۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۲۵
کد خبر: 82277159
T T
۰ نفر

رشد كمیت تولید علم ایران به 17 درصد رسید

۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۲۵
کد خبر: 82277159
رشد كمیت تولید علم ایران به 17 درصد رسید

تهران-ایرنا- سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اعلام كرد:رشد كمیت تولید علم ایران درسال 2015 به نسبت سال 2014 میلادی به 17% رسید.

به گزارش روز یكشنبه گروه علمی ایرنا از روابط عمومی و همكاری های علمی بین المللی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دكتر محمد جواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: بر اساس اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی وب آو ساینس (آی.اس.آی)، جمهوری اسلامی ایران در سال 2014 تعداد 32 هزار و 159 مدرك و در سال 2015 میلادی تعداد 37 هزار و 528 مدرك در معتبرترین مجلات بین المللی نمایه سازی كرد، بنابراین رشد كمیت تولید علم كشور از 16% گذشت و به نزدیك 17% رسید.
وی افزود: هر چند برخی كشورهای تایوان و ژاپن در میان 25 كشور برتر از لحاظ كمیت تولید علم به ترتیب رشد منفی حدود 2 و 5 درصد داشته اند، اما رشد 23 كشور دیگر مثبت بوده است. كمیت تولید دنیا از دو میلیون و 352 هزار و 921 مدرك در سال 2014 به دو میلیون و 509 هزار و 104 مدرك در سال 2015 رسید. بنابراین دنیا رشد حدود 7% را تجربه كرده است.
دهقانی این خبر را روز پنجشنبه در نشستی با حضور اعضای هیات علمی دانشگاه های شهید مدنی آذربایجان و صنعتی سهند در تبریز عنوان كرد و در ادامه این نشست به راهبردهای ارتقای كیفیت تولیدات علمی پژوهشگران و جایگاه مرجعیت علمی كشور پرداخت .
وی با اشاره بر سیاست های كلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری گفت: این سیاست ها بر كسب مرجعیت علم و فناوری در دنیا تاكید دارند و مرجعیت نیازمند تولیدات علمی است كه از كیفیت لازم برخوردار باشند.
به گفته دهقانی، در حال حاضر نیمی از تولیدات علمی دنیا تنها 7% از كل استنادهای دنیا را دریافت می كنند. به عبارت دیگر بخش قابل ملاحظه ای از كمیت تولید علم دنیا از اثرگذاری پایینی برخوردار هستند و بندرت مورد استفاده قرار می گیرند. از همین رو دانشگاه ها برای كسب مرجعیت علم و فناوری باید در جهت تولید علم اثرگذار بكوشند.
دكتر علی گزنی معاون پژوهش و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نیز در این نشست به بررسی شیوه های تولید علم در دانشگاه ها پیشرو در سطح بین المللی پرداخت و گفت: بین المللی سازی دانشگاه های كشور یكی از سیاست های آموزش عالی كشور است و آگاهی از شیوه تولید علم در دانشگاه های برتر بین المللی به تحقق این سیاست یاری خواهد كرد.
در این نشست نقشه راه برای بین المللی سازی دانشگاه در این نشست تشریح شد و رشد كمیت و كیفیت تولید علم دانشگاه های شهید مدنی و صنعتی سهند مورد بررسی قرار گرفت. رشد كمیت تولید علم در دانشگاه شهید مدنی در سال 2015 نسبت به سال 2014 حدود 28% بوده است كه از متوسط رشد كشور بالاتر است.
رشد كمیت تولید علم در دانشگاه صنعتی سهند در همین دوره زمانی نیز 24% بوده است. بررسی میزان استنادات نشان می دهد كه كیفیت تولیدات علمی نیز در هر دو دانشگاه افزایش یافته است.
در پایان این نشست، جایگاه دانشگاه ها در سایر شاخص های مستخرج از سیاستهای كلان علم و فنآوری از جمله اثر گذاری نو آورانه ، اثر گذاری فنآورانه، تولید علم صنعتی و دیپلماسی علمی مورد بررسی قرار گرفت.
علمی**2038**2017
خبرنگار: درنا محمدیان، انتشاردهنده: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me/irnaelm
۰ نفر