30 درصد دختران دانشجو تجربه مصرف قلیان دارند/ سیگاری ها و 100میلیارد ریال خسارت روزانه به كشور

تهران-ایرنا-دبیر كل اتحادیه جهانی بیماریهای ریوی گفت: سیگاری‌ها هر روز 100 میلیارد ریال در كشور دود می‌كنند، 30 درصد دختران دانشجو تجربه مصرف قلیان دارند، مصرف قلیان در كشور رو به افزایش است و خسارت مالی آن از سیگار هم بیشتر است. ‌

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، محمدرضا مسجدی روز دوشنبه در نشست خبری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی افزود: قلیان و سیگار از عوامل مهم ابتلا به بیماریهای تنفسی از جمله سل هستند، حدود 14 درصد مردم كشور سیگار می كشند، روزانه 10 میلیارد تومان فقط خرج خرید سیگار می شود و دولت و مردم دو برابر این میزان را برای درمان بیماریهای ناشی از دخانیات هزینه می‌كنند.
وی گفت: یك تا سه درصد زنان سیگار می كشند اما آمار مصرف قلیان بین زنان و دختران كه گاهی در كنار والدین انجام می شود بسیار بیشتر از این میزان است و حدود 30 درصد دختران دانشجو حداقل یكبار قلیان كشیده اند و 10درصد دختران به مرور زمان نسبت به مصرف قلیان معتاد می‌شوند.

**قلیان،تهاجم فرهنگی علیه زنان
مسحدی گفت: افزایش مصرف فلیان در كشور یك برنامه طراحی شده از سوی كشورهای خارجی استو ما از این نظر با یك تهاجم فرهنگی جدی مواجه هستیم زیرا كشورهایی كه با نظام جمهوری اسلامی مشكل دارند، می دانند كه تنها راه آ‌سیب زدن به این نظام آلوده و بیمار كردن بانوان و مادران است.
وی افزود: این یك نگاه سطحی است كه تصور كنیم، مصرف قلیان توسط زنان و دختران یك تفریح است،عمق مسئله بسیار فراتر از این نگاه سطحی است.

**200 هزار تومان ورودی قلیان سرا
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره هزینه خسارت ناشی از مصرف قلیان در كشور گفت: برآوردهای از هزینه خسارت قلیان نداریم البته تحقیقاتی در این زمینه در حال انجام است ولی مطمئن هستیم كه هزینه قلیان بسیار بیشتر از سیگار است، رستوانهای سنتی در تهران وجود داردكه در آن قلیان سرو می شود و ورودی آن 200 هزار تومان است.
مسجدی ادامه داد: موادی كه در توتون و تنباكوی قلیانها استفاده می شود، اغلب مواد شیمیایی ناشناخته است كه حتی در وزارت بهداشت هم به طور دقیق نمی دانیم چه موادی در این تنباكوها وجود دارد اما آنالیز شیمیایی نشان می دهد، حجم زیادی از این تنباكوها را مواد شیمیایی آروماتیك، بنزن و فلزات سنگین است كه عامل مهم سرطان ریه هستند.
وی درباره زیان دود سیگار نیز گفت: اگر در یك اتاق سه در چهار دو نفر سیگار بكشند، زیان دود ناشی از آن معادل دود اگزوز موتورسیكلت،مینی بوس یا كامیون فرسوده است و حتی از آن نیز مضرتر است.
مسجدی درباره عوارض آ‌لودگی هوا نیز افزود: آلودگی هوا در ماههای آذر و دی به اوج خود می رسد و در آن زمان عوارض آن معادل عوارض سیگار و دخانیات می شود.
وی همچنین با اشاره به بار بیماری ها در دنیا گفت: در ایران و جهان دو سوم مرگ ها به علت چهار بیماری قلبی-عروقی، بیماریهای تنفسی، سرطان و دیابت است و چهار عامل اصلی ابتلا به این بیماریها نیز غذای ناسالم، كم تحركی، دخانیات و الكل است.
اجتمام(3)**3063 ** 1418
خبرنگار افشین شاعری / انتشار: مریم برزآبادی