۱۵ مهر ۱۳۹۵، ۲۳:۰۲
کد خبر: 82259108
T T
۰ نفر
چراغ سبز دولت «ترزا می» به استخراج گاز شیل به روش فراكینگ در انگلیس

لندن - ایرنا - ساجد جاوید وزیر امور جوامع و دولت های محلی انگلیس روز پنجشنبه موافقت خود را با طرح اكتشاف گاز شیل به روش فراكینگ در میدان گازی متعلق به شركت 'كوادریلا 'در پرستون واقع در منطقه لانكاشر در غرب این كشور اعلام كرد.

به گزارش ایرنا، روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: تصمیم دولت انگلیس برای رد مخالفت شورای شهر لانكاشر با طرح استخراج گاز شیل به روش فراكینگ؛ این یك پیروزی برای صنعت شیل بریتانیا به شمار می آید.
به نوشته این روزنامه، این پیروزی همچنین سبب خواهد شد تا راه برای نخستین اكتشاف گاز شیل در انگلیس كه پنج سال پیش به دلیل زلزله منع گردیده بود، باز شود.
ساجد جاوید وزیر جوامع انگلیس در حكمی دستور داد تا شركت كوادریلا بتواند چهار چاه افقی را در میدان گازی 'پرستون نیورود' در نزدیكی «بلك پول» حفاری كند.
ساجد جاوید گفت كه توسعه گاز شیل سبب افزایش رشد اقتصادی انگلیس، حمایت از 64هزار شغل، ایجاد منبع انرژی داخلی و كاهش وابستگی به انرژی های وارداتی را دارد.
این اولین بار در تاریخ انگلیس است كه با استخراج به روش فراكینگ كه به لایحه های سطح پایین منازل اطراف نفوذ خواهد كرد، موافقت شده است.
این تصمیم وزیر جوامع انگلیس واضح ترین پیام دولت به توسعه گاز شیل به روش فراكینگ، در برابر مخالفان این روش از گروه های طرفدار محیط زیست و جوامع محلی به شمار می آید.
شبكه خبری 'بی.بی.سی' نیز در گزارشی روز پنجشنبه گفت: این برای اولین بار در تاریخ انگلیس خواهد بود كه گاز شیل به روش حفاری افقی استخراج می شود.
این شبكه خبری افزود: این در حالی است كه كارزارهای تبلیغاتی مخالف فراكینگ و طرفدار محیط زیست به شدت از این تصمیم دولت انتقاد كرده و می گویند كه این كار نقض حقوق دمكراسی اهالی منطقه 'پرستون نیورو'( در شمال لیورپول در غرب انگلیس) است.
بی.بی.سی افزود: دولت انگلیس هنوز طرح استخراج گاز شیل از میدان «روسیكر وود» كه در نزدیكی میدان كوادریلا پرستون قرار دارد را به دلیل نگرانی از تاثیرات این روش بر منطقه تائید نكرده است.
این شبكه خبری اضافه كرد: شورای شهر لانكاشر سال گذشته میلادی استخراخ گاز شیل را به روش فراكینگ از میادین یاد شده به دلیل تاثیرات منفی بر ترافیك شهری و سروصدا رد كرده بود.
بی.بی.سی گفت: «فرانسیس اگان» مدیر اجرایی شركت كوادریلا بیان داشت: ما در این طرح همه جوانب اعم از ترافیك، سروصدا، آب و غیر را در نظر گرفتیم و آژانس محیط زیست ارزیابی ما را پذیرفته است.
این شبكه خبری افزود: این در حالی است كه «پولینا استینر» رئیس كمپین «دوستان زمین» می گوید: فراكینگ مغایر اهداف ما برای مقابله با تغییرات آب و هوایی است. دولت بایستی دست از تمركز بر روی سوخت های فسیلی بردارد و به جای آن روی انرژی های تجدید پذیر سرمایه گذاری كند.
بی.بی.سی افزود: «پم فوستر» رئیس مشترك كارزار اقدام شهروندان علیه فراكینگ نیز گفت: این اقدامی علیه دمكراسی است. ما تمام كانال های دمكراسی را دنبال كرده ایم اما به جایی نرسیده ایم و این خیلی نگران كننده است.
این شبكه خبری ادامه داد: با این حال او می گوید كه این كمپین به كارش ادامه خواهد داد.
به گفته بی.بی.سی، طرح استخراج گاز به روش فراكینگ قرار است از پایان سال 2017 در كوادریلا آغاز شود.
