۱۹ مهر ۱۳۹۵، ۱۷:۵۵
کد خبر: 82263829
T T
۰ نفر
6 هزار نفر از اهالي ابيانه در عزاداري تاسوعا و عاشوراي حسيني شركت مي كنند

نطنز، كاشان - ايرنا - سرپرست پايگاه ميراث فرهنگي ابيانه گفت: درايام تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك به 6 هزار نفر ابيانه اي ازسراسر كشور و خارج از كشور دراين روستا گرد هم مي آيند تا آئين عزاداري را با اصول سنتي آن اجرا كنند.

سيد احمد نجيبي عصر روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا پيرامون برگزاري آئين عزاداري محرم در روستاي تاريخي ابيانه نطنز گفت: سنت ها و آئين هاي روستاي تاريخي ابيانه جايگاه خاصي نزد ابيانه اي هاي مقيم درجاي جاي كشور و جهان دارد وهرساله اين آئين، ابيانه اي ها را در اين روستاي تاريخي گرد هم مي آورد.
وي گفت: اين آئين ها كاملا شكل اعتقادي وسنتي دارد و اهالي روستا تمايلي به نمايشي كردن آن ندارند و تمركز بر عمق و محتواي اين آئين ها امري است كه باعث تداوم و حفظ آن درطول زمان خواهد شد.
سرپرست پايگاه ميراث فرهنگي ابيانه گفت: با توجه به ظرفيت محدود بافت تاريخي ابيانه امكان لازم براي حضور گردشگران در روستا وجود ندارد و اهالي روستا با توجه به مهمان نوازي و حساسيتي كه نسبت به پذيرايي بهينه از گردشگران دارند، از گردشگران مي خواهند كه بازديد از روستاي تاريخي ابيانه را براي ساير ايام سال برنامه ريزي كنند.
دهيار روستاي تاريخي ابيانه نيز در اين خصوص گفت: طبق سنت همه ساله مراسم و آئين هاي تاسوعا و عاشوراي ابيانه شامل جغجغه زني، شده گرداني، پرسه، نخل گرداني، ذاكري وطلوع خواني برگزار مي شود.
محمد عادلي افزود :اين آئين ها با حضور همه اهالي غير ساكن ابيانه از سراسر ايران و جهان آغاز و به دليل محدوديت در فضاي برگزاري مراسم ها امكان حضور گردشگران مذهبي فراهم نيست و همه هموطنان بايست كمك كنند تا اين آئين ها بدون دخل و تصرف و محدوديت هاي فضا برگزار شود.
وي يادآور شد: فردا همزمان با تاسوعاي حسيني با حضور معاون سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور از سه لوح ميراث معنوي ناملموس نخل گردان، جغجغه زني و گويش ابيانه رونمايي مي شود.
روستاي ابيانه از توابع شهرستان نطنز، يكي از مقصدهاي گردشگري در استان اصفهان است.
بافت تاريخي اين روستا در سال 1354 در فهرست آثار ملي ايران ثبت شد و هم ‌اينك كوشش مي‌ شود تا علاوه بر معماري و بافت روستا، فرهنگ عمومي و آئين ‌هاي سنتي آن نيز مورد حفاظت قرار گيرد.
7408/7430** خبرنگار: رحمت الله كاملي بادي * انتشار دهنده: محمد جهانگيريان