۲۶ مهر ۱۳۹۵، ۱۵:۵۱
کد خبر: 82270089
T T
۰ نفر
72 درصد درآمدهاي دانش بنيان كشور معطوف به شركتهاي صنعتي است

تهران- ايرنا- درحاليكه شركت هاي دانش بنيان صنعتي به لحاظ تعداد، 7 درصد كل شركتهاي دانش بنيان كشور را تشكيل مي دهند 72 درصد از كل فروش دانش بنيان را دراختيار دارند.

به گزارش خبرنگار علمي ايرنا، رئيس مركز توسعه فناوري و صنايع پيشرفته وزارت صنعت روز دوشنبه با اعلام اين مطلب در نشست مطبوعاتي گفت: درمجموع، دو هزار و 715 شركت دانش بنيان در كشور فعاليت مي كنند كه از اين تعداد، 239 شركت دانش بنيان صنعتي هستند.
'حسن آقا كثيري' به رشد فزاينده آمار شركت هاي دانش بنيان صنعتي طي دو سال گذشته اشاره كرد و گفت: اواسط سال 93 بحث شكل گيري شركت هاي دانش بنيان صنعتي را در شوراي عالي عتف (علوم، تحقيقات و فناوري) مطرح كرديم و با پيگيري موضوع، تا پايان سال 93 تعداد 34 بنگاه صنعتي موجود را با رسوخ فناوري هاي پيشرفته به بنگاه هاي دانش بنيان تبديل كرديم.
وي ادامه داد: تعداد شركت هاي دانش بنيان صنعتي در سال 94 نسبت به سال 93، رشد 4.6 برابري را تجربه كرد و به 156 شركت رسيد و براساس آخرين آمار تا دهم مهرماه امسال، 239 شركت دانش بنيان صنعتي در كشور فعال شده اند.
آقا كثيري، نقش توسعه فناوري در صنايع پيشرفته را يادآور شد و گفت: شركت هاي دانش بنيان صنعتي كه نيروي انساني متخصص و فرهيخته كشور در اداره آن، نقش قابل توجهي دارند علاوه بر ايجاد ارزش افزوده بالا، منجر به ايجاد اشتغال پايدار خواهند شد.
وي تصريح كرد: امروزه، مساله اصلي صنايع ما انتقال فناوري نيست بلكه شراكت تكنولوژي و ورود به زنجيره توليد ارزش بين المللي در اين ميان، نقش اساسي ايفا مي كند.
رئيس مركز توسعه فناوري و صنايع پيشرفته وزارت صنعت، توجه به ايجاد واحدهاي توسعه و تحقيق (R&D) را از رويكردهاي جدي اين وزارتخانه برشمرد و گفت: تنها مجوزي كه در مجموعه وزارت صنعت، مشمول برون سپاري استاني نشده و به امضاي شخص وزير مي رسد، مجوز واحدهاي توسعه و تحقيق است و اين اهميت موضوع را براي وزير نشان مي دهد.
وي ادامه داد: در حاليكه طي سالهاي 1368 تا 1392 به طور متوسط ، سالانه 47 مجوز اعم از پروانه و گواهي تحقيق و توسعه در وزارت صنعت صادر مي شد اين تعداد در سال 93 به 89 مجوز رسيد و با افزايش 5.4 برابري در سال 94 مواجه شد به گونه اي كه در سال گذشته، 252 واحد تحقيق و توسعه در كشور ايجاد شد.
آقا كثيري، آمار واحدهاي تحقيق و توسعه ايجاد شده در صنايع كشور از ابتداي امسال تا 24 مهرماه را 205 واحد ذكر كرد و گفت: براي تداوم سير صعودي واحدهاي تحقيق و توسعه در صنايع كشور، مشوق هاي متعددي از سوي وزارت صنعت درنظر گرفته شده است كه ماده 4 قانون رفع موانع توليد از جمله آنهاست.
براساس ماده 4 قانون رفع موانع توليد، دولت 50 درصد هزينه هاي راه اندازي واحدهاي تحقيق و توسعه در واحدهاي توليدي و صنعتي را عهده دار شده است.
علمي**1055**1440
خبرنگار : زينب كارگر ** انتشاردهنده: معصومه گلشن
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
irnaelm@
https://telegram.me/irnaelm
۰ نفر