۱۹ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۲۹
کد خبر: 82263157
T T
۰ نفر

بیش از 700 سایت‌ همسریابی مسدود شد

۱۹ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۲۹
کد خبر: 82263157
بیش از 700 سایت‌ همسریابی مسدود شد

تهران-ایرنا- رئیس پلیس فتا با اشاره به مسدود شدن بیش از 700 سایت‌ همسریابی گفت : تنها مرجع صدور مجوز برای اینگونه سایت ها وزارت ورزش و جوانان است.

به گزارش ایرنا از اعلام روز دوشنبه پایگاه خبری پلیس، سردار سیدكمال هادیانفر در این باره افزود: گردانندگان این سایت‌ها به محاكم قضائی معرفی شدند.
وی با بیان اینكه چند سالی است شاهد فعالیت سایت‌های همسریابی در فضای سایبر هستیم و برخی از این سایت‌ها ادعا دارند كه دارای مجوز از نهادها و دستگاه‌های مختلف هستند، افزود: تا‌كنون هیچ مجوزی از سوی نیروی انتظامی یا پلیس‌ فتا برای فعالیت سایت‌های همسریابی داده نشده است.
هادیان فر افزود: با توجه به جرایم مختلفی كه از سوی این سایت‌ها علیه كاربران صورت می‌گیرد، یكی از دغدغه‌های پلیس فتا برخورد با این‌گونه جرایم و سایت‌هاست.
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا با اشاره به تشكیل پرونده‌های متعدد كلاهبرداری و هتك حیثیت مرتبط با ثبت‌نام در سایت‌های همسر‌یابی در پلیس فتا، گفت: این امر خود گواه غیر قانونی بودن فعالیت و انگیزه فعال شدن اینگونه سایت‌ها می باشد.
وی یادآور شد: حتی برخی از این سایت‌ها پا را فراتر گذاشته و ادعا داشتند كه آن‌ها برای مشروعیت فعالیت خود در خصوص همسر‌گزینی از مراجع معظم و معزز تقلید استفتاء نموده و این عزیزان، مهر تایید بر فعالیت آن‌ها در فضای سایبر زده‌اند.
این مقام ارشد انتظامی اضافه كرد: در حالی‌كه بنا‌بر استعلام پلیس فتا از دفاتر مراجع عظام تقلید، ادعای كذب این سایت‌ها ثابت شده و مشخص گردیده كه هدف گردانندگان سایت‌های همسریابی پیش از آن‌كه حل مشكلات ازدواج جوانان باشد، كسب درآمد است.
سردار هادیانفر تأكید كرد: پلیس فتا در طول سالیان گذشته بارها از سوی رسانه‌های مختلف دیداری، شنیداری و مكتوب در خصوص فعالیت سایت‌های همسریابی هشدار داده است كه این سایت‌ها مجوز فعالیت ندارند و ادعای آن‌ها برای داشتن مجوز كذب است.
وی با بیان این‌كه برخورد با جرایم فضای سایبر بر عهده پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات است، گفت: پلیس فتا با هماهنگی مراجع قضائی در خصوص جرایم مشهود برخورد می‌كند و آن دسته از جرایمی هم كه به‌ صورت پنهان صورت می‌گیرد، نیز در صورت شكایت به مراجع قضائی و ار‌جاع پرونده به پلیس فتا به ‌سرعت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد تا حقی از هیچ شهروندی ضایع نشود.
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا با اشاره به مصوبه جلسه بیست و هشتم كارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، افزود : راه‌اندازی مراكز و پایگاه های همسریابی در فضای مجازی تنها با اخذ مجوز از وزارت ورزش و جوانان صورت می‌گیرد و هیچ نهاد یا دستگاه دیگری در كشور اجازه صدور مجوز برای سایت‌های همسریابی را ندارد.
سردار هادیانفر ادامه داد: وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی امر می‌تواند با جمع‌آوری لینك‌های این‌گونه سایت‌ها در فضای مجازی و شبكه‌های اجتماعی علیه سایت‌های همسریابی كه ادعا دریافت مجوز از نهادهای دیگر را دارند، اقدام كند.‌
عالی ترین مقام انتظامی در پلیس فتا مطرح كرد: تاكنون تنها سامانه ملی 'همسان گزینی' با رویكردی خاص برای تسهیل ازدواج جوانان از وزارت ورزش و جوانان مجوز فعالیت گرفته است و نحوه فعالیت آن نیز بدین شرح است كه دختران و پسران را به یكدیگر معرفی نمی‌كند بلكه واسطه‌‌های ازدواج كه افراد مورد اعتماد مردم و خانواده‌ها هستند در این سایت فعالیت می‌كنند؛ این افراد اطلاعاتی كه از دختران و پسران به منظور همسریابی در اختیارشان گذاشته‌اند را به اشتراك می‌گذارند.
وی گفت: پلیس فتا از كلیه كاربران می‌خواهد در صورت مواجهه با موارد مشكوك، مراتب را از طریق سایت پلیس فتا به آدرسCyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی به این پلیس اعلام كنند.
اجتمام(1)9105** 1418
دریافت: معصومه نیكنام / انتشار: مریم برزآبادی