۲۵ مهر ۱۳۹۵، ۱۶:۰۱
کد خبر: 82268747
T T
۰ نفر
نماینده شیخ زكزاكی در نیجریه دستگیر شد

تهران - ایرنا - منابع آگاه در مركز اسلامی نیجریه در شهر «جوس» امروز (یكشنبه) از دستگیری شیخ «آدم احمد» نماینده شیخ ابراهیم زكزاكی رهبر عالیقدر شیعیان این كشور، خبر دادند.

به گزارش ایرنا به نقل از منابع محلی، ارتش و نیروهای امنیتی نیجریه تحت فشار وهابیون افراطی منتسب به رژیم سعودی، با یورش به منزل «شیخ آدم احمد» نماینده شیخ ابراهیم زكزاكی رهبر عالیقدر شیعیان نیجریه، حسینیه شیعیان را نیز كه نزدیك منزل وی بود، به آتش كشیدند.
بر اساس این گزارش و به نقل از شاهدان عینی، نیروهای ارتش نیجریه ضمن خودداری از ارائه هرگونه اطلاعات، شیخ آدم را به مكانی نامعلوم منتقل كردند.
این در حالی است كه حسینیه شیعیان نیجریه در شهر جوس در شمال این كشور در شامگاه عاشورا و به مناسبت سالروز شهادت امام حسین(ع) با حمله ارتش و نیروهای امنیتی نیجریه در آتش سوخت.
به دنبال این حمله خشونت بار و ضدانسانی، این حسینیه كه محل گردهمایی شیعیان این كشور بود به شدت آسیب دید و شمار زیادی از شیعیان در این كشور كشته و یا زخمی شدند.
تظاهرات صدها تن از شیعیان نیجریه علیه ارتش و نیروهای امنیتی این كشور در شهر «كادونا» (مركز ایالت كادونا) و درنزدیكی شهر شیعه نشین « زاریا» برای آزادی « شیخ ابراهیم زكزاكی» رهبر شیعیان در نیجریه تشدید و تداوم یافته است.
این در حالی است كه در ماه های گذشته نیز شمار كثیری از شیعیان مناطق گوناگون نیجریه با تجمع در مقابل ساختمان كمیته حقوق بشر این كشور نسبت به آزادی شیخ زكزاكی اعتراض شدید كردند.
تظاهركنندگان با سر دادن شعار « یا مرگ یا زكزاكی» خواهان آزادی سریع « شیخ ابراهیم زكزاكی» رهبر شیعیان این كشور شدند.
بر اساس گزارش های منتشر شده وضعیت نامساعد رهبر شیعیان این كشور و رفتار ضد انسانی زندانبان های نیجریه ای با وی از اصلی ترین نگرانی های شیعیان بیان شده است.
براساس اعلام كارشناسان جهان تشیع، هدف ارتش نیجریه پس از دستگیری شیخ زكزاكی نابودی حركت اسلامی در شهر های مختلف نیجریه بوده است.
خاورم**9377**1144 مترجم: حمید اوضح فرمانده ارشد كنیا: ریشه كنی الشباب یك اولویت امنیتی است
تهران - ایرنا - ژنرال « سامسون موآتته» فرمانده نیروهای دفاعی كنیا گفت: ریشه كنی گروه تروریستی الشباب اولویت نخست امنیتی این كشور است.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای خبری كپیتال اف ام از نایروبی، موآتته افزود: نیروهای ویژه این كشور مستقر در مناطق راهبردی منطقه بندری « لامو» و استان « ماندرا» واقع در شمال شرق این كشور با شناسایی دقیق مواضع الشباب در آمادگی كامل رزمی قرار دارند.
فرمانده نیروهای دفاعی كنیا در ادامه با اشاره به تهدیدات احتمالی گروه تروریستی الشباب در مناطق مرزی این كشور، بر مقابله همه جانبه با این گروه تروریستی تاكید كرد.
در همین خصوص، «جرج كینوتی» مقام ارشد پلیس كنیا پیشتر بر عزم تمامی واحدهای اطلاعاتی و عملیاتی این نیرو برای ریشه كنی گروه تروریستی الشباب تاكید كرده بود.
گروه تروریستی الشباب وابسته به القاعده كه با دولت سومالی در جنگ است، به صورت مكرر حملاتی را در كنیا نیز به اجرا گذاشته است.
این گروه اعلام كرده كه حملات مذكور تلافی جویانه هستند و تا زمانی كه نظامیان كنیایی به عنوان جزئی از نیروهای صلحبان اتحادیه آفریقا در سومالی حضور دارند، این حملات نیز ادامه خواهد داشت.
از جمله حملات الشباب به كنیا می توان به گروگانگیری در مركز خرید وست گیت در سال 2013 و حمله به دانشگاه گاریسا در سال جاری میلادی اشاره كرد. صدها نفر در حملات الشباب طی دو سال گذشته كشته شده اند.
خاورم**9377** 1144مترجم:حمید اوضح * انتشار دهنده: علیرضا جباری
۰ نفر