۱۴ مهر ۱۳۹۵، ۱۹:۲۵
کد خبر: 82257749
T T
۰ نفر
نگاه توسعه محور رهبري و دولت سبب تحرك در تكميل زيرساختهاي چابهار شده است

چابهار- ايرنا- رئيس هيات مديره و مديرعامل سازمان منطقه آزاد تجاري صنعتي چابهار گفت: نگاه توسعه محور رهبري و دولت به ويژه استاندار سيستان وبلوچستان سبب تسريع در تكميل زيرساخت هاي بندري و اجراي طرح هاي كلان اشتغالزايي، عمراني و اقتصادي منطقه آزاد چابهار شده است.

عبدالرحيم كردي روز چهارشنبه در نخستين نشست خبري با اصحاب رسانه چابهار اظهار داشت: وقتي شخص اول و نماينده عالي دولت در استان سيستان وبلوچستان حساسيت و نگاهي ويژه و مثبت براي پيگيري طرح هاي كلان در دست اجرا دارد قطعا در توسعه مناطقي مانند چابهار تاثيرگذار است.
وي افزود: با پيگيري هاي فرماندار چابهار و استاندار سيستان وبلوچستان در كمتر از يكسال گذشته مجوز ساخت فرودگاه بين المللي چابهار صادر شده است و مرز ريمدان بعد از گذشت سالها رسما به عنوان جابجايي كالا و مسافر تعيين شده است.
وي گفت: چابهار به دليل موقعيت راهبردي در دنيا و قرار داشتن در دهانه آب هاي اقيانوس هند پس از تكميل طرح توسعه بندر، ايجاد راه آهن، خط گاز و توسعه راههاي ارتباطي و ترانزيتي در آينده اي نزديك به قطب اقتصادي وتجاري كشور تبديل خواهد شد.
وي ادامه داد: چابهار به عنوان پيشاني توسعه ايران اسلامي است و مي تواند كشورهاي حاشيه اقيانوس هند را به آسياي ميانه متصل كند و مكاني مناسب براي جابجايي كالا و مسافر باشد.
مديرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار بيان كرد: طرح توسعه بندر هم اينك با پيشرفت خوبي در حال اجراست و ظرفيت فعلي بندر چابهار از دو ميليون و 500 هزار تن به هشت ميليون و500 هزار تن تا سال آينده خواهد رسيد.
كردي با بيان اينكه ماموريت اصلي هر منطقه آزاد در كشور در ابتداي تاسيس تعريف شده است، خاطرنشان كرد: ماموريت منطقه آزاد چابهار حمل و نقل، ترانزيت، فولاد، پتروشيمي، بسته بندي محصولات و صادرات مجدد و خودروسازي است.
وي ادامه داد: در چابهار چهار مجتمع فولاد با ظرفيت 10 ميليون تن در سال قرار است راه اندازي شود كه هم اينك مجتمع فولاد مكران بسرعت در حال آماده سازي زيرساخت ها است.
وي تصريح كرد: چابهار به قطب پتروشيمي كشور نيز تبديل خواهد شد و هم اينك از 17 پلنت 6 پلنت مجوزهاي محيط زيست را دريافت كرده اند و بزودي يك مجتمع پتروشيمي در چابهار راه اندازي خواهد شد.
وي گفت: ايجاد شهرك تخصصي خرما در دستور كار است و بزودي تمامي مشكلات بخش خرما استان سيستان وبلوچستان در زمينه فرآوري، بسته بندي و عمل آوري اين محصول مرتفع خواهد شد.
وي به ايجاد شهرك برنج و تجهيزات پزشكي نيز اشاره كرد و افزود: بخش خصوصي عزم جدي براي تكميل طرح هاي اقتصادي و تجاري دارد و اقدامات لازم براي راه اندازي اين شهرك ها انجام شده است.
وي با بيان اينكه برگزاري اجلاس آيورا در چابهار دستاوردهاي خوبي داشته و نگاه جديدي را در كشورهاي منطقه متوجه چابهار كرده است، افزود: ايجاد پل ارتباطي بين سرمايه گذاران و انجام سفرهاي متعدد شركت ها و سرمايه گذاران بخش خصوصي داخلي و خارجي از دستاوردهاي مهم اين اجلاس است.
