۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۱۳
کد خبر: 82277393
T T
۰ نفر

تربت حيدريه ميزبان هفته فرهنگي زعفران ايران

۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۱۳
کد خبر: 82277393
تربت حيدريه ميزبان هفته فرهنگي زعفران ايران

تربت حيدريه- ايرنا- رئيس پژوهشكده زعفران تربت حيدريه گفت: هفته فرهنگي زعفران ايران 15 تا 21 ماه جاري به ميزباني شهرستان هاي تربت حيدريه و زاوه برگزار مي شود.

به گزارش ايرنا احمد احمديان روز يكشنبه در نشست برنامه ريزي جشنواره زعفران تربت حيدريه و زاوه افزود: شهرهاي مشهد و تهران نيز در برپايي بخش هايي از برنامه هاي اين رويداد فرهنگي همكاري دارند و چند استان درخواست داده اند تا براي آنان كارگاه هاي آموزشي آشنايي با زعفران دائر كنيم.
وي گفت: با توجه به اينكه امسال 6 نفر از 12 محقق ايراني كه به جشنواره بين المللي زعفران مراكش دعوت شده اند، از تربت حيدريه هستند، تربت حيدريه و زاوه قادر نخواهند بود همايش علمي، پژوهشي زعفران را برگزار كنند.
احمديان افزود: در قالب هفته فرهنگي زعفران، پژوهشكده زعفران دانشگاه تربت حيدريه اجراي چند برنامه را در دستور كار دارد كه مهمترين آن نشست علمي تخصصي زعفران است كه 17 آبان در تهران برگزار مي شود.
وي برگزاري جشنواره زعفران و فرآورده هاي زعفراني توسط مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي طرق در مشهد در 18 آبان، برپايي مسابقه غذا و دسرهاي زعفراني در 16 آبان و نيز كارگاه آموزشي زعفران در 19 آبان در تربت حيدريه را از ديگر برنامه هاي اين هفته فرهنگي برشمرد.
احمديان افزود: همچنين امسال از برترين هاي عرصه زعفران در حوزه هاي توليد، صادرات، فناوري و نيز حاميان مالي زعفران در عرصه هاي مختلف تجليل كرده و نمايشگاه تخصصي در اين زمينه برپا مي شود.
بخشدار مركزي و نماينده فرماندار تربت حيدريه نيز در اين جلسه بر ضرورت همراهي و همكاري بخش خصوصي و دولتي در اين منطقه، براي برپايي آبرومندانه اين برنامه تاكيد كرد.
حسن قرباني با بيان اينكه برخي كشورهاي همسايه درصدد توسعه كشت زعفران برآمده اند، گفت: در چنين وضعيتي تنها راه براي ما برگزاري چنين برنامه هايي با هدف توسعه و كيفيت بخشي به كشت و توليد زعفران براي حفظ جايگاه جهاني ايران در اين عرصه است.
جشنواره ملي عكس زعفران نيز 9 تا 12 آبانماه جاري با همكاري شوراي اسلامي ، شهرداري و بخش خصوصي تربت حيدريه برگزار مي شود.
از مجموع 70 هزار هكتار كشتزارهاي زعفران در استان خراسان رضوي، هشت هزار و 400 هكتار، معادل 12 درصد آن مربوط به شهرستان تربت حيدريه است.
در استان خراسان رضوي 117 هزار خانوار به كشت زعفران مشغول هستند كه از اين ميزان 14 تا 15 هزار خانوار در تربت حيدريه به اين كار اشتغال دارند.
هم اكنون به ازاي هر هكتار زمين زعفران، 220 نفر روز مشغول كار هستند كه در كل 70 هزار نفر اشتغال مستقيم و 2 تا سه برابر اين رقم، اشتغال غيرمستقيم به دست مي آيد.
در حالي كه ميانگين توليد زعفران در استان خراسان رضوي چهار كيلوگرم در هكتار است، اين رقم در تربت حيدريه به 4.2 كيلوگرم مي رسد.
مركز شهرستان 250 هزار نفري تربت حيدريه در 150 كيلومتري جنوب غربي مشهد قرار دارد.
خبرنگار: عليرضا حسيني مقدم ** انتشار دهنده: علي اصغر ايزدي
6121/5132