۲۵ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۱۹
کد خبر: 82268199
T T
۰ نفر
يك دست اندركار: توجه به زعفران راهكاري براي افزايش توان اقتصادي و اشتغال است

مشهد- ايرنا- نايب رئيس شوراي ملي زعفران گفت: توجه به زعفران و رفع مشكلات پيش روي توليد و عرضه اين محصول راهبردي مي تواند راهكاري براي افزايش توان اقتصادي و اشتغال باشد.

غلامرضا ميري روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: گرچه انحصار توليد زعفران جهان در دست ايران است اما هنوز برداشت اين در كشور به روش 400 سال پيش انجام مي شود و در اين زمينه نوآوري انجام نشده است.
وي ادامه داد: كشت زعفران به عنوان محصولي راهبردي و ارزشمند به لحاظ ارزآوري و اشتغازايي با هيچ صنعت و محصول ديگري قابل مقايسه نيست.
رئيس اتحاديه زعفران فروشان خراسان رضوي گفت: به رغم تاكيد بر اقتصاد مقاومتي و نقش زعفران در تحقق آن به نظر مي رسد درك درستي از جايگاه و نقش اين محصول براي تقويت بنيه اقتصادي و تحقق اقتصاد مقاومتي وجود ندارد.
وي افزود: در دولت گذشته نه تنها مشكلات حوزه زعفران مرتفع نشد بلكه بيشتر هم شد، دولت كنوني هم منابعي براي اجرا و پوشش حمايتي از اين محصول ندارد.
ميري ادامه داد: البته مي توان با در نظر گرفته يارانه ها در اين بخش حمايتهاي لازم را از فعالان كشت و توليد زعفران صورت داد.
وي گفت: توليد زعفران براي ايران 500 ميليون دلار ارزآوري دارد و اين ارزشمندي بايد مورد توجه مسئولان قرار گيرد تا برنامه هاي حمايتي و نوآوري در اين زمينه اجرا شود.
نايب رئيس شوراي ملي زعفران افزود: در صورتي كه فرآوري زعفران با حمايتهاي لازم صورت گيرد ديگر نياز نيست اسپانيا محصول زعفران ايران را خريده و با فرآوري و بسته بندي اقدام به فروش آن با ارزش افزوده به مراتب بالاتر از ايران نمايد.
73 هزار هكتار مزرعه كشت زعفران در خراسان رضوي وجود دارد كه با توجه به استقبال و تقاضاي خريد اين محصول در بازارهاي جهاني هر سال بر سطح زير كشت آن افزوده مي شود. از اين ميزان سطح زير كشت سالانه 310 تن زعفران برداشت مي شود.
خبرنگار: آرزو جاوداني**منتشركننده: حسين كريم زاده
7496/1858