وي گفت: ايجاد شهرك چاي توسط سرمايه گذاران كشور كنيا شركت كننده در اجلاس آيورا از جمله دستاوردهاي اين اجلاس است و نگاه آنان به فعاليت تجاري واقتصادي جلب شده بود.
رئيس هيات مديره و مديرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: براي توسعه و رونق اشتغال و كسب و كار قطب سوم خودروسازي در چابهار جانمايي و براي آن 400 هكتار زمين در نظر گرفته شده است كه بزودي اقدامات لازم در اين خصوص توسط بخش خصوصي انجام خواهد شد.
كردي گفت: چابهار موقعيت مناسبي براي توسعه كشورهاي همسايه به ويژه افغانستان است و در اين باره مي تواند كالا، محصولات كشاورزي، انواع معادن، زغال سنگ، سنگ قيمتي و تزئيني آن كشور را پس از فرآوري به دنيا صادر و ترانزيت كند.
وي بيان كرد: 100 هيات تجاري و اقتصادي در يكسال گذشته به چابهار سفر كرده اند كه 15 تفاهمنامه امضا شده است و بيش از هفت شركت اقدام به سرمايه گذاري در منطقه آزاد كرده اند.
وي گفت: منطقه آزاد و بندر چابهار راه نرفته زيادي دارد و براي توسعه آن تكميل زيرساخت ها خيلي مهم است و در اين زمينه اقدامات لازم در قالب طرح توسعه سواحل مكران با نظارت و نگاه ويژه رهبر معظم انقلاب و رياست جمهوري در حال انجام است.
مديرعامل منطقه آزاد چابهار ادامه داد: تا پايان سال جاري مزرعه خورشيد توليد برق به بهره برداري مي رسد و طرح هاي اقتصادي و تجاري نيز در حال كار هستند.
كردي گفت: تا كنون 2 هزار و 640 شركت براي سرمايه گذاري در منطقه آزاد چابهار به ثبت رسيده است و بخش زيادي از آنها در حال كار هستند.
وي گفت: در منطقه آزاد چابهار ثبت شركت در كمتر از 2 روز كاري انجام مي شود و سرمايه گذار هيچگونه معطلي براي فعاليت اقتصادي و تجاري نخواهد داشت.
به گزارش ايرنا، منطقه آزاد چابهار در 9 پيكره تجاري، توريستي و خدماتي، سردخانه و كارگاههاي غيرآلاينده، مسكوني، فضاي سبز، روستاي تيس و اراضي كشاورزي، توريستي و تفريحي، صنعتي، فرودگاه، پالايشگاه، صنايع سنگين و پيكره نهم صنايع دريايي و تجهيزات آب شيرين كن در سال 1373 راه اندازي شده است.
شهرستان چابهار از توابع استان سيستان و بلوچستان با 260 هزار نفر جمعيت از شمال به شهرستان هاي نيكشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به كشور پاكستان، از جنوب به درياي عمان (مكران) و از غرب به بندر كنارك متصل است.
بندر زيباي چابهار واقع در قلب مَكُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 كيلومتري جنوب زاهدان مركز استان سيستان و بلوچستان از 2 شهر به نام هاي چابهار و نگور، سه بخش مركزي، دشتياري و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشكيل شده است.

3043 **6081 خبرنگار: رستم كريمي نژاد** انتشار دهنده: حيدر سراياني
اخبار لحظه به لحظه را در كانال تلگرامي «اخبار ايرنا سيستان و بلوچستان» دنبال كنيد. @irnazahedan