۱۵ مهر ۱۳۹۵، ۲۰:۱۲
کد خبر: 82259014
T T
۰ نفر
بهره برداری از 12 كیلومتر بزرگراه در قروه و دهگلان

سنندج-ایرنا- همزمان با سفر وزیر راه و شهرسازی به استان كردستان 12 كیلومتر بزرگراه در شهرستان های قروه و دهگلان به بهره برداری رسید.

به گزارش ایرنا، بهره برداری از این 12 كیلومتر بزرگراه در شهرستان های دهگلان و قروه روز پنجشنبه با حضور پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مسئولان اجرایی این دو شهرستان برگزار شد.
از این مقدار بزرگراه هشت كیلومتر آن در مسیر گنجی-كاظم آباد محور همدان سنندج قرار دارد كه برای احداث ان در مجموع بیش از 200 میلیارد ریال هزینه شده است.
چهار كیلومتر دیگر شامل ورودی و خروجی شهر دهگلان است كه با بیش از 100میلیارد اعتبار احداث شده است.
نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی در آیین بهره برداری از این طرح ها گفت: وضعیت راه های روستایی از حد متوسط كشوری پایین تر و آسفالت راه های روستایی به طور كامل صورت نگرفته است.
علی محمد مرادی روز پنجشنبه در افتتاح مسیر گنجی-كاظم آباد افزود: روستاهایی با 120 خانوار جاده و آسفالتی صورت نگرفته است و نه تنها در بهسازی بلكه در نگهداری راه ها هم مشكل وجود دارد.
به گفته وی اغلب وسایل و دستگاه های حوزه راه مستهلك هستند و باعث می شوند كارهای درست پیش نرود و در زمستان برای خدمت رسانی با مشكل مواجه شود.
مرادی با اشاره به اینكه نقاط حادثه خیز در استان زیاد است اظهار كرد: در این خصوص تاكنون اقدام جدی صورت نگرفته است.
وی با بیان اینكه تعاونی های مسكن مهر در مكان مناسبی احداث نشده است افزود: كارهای بهسازی درست صورت نگرفته است و برخی از پروژه ها نیمه تمام باقی مانده است.
وی افزود: برخی از راه های روستایی به دلیل عدم آسفالت در فصل زمستان قطع ارتباط با شهر را دارند و 41درصد روستاهای دهگلان آسفالت نشده اند.
مرادی با بیان اینكه در قروه هم راه های روستایی دارای مشكل یا تخریب هستند گفت: روستای وینسار با چهار هزار جمعیت فاقد پل زیر گذر است و باید از پتانسیل شهرستان استفاده كرد.
وی جاده ارتباطی به طرف غار علیصدر برای مرتبط كردن مناطق گردشگری تسهیل ارتباط دو استان همدان و كردستان و همچنین سهولت دسترسی به غار علیصدر مهم ارزیابی كرد و افزود: این مشكل راه ها باعث شده سرمایه گذاری در منطقه آن طور كه باید صورت نگیرد.
فرماندار دهگلان نیز گفت: شهرستان دهگلان با وسعت دو هزار و 45 كیلومتر مربع و جمعیت نزدیك به 65 هزار نفر دارد كه 58 درصد جمعیت این شهرستان روستایی و 42 درصد ساكن شهر دهگلان و بلبان آباد هستند
یحیی نظری با اشاره به اینكه 108 روستا شهرستان دهگلان دارای سكنه هستند افزود: اقتصاد شهرستان عمدتاً بر پایه كشاورزی است كه 160هزار هكتار اراضی كشاورزی و 90 هزار هكتار منابع طبیعی است.
به گفته وی 25 هزار هكتار اراضی به صورت آبی و 15 هزار هكتار آبیاری بارانی است و تولیدات كشاورزی منطقه گندم، سیب زمینی و علوفه است.
نظری با اشاره به موقعیت شهرستان دهگلان نسبت به سایر شهرستان ها از پتانسیل ها برای توسعه برخوردار است اظهار كرد: دهگلان فاصله كمی با مركز استان و استان های همجواردارد و ظرفیت زیرساختی با توجه دولت بعد از انقلاب تا حدودی مهیا شده است اما نیاز به توجه ویژه دولت به این شهرستان است.
وی با اشاره به احداث ایستگاه های ایست و بازرسی در مسیر دهگلان-قروه افزود: خط آهن سنندج-همدان حدود 10 كیلومتر كار شده كه نیاز است تسریع شود و خط ریلی كمك به توسعه استان و شهرستان است.
نظری با بیان اینكه مجموع راه های بین شهری 53 كیلومتر آسفالت شده است گفت: 18 كیلومتر دهگلان- بلبان آباد نقطه حادثه خیز و مسیر مرتبط به كامیاران است نیازمند به تعریض است.
به گفته وی محدوده جاده های شهری 7. 53 كیلومتر است كه بخشی از مسیر بین دهگلان-حسین آباد- دیواندره نیازمند توسعه است و مابقی از جمله كمربندی دهگلان نیازمند اعتبار است و این مهم در كاهش تصادفات نقش دارد.
فرماندار دهگلان با اشاره به اینكه 188 كیلومتر جاده های روستایی این شهرستان معادل 60 درصد آسفالت شده است گفت: 20 كیلومتر راه شوسه و 13 كیلومتر راه خاكی است.
وی در ادامه اضافه كرد: در حوزه راه روستایی مطالبات زیاد و اعتبارات كم است و نیازمند اعتبارات جهشی در این زمینه است.
نظری با بیان اینكه برای آسفالت جاده های روستایی با اعتبارات قطره چكانی سال ها طول خواهد كشید گفت: لازم است دولت عنایت ویژه ایی به راه های روستایی این شهرستان داشته باشد.
به گفته وی دهگلان از سال 60 به شهر ارتقا یافته است با وجود این بافت شهری به دلیل پایین بودن درآمدها و اعتبارات كامل محقق نشده است.
نظری افزود: شهر دهگلان از سال 87 به شهرستان تبدیل شد اما از لحاظ زیرساخت های شهری مشكل دارد.
وزیر راه و شهرسازی صبح روز پنجشنبه به همراه تعدای از معاونین خود به استان كردستان سفر كرده است.
بازدید از پروژه های راه سازی، بهره برداری از 70 كیلومتر بزرگراه و 80 كیلومتر راه روستایی از برنامه های وزیر راه و شهرسازی و معاونین وی در كردستان است.
استان كردستان در مجموع هفت هزار و 850 كیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی دارد كه 6 هزار كیلومتر آن راه روستایی و هزار و850 كیلومتر آن راه اصلی و فرعی است.
قروه در 90 كیلومتری شرق سنندج واقع شده است.
7345
**گزارش از سارا صالحی
**منتشركننده: عبدالله رحمانی