در نخستین همایش ملی پیشگیری از قاچاق كالای سلامت محور در شیراز افزود : این آمار نشانگر حجم عظیم عملیات مبارزه با قاچاق و میزان زیاد واردات كالای قاچاق به كشور است .
او دامه داد: كشفیات قاچاق در سال های اخیر افزایش نسبی داشته است طوری كه سال 92 میزان كشفیات كالای قاچاق در كشور 12 هزار میلیارد ریال بود در حالی كه این میزان در سال گذشته به 50 هزار میلیارد ریال رسید. گلستانی زاده همچنین گفت:در عین حال سال 92 حدود 25 میلیارد دلار كالای قاچاق وارد كشورشدو این میزان سال گذشته حدود 9 و نیم میلیارد دلار كاهش یافت و به حدود 15 و نیم میلیارد دلار رسید.
معاون برنامه ریزی، نظارت و هماهنگی اقتصادی ستاد مركزی مبارزه با قاچاق كالا و ارز ادامه داد : با عزم جدی كه در مسوولان به وجود آمده است مبارزه با قاچاق از مظلوم بودن و مفلوك بودن خارج شده است.
وی با بیان اینكه پدیده قاچاق آثار بد سیاسی و اجتماعی و اقتصادی دارد گفت : قاچاق مانع از تحقق اقتصاد مقاومتی است و پیشگیری از قاچاق نیازمند شناخت مشكلات است كه در این زمینه عوامل موثر شناخته شده است.
گلستانی زاده فرهنگ مصرفی و سبك زندگی در كشوررا تغییر یافته دانست و گفت : فقدان نظام هوشمند و سیستم هوشمند نظارتی از جمله عوامل قاچاق است، كالای قاچاق بدون نظارت وارد كشور می شود و از خلاء های قانونی عبور می كند و سبك زندگی مردم را تغییر می دهد .
این مقام مسئول به بیكاری درمناطق مرزی اشاره كرد و آن را از عوامل شكل گیری قاچاق دانست و گفت : وقتی ما برخوردی می كنیم این انتقادها به ما می شود كه با عده ای كوله بر كالا برخورد كرده ایم، در یك مورد در كرمانشاه 28 میلیارد ریال كالا وارد كشور شده كه 18 میلیارد ریال آن را دستگاه ها وارد كرده اند و سهم اندكی مربوط به كوله برهاست .
نخستین همایش ملی پیشگیری از قاچاق كالای سلامت محور چهارشنبه با حضور مسئولان و صاحب نظران اقتصادی و اجتماعی در تالار حافظ شیراز گشایش یافت.
بنا بر اعلام دست اندركاران برگزاری این نشست، بررسی نظری راهكارهای پیشگیری از قاچاق كالاهای سلامت محور و تبادل نظر درباره اثربخشی اقدام های صورت گرفته و كارنامه دستگاه های متولی از محورهای برپایی این همایش ملی است.
احمد رحمانیان معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس در حاشیه این همایش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: 108 مقاله به دبیرخانه این همایش رسید كه 86 مقاله آن پذیرفته شده و 48 مقاله به صورت كارگاه و سخنرانی ارائه خواهد شد و مابقی به صورت پوستر است.
6113 / 1876
خبرنگار : نیكنام خشنودی ** انتشاردهنده : غلامرضا مالك زاده