۱۵ مهر ۱۳۹۵، ۸:۰۶
کد خبر: 82258047
T T
۰ نفر

تايلند به فعال هنگ گنگي اجازه ورود نداد

۱۵ مهر ۱۳۹۵، ۸:۰۶
کد خبر: 82258047
تايلند به فعال هنگ گنگي اجازه ورود نداد

پكن - ايرنا - تايلند در اقدامي كه گفته مي شود در توافق با مقامات دولت چين صورت گرفته، از ورود يك فعال دموكراسي هنگ كنگي كه براي انجام سخنراني در يكي از دانشگاههاي بانكوك به اين كشور دعوت شده بود، جلوگيري به عمل آورد.

به گزارش ايرنا، «جو شوا وونگ» فعال جنبش دموكراسي دانشجويي در هنگ كنگ در شرايطي نتوانست وارد تايلند شود كه ۱۲ ساعت هم در فرودگاه اين كشور در بازداشت بود.
گزارش ها حاكي است كه تايلند پس از رايزني هايي كه با چين داشته از ورود اين فرد به كشور جلوگيري به عمل آورد و نام او را در فهرست سياه قرار داد.
او اين هفته براي يك مراسم دانشجويي به تايلند دعوت شده بود اما به نوشته روزنامه «ساوت چاينا» از هنگ كنگ به دليل آنچه تعامل تجاري ميان تايلند و چين عنوان شده، از ورودش به بانكوك جلوگيري شد و روز گذشته (چهارشنبه) به هنگ كنگ بازگردانده شده است.
مسئولان تايلندي گفته اند: اينها از هر جا كه بيايند، اعم از هنگ كنگ يا سرزمين اصلي چين، از اتباع چين محسوب مي شوند و به همين دليل لازم بود به كشور بازگردانده شود.
فعال دانشجويي ۱۹ ساله هنگ كنگي در اين باره گفته است: وقتي وارد فرودگاه شده ۲۰ مامور پليس او را محاصره كردند و نهايتا در يك سلول در فرودگاه بانكوك براي ۱۲ سال بازداشت بود.
او كه پس از جنبش مشهور به اشغال مركز (جنبش چتر) تحت حمايت غرب در سال ۲۰۱۴ به چهره اي مشهور در هنگ كنگ تبديل شد، ‌مي گويد: هرگز گمان نمي كردم در جايي به غير از چين دستگير شوم.
مقام هاي تايلند مي گويند: چنانچه او دست به فعاليت دموكراسي در اين كشور مي زد باعث مي شد تا روابط بانكوك و پكن خدشه دار شود.
وزارت امور خارجه چين با انتشار بيانيه اي اعلام كرده كه به آنچه تصميم اداره مهاجرت و مسئولان تايلند مي باشد، ‌احترام مي گذارد.
سازمان عفو بين الملل پس از آنكه اجازه داده نشد اين فعال دانشجويي به وكيل و تلفن در تايلند دسترسي داشته باشد، ‌عنوان كرد كه نفوذ چين بر كشورهاي ديگر در اين گونه موارد باعث نگراني است.
«وونگ» همچنين سال گذشته قصد سفر به مالزي را داشت كه از ورود او به آن كشور نيز جلوگيري به عمل آمد اما خيلي زود و بدون بازداشت به هنگ كنگ بازگردانده شد.
در ماه اوت سال گذشته دادگاهي در هنگ‌كنگ، «جو شوا وونگ» را به دليل نقش موثر وي در اعتراضات سال 93 در اين منطقه به انجام خدمات اجتماعي محكوم كرد.
هنگ كنگ از اوايل مهر ماه سال 93 تحت حمايت غرب بويژه انگليس به مدت سه ماه شاهد تجمع اعتراض آميز هزاران نفر از مردم اين منطقه به تصميم مقامات پكن در خصوص تاييد نامزدهاي انتخابات محلي بود.
آساق**۲۳۱**1597*انتشاردهنده: فرهاد راستي