۱۴ مهر ۱۳۹۵، ۱۵:۵۴
کد خبر: 82257459
T T
۰ نفر
سامانه ابلاغ الكترونيكي اوراق قضايي(ثنا) درهرمزگان راه اندازي شد

بندرعباس-ايرنا- رئيس كل دادگستري هرمزگان اگفت: با توجه به اهميت و مزاياي ابلاغ الكترونيك در نظام قضايي، سامانه ابلاغ الكترونيكي اوراق قضايي (ثنا) در استان راه اندازي شد.

به گزارش چهارشنبه ايرنا از روابط عمومي دادگستري هرمزگان، حجت الاسلام محمدصادق اكبري افزود: با تصويب آيين‌ نامه نحوه ي استفاده از سامانه‌هاي رايانه‌اي مخابراتي موضوع ماده 175 قانون آيين دادرسي كيفري مصوب سال 1392 از سوي رياست قوه قضائيه و با اجراي طرح ابلاغ الكترونيكي اوراق قضايي در دادگستري استان، مشكلات موجود در دايره ابلاغ به صورت سنتي رفع شده و گام موثري در راستاي كاهش زمان، هزينه‌ها و رفع اطاله دادرسي، ارتقاء سطح امنيت و جلوگيري از هرگونه سوء ‌استفاده در اين حوزه برداشته مي شود.
وي خاطرنشان كرد: اصحاب دعوي در پرونده‌هاي قضايي نخست با مراجعه به سامانه ثنا، مراحل ثبت‌نام را انجام و درمراكز تعيين شده از سوي دادگستري و دفاتر خدمات الكترونيك قضايي مستقر در نقاط مختلف استان با ارائه كد ملي، نسبت به احراز شماره تلفن همراه و پست الكترونيكي و ساير مشخصات هويتي خود اقدام و شناسه قضايي (رمز شخصي) را از طريق پيامك دريافت مي نمايند و با ارائه اين شناسه و با مراجعه به سامانه ابلاغ همه اوراق مربوطه را مشاهده خواهند كرد.
رئيس كل دادگستري هرمزگان تصريح كرد: در قالب اين طرح‌، اوراق قضايي مانند اخطاريه و احضاريه‌، به صورت الكترونيكي به 2 طرف پرونده ابلاغ مي‌شود و به منظور دريافت الكترونيك اوراق قضايي براي طرفين پرونده، حساب كاربري قضايي تعريف و در اختيار آنان قرار مي‌گيرد‌.
وي افزود: پس از ارسال اوراق قضايي‌، پيامكي نيز براي 2 طرف پرونده فرستاده مي‌شود تا با مراجعه به حساب كاربري قضايي خود‌، اوراق قضايي را دريافت كنند و با باز نمودن فايل مربوطه از سوي هريك از كاربران اين سامانه اقدام ياد شده به منزله ابلاغ واقعي محسوب مي گردد و در صورت باز نكردن فايل مربوطه ابلاغ قانوني متصور مي باشد و براساس قانون حضور نداشتن هريك از 2 طرف پرونده مانع از گرفتن تصميم قضايي نمي باشد.
اين مسئول عالي قضايي اظهار داشت: الكترونيكي شدن روند ابلاغ‌ها، علاوه بر صرفه‌جويي در وقت، در كاهش هزينه‌ها نيز تاثير بسزايي دارد به ‌نحوي‌ كه حذف كاغذ، ارسال پستي و استفاده از نيروي انساني براي ابلاغ اوراق، كمك شاياني در شيوه نوين دادرسي‌ها و ارائه خدمات به مردم خواهد بود.
حجت الاسلام اكبري خاطرنشان كرد: ابلاغ الكترونيك فرصتي استثنايي براي قوه قضاييه است تا گام‌هاي اساسي را در توسعه اين روند بردارد، ضمن اينكه با ابلاغ الكترونيك ديگر در بسياري از موارد نيازي به بهره گيري از توان و ظرفيت انساني نيروي انتظامي نداريم.
وي در خصوص شيوه راه‌اندازي سيستم ابلاغ الكترونيك گفت: سامانه‌اي به نام ابلاغ طراحي شده است كه تمامي ابلاغ‌ها از سامانه CMS به طور اتوماتيك به سامانه ابلاغ ارسال مي‌شود و طرفين پرونده هاي قضايي به آن دسترسي دارند و مي‌توانند با مراجعه به اين سامانه ابلاغ خود را دريافت كنند.

وي گفت: مراجعان دستگاه قضايي در مناطق مختلف استان مي توانند پس از ثبت نام الكترونيك در سامانه جامع ابلاغ الكترونيك قضايي( ثناء ) به نشاني اينترنتي : http://eblagh.adliran.ir بخشي از مراحل ثبت نام را انجام دهند و سپس جهت احراز هويت با مراجعه به دفاتر خدمات الكترونيك قضايي نسبت به ثبت نام و دريافت حساب كاربري اقدام نمايند.
اكبري اضافه كرد: شهروندان بندرعباس نيز مي توانند با مراجعه به دفتر شماره يك خدمات الكترونيك قضايي به نشاني گلشهر و دفتر شماره 2 خدمات الكترونيك قضايي به آدرس سه راه دلگشا مراحل ياد شده را به منظور ثبت نام به انجام رسانند.
7195/6048
خبرنگار رقيه غلامي زاده**انتشار دهنده:خليل تنيده