۴ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۵۹
کد خبر: 82279938
T T
۰ نفر
كارهاي ديداري و شنيداري بخش جدايي ناپذير از ميراث بشري است

تهران - ايرنا - مدير كل يونسكو خواستار پاسداشت كارهاي ديداري و شنيداري شد و از اين آثار به عنوان ميراث مشترك بشريت ياد كرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا ايرينا بوكووا با ارسال پيامي به همايش روز جهاني ميراث ديداري و شنيداري كه در كتابخانه ملي در حال برگزاري است، از همكاران و فعالان آرشيوها در سازمان هاي خصوصي و دولتي خواست تا نسبت به پاسداشت كارهاي ديداري و شنيداري و كارهاي ضبط شده به عنوان بخش جدايي ناپذير از ميراث مشترك بشريت اقدام كنند.
وي تاكيد كرد: آرشيوها به واسطه ترويج همبستگي، جزئي جدايي ناپذير و مكمل در گفت و گوهاي مرتبط با تعيين اولويت هاي آينده هستند.
در بخشي از پيام مديركل يونسكو آمده است: روز جهاني ميراث ديداري و شنيداري فرصتي براي گرامي داشت اهميت اين ميراث براي همه زنان و مردان و جوامع است و 27 اكتبر 1980 مصادف با روزي است كه كنفرانس عمومي، توصيه نامه حفظ و پاسداشت تصاوير متحرك را تصويب كرد.
به گفته بوكووا اين اولين سند بين المللي است كه اهميت تاريخي و فرهنگي فيلم و تصاوير ضبط شده تلويزيوني را برجسته مي سازد و خواهان يافتن راه حل هاي موثر براي حفاظت از آنهاست.
وي تاكيد كرد: تصاوير متحرك غيرصامت بخش هاي مهمي از زندگي ما است كه ضبط شده اند و همچين دربرگيرنده قسمت اعظم حافظه شخصي و اجتماعي ماست كه لازمه تعيين هويت ها و حفظ تعلق ما مي باشد و به همين دليل بايد حفظ شود و به عنوان بخشي از ميراث مشترك بشريت به اشتراك گذاشته شود.
مدير كل يونسكو افزود: روايت ها ي نقل شده به واسطه اين ميراث بيان هايي تاثيرگذار از فرهنگ و ابعاد مكاني هستند كه تجارب شخصي و جمعي (بشريت) را به هم متصل مي كنند و معنا و مفهوم مشتركي را به تصوير درمي آورند كه همه در جستجويش هستند.
وي اضافه كرد: اين ميراث به مانند دستاويزي محكم به ويژه براي جوامع محلي در دنياي متغير است و اين ميراث سابقه اي از فعاليت هاي فرهنگي و بيان هاي متنوع را در اختيار ما مي گذارد.
سازمان تربيتي، علمي و فرهنگي سازمان ملل متحد كه به‌طور خلاصه يونسكو ناميده مي‌شود يكي از سازمان‌هاي تخصصي وابسته به سازمان ملل متحد است.
مراسم گراميداشت روز جهاني ميراث ديداري و شنيداري و معرفي دو اثر ثبت شده ايراني در برنامه حافظه جهاني در مركز همايش هاي بين المللي كتابخانه ملي آغاز شده و در آن سيد رضا صالحي اميري رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي، عبدالعلي علي عسگري رئيس سازمان صدا و سيما، مسعود سلطاني فر رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و محمد فرهادي وزير علوم، تحقيقات و فناوري سخنراني مي كنند.
فراهنگ**1880** 1568 خبرنگار: پروين اروجي انتشار دهنده : حسن فتحعلي

سرخط اخبار فرهنگ