این شبكه افزود: با این حال مخالفان این طرح ممكن است در اجرای آن مانع تراشی كرده و به دادگاه شكایت كنند.
بی.بی.سی افزود: مخالفان طرح یادشده بایستی بتوانند ثابت كنند كه این طرح به گونه ای غیرقانونی تصویب شده كه كاری زمان بر و پرهزینه خواهد بود.
این شبكه خبری افزود: استخراج گاز شیل به روش فراكینگ در سال 2011 پس از وقوع زلزله در منطقه بلكول ممنوع شد اما این منع در سال 2012 لغو گردید.
بی.بی.سی گفت: هرچند استخراج گاز شیل به روش فراكینگ پیشتر در انگلیس صورت گرفته است اما این برای اولین بار است كه فراكینگ به روش افقی صورت می گیرد.
این شبكه افزود: در این روش به مراتب بهره بری بیشتری نسبت به روش حفاری سنتی به صورت عمودی دارد كه در آن سطح دسترسی به منافع نفتی كمتر است.
گاز شیل و نفت شیل مدت هاست كه به عنوان یك منبع جدید انرژی در كشورهای مختلف جهان از جمله انگلیس موردتوجه قرارگرفته است اما استخراج آنها به شیوه شكست هیدرولیكی یا فراكینگ تاكنون بحث های زیست محیطی زیادی را برانگیخته است.
اما به گفته متخصصان انگلیسی با توجه به موفقیت های آمریكا درزمینهٔ نفت و گاز شیل، انگلیس به دنبال ورود به این حوزه به رغم مخاطرات زیست محیطی آن است.
براساس گزارش های منتشرشده میزان كنونی تولید نفت شیل در جهان حدود 5 میلیون بشكه است كه كمتر از 6 درصد از عرضه جهانی نفت خام را به خود اختصاص داده است.
براساس برآوردهای صورت گرفته، حجم قابل توجهی از ذخایر گاز شیل در انگلیس وجود دارد و دولت این كشور نیز تمایل خود را به استخراج این منابع به عنوان یك 'اولویت ملی ' نشان داده است تا بتواند به گونه ای كاهش ذخایر نفت و گاز كه در مناطق شمالی این كشور وجود دارد را جبران كند اما مخالفت قدرت های محلی و گروه های مدنی زیستی محیطی تاكنون مانع از شروع عملیات استخراج این ذخایر به شیوه فراكینگ شده است.
سازمان نفت و گاز انگلیس (او جی ای) در آذر ماه سال گذشته اعلام كرد كه به رغم وجود برخی نگرانی های زیست محیطی، برای تسریع در بهره برداری از ذخایر گاز شیل و نفت شیل این كشور، ده ها مجوز جدید اكتشافی را صادر كرده است.
سازمان نفت و گاز انگلیس (اوجی ای ) بیان داشته كه مجوزهای اكتشافی صادرشده برای 120 منطقه در انگلیس و از جمله پارك طبیعی 'پیك دیستریك ' است.
شركت های' اینئوس سوئیس' ، 'كوادریلا' و ' ایگاز' انگلیس و شركت 'گاز دو فرانس' فرانسه از جمله شركت هایی هستند كه این مجوزها را دریافت كرده اند.
البته تمام مجوزهای جدید صادرشده برای گاز شیل در محدود انگلیس واقع شده اند چراكه پارلمان های محلی ولز و اسكاتلند هرگونه بهره برداری به شیوه فراكینگ به دلیل نگرانی های زیست محیطی متوقف كرده اند.
ذر انگلیس و برخی كشورهای دیگر محدودیت هایی برای استخراج این گاز به شیوه فراكینگ وجود دارد و در كشور فرانسه و آلمان این عملیات به حال تعلیق درآمده است.
طبق برآوردهای صورت گرفته در ناحیه ای به وسعت 500 مایل مربع در انگلیس، 110 تریلیون فوت مكعب گاز شیل نهفته است كه اكتشاف فقط 10درصد از این ذخایر تقریبا معادل 4 سال مصرف گاز این كشور خواهد بود.
برای استخراج گاز شیل باید آب، سنگ و مواد شیمیایی را با فشار بالا به داخل زمین تزریق كرد تا با شكسته شدن صخره ها گاز به دام افتاده در میان آنها آزاد شود.
مخالفان فراكینگ معتقدند كه این شیوه سبب آلودگی گسترده منابع آبی زیرزمینی خواهد شد.
اروپام**5**ن**1552/انتشار دهنده: قاسم شریعتی