اضطراب و افسردگی، شایع ترین اختلال روان پزشكی در ایران/اهمیت تقویت خودآگاهی

تهران- ایرنا- دبیر علمی سی و سومین كنگره انجمن علمی روان پزشكی ایران با بیان این كه حدود 21 درصد جمعیت ایران مبتلا به اختلالات روانپزشكی و نیازمند خدمات درمانی هستند، شایعترین نوع اختلالات روانپزشكی در كشور را 'اضطراب و افسردگی' عنوان كرد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دكتر محمد اربابی در نشست خبری به مناسبت برگزاری این كنگره افزود: البته نباید به هر فردی كه عصبانی و افسرده است، بیمار روانی اطلاق كرد زیرا بسیاری از این افراد تنها نیازمند كمك هستند و احتیاج به درمان های پزشكی ندارند.
وی ادامه داد: مداخلات روان درمانی ساده و حتی كوتاه مدت می تواند به بیماران كمك قابل توجهی كند اما عاملی كه می تواند این مداخلات را تقویت كند، حمایت سازمان های بیمه گر در پرداخت هزینه های این خدمات است.
اربابی به لزوم ارائه خدمات روان پزشكی و دایر شدن بخش هایی به این منظور در بیمارستان تاكید كرد و افزود: علاوه بر اینكه نیازمند تاسیس بخش های روان پزشكی و افزایش تخت های روان درمانی در بیمارستان ها هستیم، لازم است خدمات موثر در این زمینه مانند روان درمانی و ممدكار پزشكی نیز ارائه شود.

**نقش تقویت مهارت خودآگاهی در كاهش مصرف مواد مخدر
دكتر اربابی افزایش مهارت هایی مانند تفكر نقادی، همدلی، جرات و به ویژه خودآگاهی در دانش آموزان را در تضعیف زمینه اختلالات روان پزشكی از جمله مصرف موادمخدر در جامعه بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: توانایی شناخت خود و آگاهی از خصوصیات، نقاط ضعف و قوت، خواسته ها و ترس ها از جمله بخش های مختلف مهارت خودآگاهی است كه ارائه آموزش های لازم در زمینه اطلاع از این جنبه ها، می تواند از گرایش به مصرف موادمخدر در بزرگسالی و بروز اختلالات روانی متعاقب آن پیشگیری كند.
وی افزود: آموزش این مهارت ها در مدارس برخی از مناطق كشور در حال انجام است اما برای رسیدن به نتیجه مطلوب و قابل توجه باید این آموزش ها در سراسر كشور گسترش یابد.

** افسردگی، عامل اصلی خودكشی
دبیر اجرایی كنگره انجمن روان پزشكان ایران گفت: خودكشی اقدامی چندعاملی است اما مهمترین عامل اقدام به خودكشی، افسردگی است به طوری كه مطالعات نشان می دهد 95 درصد افرادی كه اقدام به خودكشی می كنند از یك بیماری روانی مانند افسردگی رنج می برند.
اربابی افزود: عوامل محیطی، اجتماعی و ژنتیكی نیز در اقدام به خودكشی موثر هستند بنابراین در درمان خودكشی باید به درمان بیماری های روانی و عوامل محیطی به صورت همزمان توجه داشت.
وی به نقش موثر رسانه ها در كاهش میزان خودكشی ها تاكید كرد و گفت: رسانه ها با پرهیز از تقدیس یا تایید آشكار یا نهان خودكشی ها در نوشته ها و گزارش های خود و در مقابل تقبیح این اقدام و بیان تبعات آن برای خانواده ها می توانند در پیشگیری از بروز خودكشی ها در جامعه نقش موثری داشته باشند.

** لزوم كارگروهی در درمان بیماران روانی
دبیر علمی كنگره انجمن روان پزشكان ایران اظهار كرد: در این كنگره دو موضوع اصلی شامل روان پزشكی علوم اعصاب و عصب روان پزشكی و همچنین كارگروهی در سلامت روان به بحث و بررسی گذاشته می شود.
اربابی در خصوص لزوم كارگروهی در حوزه سلامت روان توضیح داد: دانش روان پزشكی نوین علاوه بر یافته های علوم اعصاب و مغز در زمینه نقش عوامل اجتماعی در سلامت روان مانند بروز علائم افسردگی، افزایش اعتیاد در جامعه و سوء مصرف مواد نیز یافته هایی داشته است كه عوامل روانی و عوامل محیطی و اجتماعی در بروز آنها دخیل هستند بنابراین مدیریت و درمان آنها نیاز به همكاری و مشاركت رشته های مختلف مددكاری اجتماعی، جامعه شناسی، پرستاری و حتی نیازمند همكاری مسئولان و سیاستگذاران مربوطه دارد.
وی افزود: بنابراین می توان گفت كه بهبود سلامت روان در افراد جامعه نیازمند همكاری جمعی بین رشته های مختلف پزشكی و مسئولان مربوطه و رسانه ها دارد.

** سی و سومین كنگره سالانه انجمن علمی روان پزشكان ایران
دبیر علمی برگزاری این كنگره به حضور مهمانان خارجی از كشورهای انگلیس، بلژیك و استرالیا در این كنگره اشاره كرد و گفت: مهمانان خارجی در خصوص موضوعاتی همچون اختلالات نورولوژیك عملكردی، نوروبیولوژی در افسردگی و تازه های دمانس با شروع زودرس در این كنگره سخنرانی می كنند.
اربابی افزود: در این كنگره 15 سمپوزیوم تخصصی ارائه می شود. همچنین از 70 مقاله ارسالی 52 مقاله به صورت پوستر و 18 مقاله به صورت سخنرانی ارائه می شود.
وی با بیان اینكه این كنگره از 27 تا 30 مهرماه در بیمارستان میلاد برگزار می شود، اظهار كرد: این كنگره دارای 8 تا 16 امتیاز بازآموزی برای شركت كنندگان است.
علمی** 1834 **2017
خبرنگار: ناهید شفیعی **انتشاردهنده: زهره محتشمی پور
۰ نفر